"למרות הנתונים החיוביים, ארה"ב תיכנס למיתון ב-2012"

גי'ם ווקר, מייסד חברת מחקר, טוען שיש סיכוי של 55% למיתון בארצות הברית בשנת 2012 ■ הוא טוען שהקיצוצים של הממשל היא זו שתוביל למיתון

למרות נתוני הייצור החיוביים שמגיעים מכיוונה של ארצות הברית בחודשים האחרונים, יש אנליסט אחד שזה לא מרשים אותו וטוען שארצות הברית תיכנס למיתון במהלך החצי השני של שנת 2012.

למרות שבינואר סקטור הייצור רשם את קצב הצמיחה הגדול ביותר שלו מזה 7 חודשים, ג'ים ווקר, מייסד חברת המחקר הבלתי תלויה Asianomics, מעריך שהכלכלה האמריקנית תחווה האטה משמעותית במהלך השנה הנוכחית, זאת הודות ללחצים פיסקאלים. את הדברים אמר ווקר במהלך ראיון לרשת CNBC. "אנחנו נראה ירידה משמעותית בהוצאות הפיסקאליות, הממשלה תצטרך לשלוט יותר בעניין הפיסקאלי ככל שהשנה תתקדם", אמר ווקר בראיון.

אתמול, אישר בית הנבחרים ברוב גדול הצעת חוק להקפיא העלאות משכורת של עובדי המדינה עד שנת 2013 לפחות, מהלך שיוביל לחסכון של 26 מיליארד דולר. אולם, על פי ווקר, קיצוץ בהוצאות הממשלתיות יוביל לירידה של בין 1%-1.5% בתוצר המקומי הגולמי בשנת 2012. ווקר מעריך גם שהיקף ההשקעות של החברות בארצות הברית יפחת בשנת 2012 בעקבות ביטול ניכוי הפחת הפדרלי.

בסקירה שנשלחה ללקוחות בחודש דצמבר, העריך ווקר שיש סיכוי של 55% שארצות הברית תיכנס למיתון במהלך שנת 2012. ווקר מעריך גם שהצרכנים בארצות הברית צפויים לעוד תקופה של "הידוק חגורות", למרות השיפור במדד אמון הצרכנים והעלייה בהוצאות.

בסקירה שלו הוא מונה כמה סיבות לתחזית שלו, וכוללות בין היתר את הירידה המתמדת במחירי הדירות בארצות הברית, הצמיחה בתעסוקה היא עדיין פחות מהממוצע ורמות אמון הצרכנים (עד לחודש נובמבר) נמצאים ברמות שפל הקרובות לרמות שנראו בזמן המשבר ב-2008.

ווקר פסימי עוד יותר בעניין אירופה ואומר שמשבר באירופה בלתי נמנע, עם התכווצות של בין 2%-5% בתוצר המקומי הגולמי במדינות אירופה במהלך השנה הנוכחית. הוא מצפה שהבנקים המרכזיים ימשיכו בתוכנית שלהן להקלות מוניטראיות.