לנדאו: "בגלל שיקולי סביבה 'ים תטיס' נגמר במהירות"

שר האנרגיה, שאתמול הוציא אזהרה ממחסור בחשמל והפסקות חשמל יזומות, תוקף את השר להגנת הסביבה בגין סירובו להרחיב את השימוש במזוט וסולר ■ תוקף גם את האוצר: "הם אמרו שיש מספיק חשמל ולא צריך למהר עם תחנה D"

שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו תקף היום (ה') בפומבי את המשרד להגנת הסביבה על כך שגרם לשאיבת יתר ממאגר "מרי-B", מאגר הגז היחידי המספק כיום גז לחברת החשמל.

במשרד האנרגיה מאשימים את המשרד להגנת הסביבה, בראשות השר גלעד ארדן, כי סירב במשך שלושה חודשים לשנות את הצו הרוחבי שאסר על חברת החשמל להפעיל את תחנות הכוח שלה בסולר ובמזוט בגלל שמדובר בסוגי דלק מזהמים יותר מגז טבעי. כתוצאה מכך, לאחר הפסקת הזרמת הגז ממצרים לפני שנה, נאלצה חברת החשמל להגדיל למקסימום את כמויות הגז שהזמינה ממאגר "ים תטיס" של קבוצת דלק ונובל אנרג'י, שנותר המאגר היחיד.

בנאום בכנס הרצליה אמר לנדאו כי יש לייצא את הגז הטבעי מישראל תוך שמירת עתודות שיספיקו לצרכי המשק ל-25 שנה. בסוף החודש תפרסם ועדה בינמשרדית בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח את המצלותיה בסוגיית הייצוא ומבנה משק הגז העתידי.

"מה שקורה כרגע ב'ים תטיס' הוא בעיית משילות כאשר יותר ממשרד אחד מטפלים בתחום ומקבלים החלטות", אמר לנדאו. "בגלל שאיבה מוגברת, השדה הזה מידלדל בקצב מואץ. יש לנו דוגמה כיצד המשרד להגנת הסביבה מביא לשאיבה מוגברת מ'ים תטיס' חרף האזהרות של משרד האנרגיה. המשרד להגנת הסביבה עשה זאת על-פי שיקולי סביבה בלבד שצריך אוויר נקי. מומחי המשרד לאנרגיה (אמרו), 'בואו נשמור על הגז לתקופות מאוחרות יותר; אסור להפיק מהמאגר בקצב מואץ'.

"התוצאה היא שיכולת ההפקה של המאגר מידלדלת מהר יותר. כך גם הייתה ההחלטה לגבי תחנה D שהייתה צריכה לקום ב-2008. אילו קמה ב-2009 או אפילו ב-2011, הייתה נחסכת במידה ניכרת העלייה במחיר החשמל. אבל האוצר אומר שיש מספיק חשמל ולא צריך למהר".

בהמשך דבריו אמר לנדאו: "כששואלים אותי האם לשמור או לייצא את הגז התשובה שלי היא לייצא תוך שמירה על צרכי המשק; להבטיח עתודות גז ל-25 שנה. הייצוא הוא התנאי להמשך החיפושים כדי שנמשיך ונגלה כל מה שנמצא ברשותנו. כל יזם צריך לדעת שאם אין לו אפשרות למכור בארץ, הוא יוכל למכור בחו"ל. זה תנאי הכרחי לתחרות. אנחנו צריכים לקחת בחשבון שיהיו שני מתקנים: מתקן קליטה גדול על החוף בידי גוף ממשלתי והוא יהיה פתוח ליזמים כדי למנוע תלות בקבוצת יזמים כזו או אחרת ומתקן LNG".