מדוע טעה ח"כ כץ כשהתפאר בתנאי הפנסיה בתע"א?

הוויכוח הסוער על דמי הניהול בשוק הפנסיוני גרם לח"כ חיים כץ לייחל לכך שאזרחי ישראל ייהנו מתנאי פנסיה כמו של עובדי תע"א ■ "בקופה מפעלית לוקחים 0.3% דמי ניהול ומשיגים כמעט את אותה תשואה", הוא אמר ■ המציאות שונה לחלוטין

"החיסכון הפנסיוני הוא לעשרות שנים; אסור לנקוט צעדים חפוזים שיביאו לכך שבעוד כמה שנים מישהו יבוא ויאמר שטעינו, וגופים התמוטטו. בוודאי שאין לנקוט צעד דרסטי, רק אח"כ לראות את תוצאותיו - ואז לתקן", כך אמר אתמול (ד') בכנס הרצליה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג.

שריג התייחס להצעת האוצר, להוריד את מגבלת דמי הניהול השנתיים בגמל ובביטוחי המנהלים לרמה של עד 1.2% מהצבירה, ועד 5% מההפקדות, תוך שתקף את הצעת החוק של ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, שמעוניין להוריד את הרף בשיעור חד בהרבה. "התקנות שאנו מקדמים מדודות ונסמכות על נתונים, ויגרמו להורדת דמי הניהול לחוסכים החלשים בצורה שקולה - מבלי שגופים יתמוטטו", אמר שריג.

לדבריו, "דמי הניהול הנגבים בישראל הם כמקובל בעולם. להזכירכם, זהו תחום שיש בו יתרון גדול, כשאצלנו המחוקק למעשה בחר בריבוי גופים על פני העדפת גודל (...) ואין לצאת מפרופורציות בדיון בנושא זה". הוא הוסיף ואמר כי "יש לזכור, שאם התקרה של דמי הניהול תהיה נמוכה מדי - מי שייפגע יהיה החוסכים הקטנים והחלשים, שלא יוכלו לקבל שירות. אנו צריכים לדאוג שלא יהיה לגופים המנהלים תמריץ להוציא את הלקוחות הללו מהמגרש".

ההשוואה הבעייתית של ח"כ כץ

ח"כ חיים כץ המשיך בכנס את הקו התוקפני נגד הפעילים בשוק הפנסיוני והאוצר, ואמר כי "עד 1995 (המעבר לפנסיה צוברת בקרנות החדשות) אולי הייתה פנסיה בישראל. אז הוחלט שלא תהיה פנסיה בישראל (...) היום יש בלוף. יש ערימת כסף, שכולם מנסים לחגוג עליו, כי האדם ייפגש עם הכסף הזה בעוד 40 שנה, וכולם מנסים לחגוג עליו".

לדבריו, "אחת העוולות של רפורמת בכר, היא עמלת ההפצה שהבנקים מקבלים; ה-0.25% שהבנקים מקבלים לכל החיים. זה לא מוסרי לא הגון. זה משכנתא לכל החיים".

כץ, שמכהן גם כיו"ר ועד העובדים של תע"א, שב והתייחס לקופה המפעלית שהוא אחראי עליה, וציין כי "בקופה מפעלית לוקחים 0.3%, ומשיגים כמעט את אותה תשואה כמו קופות שלוקחות פי שישה, ולא מבטיחות כלום. כולם עטים על החוסך, לוקחים, ולא מתחייבים לחוסך על דבר".

נציין, שבתקופה של 5 שנים, בין 2007 ל-2011, קופת הגמל של עובדי תע"א רשמה תשואה נומינלית ברוטו מצטברת (לפני דמי ניהול) של 0.34% - תשואה שנתית ממוצעת של 0.07%; זאת, לעומת ממוצע של 22.2% בכל שוק קופות התגמולים (שרובו בידי גופים פרטיים, הגובים דמי ניהול "רגילים").

מנכ"ל בית ההשקעות מיטב, אילן רביב, קרא "לפתור את סוגיית הבעלות על מנהלי ההסדרים. לא ייתכן, ש-9 מ-10 מנהלי ההסדרים הגדולים בבעלות חברות הביטוח, וזה פוגע ביכולתנו להתחרות בשוק". פרופ' אמיר ברנע אמר ש"הנושא הפנסיוני דורש רפורמה לרפורמה. אולי הגדלה של האג"ח המיועד, או דרך המודל הצ'יליאני, או להבטיח ריבית מינימלית לחיסכון הפנסיוני".