תתקשרו למורגן סטנלי ותבקשו מניה

לפייסבוק יהיו 8 מיליארד משתמשים, וכשתוסיף לעצמה פונקציית חיפוש, תפרוץ מלחמת עולם

השמועות כרגע מנבאות הנפקה של פייסבוק באפריל או ביוני. הרישום להנפקה עשוי לקרות השבוע. שווי החברה הצפוי יהיה בין 75 מיליארד דולר (אכזבה) ל-100 מיליארד דולר (צפוי).

ההנפקה הרביעית בגודלה בהיסטוריה, צפויה לגייס כ-10 מיליארד דולר. החתם המוביל יהיה כנראה מורגן סטנלי והבנק השני הוא גולדמן סקס. לצורך ההשוואה - גוגל גייסה ב-2004 "רק" 1.9מיליארד דולר, לפי שווי חברה של 23 מיליארד דולר "בלבד".

לפייסבוק אין למעשה הרבה ברירות. מבחינות רבות היא מתנהלת כבר זמן רב כחברה ציבורית. לחברה מספר בעלי מניות רב, והיא נדרשת לדווח באופן מעשי כחברה ציבורית. בעלי המניות הללו לוחצים כבר זמן רב, לאפשר להם לממש את הרווחים ולהנזיל את הנכסים שלהם. מרק צוקרברג, כיום בן 27, מחזיק בכ-24% מהחברה.

גוגל, שהתחילה את דרכה כמנוע החיפוש המהיר ביותר בעולם, הולכת ונעשית חברתית יותר ויותר. התחרות בין גוגל לפייסבוק תחריף כעת. שתי החברות מוכרות את אותה הסחורה - אנחנו. גיוס של 10 מיליארד דולר, יאפשר לפייסבוק להרחיב באופן משמעותי את זירת התחרות, במיוחד באמצעות רכישות של טכנולוגיות וחברות מתחרות ומשלימות. האם נראה בקרוב "Search the Web" בפייסבוק?

תוספת פונקציית חיפוש לפייסבוק תהיה משולה למלחמת עולם. כוחה של הרשת החברתית הוא בעובדה, שהיא שומרת אותנו (הסחורה) בתוך הרשת שעות רבות ביום. מצד אחד יש לפייסבוק את כל המניעים לא לאפשר לסחורה לצאת החוצה. מצד שני, מה עוד אנחנו צריכים חוץ מחיפוש טוב? יכול להיות שפייסבוק צריכה למהר עם ההנפקה, על מנת לרכוש את ענקית החיפוש הקדמון יאהו, הממתינה לרוכש בינתיים.

ספר הכתובות של העולם המחובר

כיום יש לפייסבוק כ-800 מיליון משתמשים רשומים. למעשה, יותר מכול, פייסבוק הפכה להיות ספר הכתובות של העולם המחובר. כמי שגדל בעידן, בו החיבור לאינטרנט נעשה תמיד תחת שם בדוי, ההצלחה של פייסבוק לא הייתה מובנת מאליה. בדור הילדים שלי - הדואר האלקטרוני הוא דינוזאור לא ברור. בעולם בו לכל אחד יש כתובת וניתן לתקשר בזמן אמת עם כולם - מי צריך דואר אלקטרוני?

השבוע חיברתי את סבא וסבתא לפייסבוק. ההתנגדות מצדם הייתה קשה. דור ההורים שלי חש אובדן פרטיות ואובדן שליטה, ובצדק. החיבור האלקטרוני של כולנו לכולנו - באמצעות האינטרנט, הרשתות החברתיות והטלפונים החכמים - יוצר מציאות חדשה, מרתקת ומפחידה לרבים. החיבור הזה מדומה בעיניי לתהליך אותו עברו אבותינו ואימותינו הראשוניים, לפני כ-2 מיליארד שנה. התהליך בו מושבות של תאים בודדים התאגדו ויצרו רב-תא.

בהמשך - אותם רבי-תאים השתכללו, והתאים שהרכיבו אותם החלו להתמיין לתפקידים שונים. התאים איבדו למעשה את הקיום העצמאי שלהם, לטובת יצורים רב-תאיים מורכבים יותר. השאר, כפי שאנו יודעים, הוא היסטוריה.

הקהילה האנושית הולכת ומתחברת. היום, יותר מתמיד, הרשתות האלקטרוניות קושרות אותנו, בני האדם. יחד אנחנו מרכיבים את הרב-אנוש. מושבה גדולה ומחוברת של בני אדם, הפועלים יחדיו ושורדים יחדיו. אביב העמים, ההפגנות למען צדק חברתי, ואפילו אמריקן איידול - הם ביטויים ראשונים של פעולת הרב-אנוש ההולך ומתהווה. האנשים הם לא המרכיבים היחידים של הרב-אנוש - גם מחשבים וטכנולוגיה משתתפים ביצירה.

מערכת העצבים שמחברת את כולנו

בחודשים האחרונים קרה משהו מעניין בעמק. חל שינוי משמעותי בעולם, ובעמק מגלים פתאום את כוחה של הטכנולוגיה ואת כוחו של חיבור ההמונים.

מרק צוקרברג, כמו רבים אחרים לידו, מבין ומפנים את השינוי. בתחילה ראו כולם איך פייסבוק מחברת אנשים, ולפני כשבוע ראו כולם איך מחאה מאורגנת של הנרדים (היורמים כאן) נגד SOPA, יכולה לשנות חקיקה. כשגוגל, ויקיפדיה וקבוצות בפייסבוק מתארגנות - הן הופכות להיות כוח פוליטי. זוהי תגלית משכרת, למי שעד היום ראו את עצמם כיזמים טכנולוגיים ועסקיים.

נראה לי שאני הולך להתקשר למורגן או לסטנלי כדי לנסות לקנות את המנייה של פייסבוק בהנפקה. אני אעשה זאת משתי סיבות. הראשונה - התהליך בו אנו מחברים את האנושות ברקמה אלקטרונית אחת רכה רק התחיל, ואני מאמין בחברות טכנולוגיות המשתלבות וממציאות את המגמה הזאת. יום אחד יהיו לפייסבוק 8 מיליארד משתמשים.

כן, כולנו רקמה אנושית אחת חיה. הסיבה השנייה היא - ההרגשה האישית שלי. נוח לי להרגיש בעל מניות - אפילו שולי - של מערכת העצבים שמחברת את כולנו. כתא בודד - זה גורם לי להרגיש חשוב יותר, בשליטה יותר - והאשליה הזאת חשובה לי. אני קונה. אני לא רק סחורה.

גילוי נאות. אשתי מחזיקה במניות יאהו וגוגל ואני מקווה להחזיק גם בפייסבוק.

הכותב הוא יזם חברתי, יו"ר Space IL ומייסד אלדין