האחים גד ודן פרופר גרפו כמיליארד שקל במצטבר מאסם

372 מיליון שקל שיקבל גד פרופר ממכירת מניותיו באסם הם רק קצה הקרחון של עושר אדיר שייצרה אסם לגד ולאחיו דן לאורך השנים בחברת המזון

אתמול (ד') תם עידן באסם, כשגד פרופר, אחד מנציגיהן הבכירים של 7 משפחות המייסדים של ענקית המזון, מכר את יתרת החזקותיו בחברה, כ-5% מהמניות, לבעל השליטה, קונצרן המזון נסטלה. בעסקה זו גרף פרופר 372 מיליון שקל.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי מדובר בקצה הקרחון של עושר אדיר שייצרה אסם לגד ואחיו דן, המזוהים יותר מכל בעל מניות אחר עם אסם . מימושי מניות, דיבידנדים ושכר שקיבלו שני האחים לבית פרופר, וכן מניות שעדיין מחזיק דן באסם, הניבו לאחים הון מצטבר של כמיליארד שקל.

העושר האדיר שהצמיחה אסם לאחים פרופר נובע בראש ובראשונה מהשיפור המתמשך בתוצאות החברה, וכפועל יוצא העלייה בערכה. שווי השוק של אסם עומד היום על כ-6.5 מיליארד שקל, אחרי זינוק של 50% ב-3 השנים האחרונות, ושל יותר מ-300% מאז שנת 2000.

עסקת המכירה הנוכחית של גד פרופר מהווה את האקזיט המשמעותי ביותר שביצע בחברה, והיא מצטרפת למימוש בהיקף של כ-100 מיליון שקל שביצע יחד עם אחיו דן, המשמש כיו"ר אסם, בשנת 2004. אז מכרו האחים לנסטלה קרוב ל-2% ממניות אסם.

בסך-הכול, תמורת מימוש המניות שביצעו האחים גד (68) ודן (71) פרופר, יחד עם חלקם של השניים בדיבידנדים והמשכורות שהוענקו להם במסגרת תפקידיהם בחברה, מגיעים לסכום-עתק של כ-700 מיליון שקל. דן פרופר נותר כאמור עם החזקה של 5% ממניות אסם, בשווי שוק של כ-320 מיליון שקל.

תקנון אסם, בהתאם לתשקיף שפרסמה החברה לפני כ-20 שנה עם הנפקת מניותיה בבורסה, קובע כי היא "תשאף לחלק דיבידנד שנתי במזומן שלא יפחת מ-15% מהרווח השנתי הנקי", זאת בהתחשב בתכניותיה ובצרכיה.

בדצמבר האחרון חילקה אסם דיבידנד של 150 מיליון שקל לבעלי המניות, כ-10% ממנו זרמו לכיסי האחים פרופר, שבסך-הכול נהנו מאז סוף שנות ה-90 של המאה הקודמת מדיבידנדים בשווי כולל של כ-180 מיליון שקל.

שכר של 50 מיליון ב-15 שנה

בשנת 2010 עמדה עלות השכר של גד פרופר באסם על 2.5 מיליון שקל, וזו של דן על כ-3 מיליון שקל. בסך-הכול ב-15 השנים האחרונות משכו השניים יחד מאסם משכורות בעלות מצרפית של כ-50 מיליון שקל - גד כמנכ"ל החברה-הבת אסם אינטרנשיונל, ודן כמנכ"ל אסם בעבר וכיום כיו"ר החברה.

אביהם של השניים, אויגן פרופר, נמנה עם מייסדי אסם (לצד בני משפחות קליין, וילמרסדורף, וייל ולורש) ועבד בה עד גיל 70. דן התחיל את דרכו בחברה בשנות ה-60 כמהנדס צעיר, בוגר הטכניון, ובמהלך הזמן הפך כמעט לשם נרדף לאסם. בעבר אמר בראיון ל"גלובס" כי את מניותיו בחברה הוא מתכנן להוריש לילדיו.

ב-1992 הונפקה אסם בבורסה. 4 שנים לאחר מכן החל מהלך ההשתלטות של קונצרן המזון הבינלאומי נסטלה על החברה, עם מימוש אופציה לרכישת 10% ממניות אסם לפי שווי חברה של כ-400 מיליון דולר.

במהלך אותה שנה רכשה נסטלה מניות נוספות של אסם מידי קופות הגמל של בנק דיסקונט, ובהמשך רכשה 25% מהמניות שהחזיקה קבוצת קלארידג' של משפחת ברונפמן, וכן חלק ממניות משפחות המייסדים. לאחר רכישת מניותיו של גד פרופר, מחזיקה כעת נסטלה ב-58.8% ממניות אסם.

אסם מייצרת ומשווקת יותר מ-2,000 פריטי מזון ומעסיקה כ-4,700 עובדים. בדוחותיה לרבעון השלישי של 2011 ניכרה פגיעת המחאה החברתית ועליית מחיר חומרי הגלם, ששחקו את שיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית של החברה. בחודשים ינואר-ספטמבר 2011 עלו מכירות אסם ב-5.8% ל-3 מיליארד שקל, והרווח הנקי צמח ב-12.7% לסך של 273.3 מיליון שקל.