"חוק לפיד 2"

הוא הרי "דמוקרט ישר ומצפוני", ולכן ראוי שיגלה את מקורות המימון שלו מרצונו החופשי

יש הרבה היגיון בהצעה שזכתה לכינוי "חוק לפיד 2", ולמרות זאת יש להוקיע אותה ולהסירה מיד מסדר היום של הכנסת. הכוונה להצעת החוק לפיה אדם שהודיע על התמודדות לכנסת, יוטלו עליו כל החובות הקיימים לגבי חבר כנסת.

ובעברית ברורה: גם אדם שרץ לכנסת יהיה חייב כמו מי שכבר נמצא בכנסת בגילוי המקורות הכספיים המממנים את מרוצו. החוק הזה יוצר שוויון חובות בין המועמדים לכנסת, וזה דבר נכון כשלעצמו. ובכל זאת, כאמור, צריך לטמון את הצעת החוק במגירה.

לא בגלל שהמניעים של יוזמי החוק אינם ענייניים, אלא מכיוון שהיא נועדה למטרה ספציפית. חוקים אד-הוק כאלה מהווים שימוש של המחוקקים בכלי דמוקרטי כדי לפעול בצורה בלתי דמוקרטית. כלומר, הנחתת חוקים באופן רטרואקטיבי. יאיר לפיד החליט להציג מועמדות לכנסת על בסיס החוקים הקיימים. אז באים המחוקקים ואומרים לו שכללי המשחק השתנו כשהמשחק כבר החל?

המגמה הזאת הולכת ומתרחבת בכנסת, והציבור צריך לבחון אותה לא דרך הפרספקטיבה של לפיד, אלא מהבחינה הציבורית. כי חוקים אד-הוק גורמים למצב של תוהו ובוהו חוקתי. היום זה לפיד - מחר זו יכולה להיות כל מטרה אחרת שאינה נושאת חן בפני מישהו.

"הגינות ציבורית מינימלית"

אחד מיוזמי ההצעה, ח"כ יריב לוין, אמר כי "לפיד חייב לגלות הגינות ציבורית מינימלית ולחשוף מיד את מקורות המימון שלו". לוין הוא דמוקרט קטן מאוד, ולא הייתי ממנה אותו למשגיח הגינות. אבל בעניין הזה הוא צודק. צריך לקוות כי אין שום סיבה ללפיד להימנע מגילוי מקורותיו.

ואם יש לו סיבה - הרי שזו הסיבה הטובה ביותר מדוע עליו לגלותם. הוא יכול וצריך לעשות זאת בלי חוק, בלי הוראות, אלא מרצונו החופשי, כאדם המציג עצמו כדמוקרט ישר ומצפוני.

כבר הרווחנו מלפיד

רווח אחד מהצטרפות לפיד לפוליטיקה כבר יש לנו: הגילוי שבאוניברסיטת בר-אילן, ואולי גם באחרות, מאפשרים לתלמידים מסוימים קיצורים והקלות בדרך אל הדוקטורט. בדיון שנערך אתמול (ב') בוועדת החינוך של הכנסת אמרה פרופ' רבקה כרמי, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, כי "מה שקרה לא ייתכן בשום אופן. פותחים פתח קטן, ונפתחת דלת ענקית".

אפשר להוסיף שזה גם לא הוגן כלפי תלמידים הנאלצים לעשות את כל הדרך הקשה אל הדוקטורט. ברור לגמרי כי בדרך בה הלכו לפיד ובר-אילן אכן "נפתחת דלת". היום, לפי דיווחי בר-אילן, יש כ-20 תלמידים שזכו לקיצור הדרך. אני משוכנע שזה התחיל עם הרבה פחות.

לולא המקרה של לפיד המספר היה גדל פי כמה. כי זו דרכו של "פתח קטן", שהוא אף פעם לא נשאר קטן.

צא כבר מבונקר הפייסבוק

די, לפיד, צא כבר מבונקר הפייסבוק והתייצב מול עיתונאים כדי להשיב על שאלות, ולחילופין כדי להודות בטעותך, וכולנו נוכל להמשיך בחיינו.