הקמבק של הצלמת החשובה: אנני לייבוביץ מגלה את אמריקה

לייבוביץ' מציגה תערוכה חדשה בוושינגטון לאחר שנתיים של משבר כלכלי ומאבק על זכויות היוצרים לעבודותיה

הצלמת אנני לייבוביץ פתחה בשבוע שעבר תערוכה של עבודותיה החדשות במוזיאון הסמיתסוניאן לאמנות אמריקנית בוושינגטון. לייבוביץ, כתמיד, מרשימה לא פחות מצילומיה. היא מעידה על עצמה כי יצאה מתקופה חשוכה בחייה, כאשר עמדה לפני שנתיים במרכזו של מאבק על זכויות היוצרים של עבודותיה, לנוכח חוב של מיליוני דולרים.

"זה היה שיעור חשוב במנהל עסקים", מעידה לייבוביץ' במבט לאחור, כפי שמדווח אתר האמנות המקוון artdaily.com. היא מודה כי הפרשה התישה את כוחותיה ורגשותיה, מה גם שהמפלה הכלכלית הייתה סמוכה לאבל על מותה של בת זוגה, ההוגה הפמיניסטית סוזן סונטאג. עם זאת, לדבריה, כיום היא בוגרת וחכמה יותר: "זה היה נפלא כשאנשים אחרים ניהלו את ענייניי ואני חייתי כמו נערה עם מצלמה. אבל היום אני לוקחת אחריות על עצמי ויש לי יועצים טובים", מסרה בסיור לתקשורת שערכה בפתיחת התערוכה.

מאלוויס פרסלי עד וירג'יניה וולף

מה שהחל בטיול משפחתי קטן, כשמצבה הכספי בכי רע, כרטיס האשראי שלה נדחה בבית המלון והיא מדוכדכת וחסרת מוטיבציה, התפתח למסע גילויים לאורך כבישי ארצות-הברית. ההתחדשות שבאה בעקבות הטראומה הסיטה גם את נושאי צילומיה של לייבוביץ. במקום דיוקנאות של גיבורי תרבות וסלבריטאים, שעימם היא מזוהה כל-כך, עוסקת התערוכה החדשה "אנני לייבוביץ: עלייה לרגל" במראות מהחיים וההיסטוריה האמריקנית.

הצילומים נוצרו במספר מסעות שערכה לייבוביץ ברחבי ארה"ב עם ילדיה הצעירים, ובהם "התבוננה מחדש" קודם כל במפלי הניאגרה, ולאחר מכן גם בנקודות אחיזה כמו אופנוע ההארלי דייווידסון של אלוויס פרסלי; ביתה של מחברת "נשים קטנות", לואיזה מיי אלקוט; כתונת הלילה של המשוררת אמילי דיקנסון ואף הסטודיו המבולגן של וירג'יניה וולף.

המסע התגבש לבסוף לכדי ספר ותערוכה, המוצגת במוזיאון לאמנות אמריקנית בוושינגטון עד ל-20 במאי השנה ולאחר מכן תנדוד בין מוזיאונים בארה"ב. התצלומים עצמם נתרמו לאוסף הקבוע של הסמיתסוניאן.

הספר: Pilgrimage Annie Leibovitz נמצא למכירה באינטרנט