בדיקת "גלובס": אג"ח זבל זינקו בכ-20% בחודש ינואר

אחרי הנפילות החדות ב-2011, באג"ח קונצרניות רבות נרשם תיקון, אולם לפי הערכות של גורמים בשוק עוד מוקדם מדי לחגוג שינוי מגמה

שנת 2012 אמנם נפתחה ברגל ימין בשווקים, ונראה שהמשקיעים החלו לחזור לשוק. קרנות הנאמנות ותעודות הסל גייסו כספים (ראו ידיעה נפרדת בעמ' 7) והמעו"ף עלה בכ-3%. אולם עם כל הכבוד לעלייה של 3%, מי שהתחילו בסערה את השנה הן אג"ח הזבל(אג"ח קונצרניות בסיכון גבוה), שרבות מהן זינקו ב-20% בתוך חודש.

כך, למשל, אג"ח ו' של ישראלום, שצנחה ב-41% בשנה שעברה, זינקה ב-36% בינואר, אג"ח ד' של הכשרה ביטוח זינקה ב-26%, ואלקטרה נדל"ן ד' שהוסיפה 25% למחירה.

אולם למרות המספרים הנאים, חשוב לזכור שאותן איגרות חוב עדיין נסחרות ברובן בתשואת זבל. "אג"ח שירדה ב-60% בשנה שעברה, ומתחילת השנה עלתה ב-40%, זה שינוי גדול, אבל היא עדיין נסחרת בחצי ממה שהונפקה", אומר גורם בשוק ההון.

לפני שמגיעים למסקנה שהשתנתה המגמה בשווקים, ומצטרפים לחגיגה, חשוב לזכור כי עליות השערים החדות היו במחזורי מסחר נמוכים. כך, למשל, מחזור המסחר הממוצע באג"ח של חברת אזורים עמד על 600 אלף שקל בלבד. כאשר המחזורים דלים, מספיק שיהיו מעט גופים שיציגו ביקושים כדי שהמחירים יזנקו. מה עוד שהמחזורים הדלילים מקשים על מימוש ההחזקות, כך שבינתיים מדובר רק ברווחים "על הנייר".

לא חל שינוי ביכולת החברה

בחלק מהמקרים העלייה נובעת משיפור אמיתי במצב החברה. בדלק נדל"ן, שם חלה התקדמות משמעותית בימים האחרונים בגיבוש הסדר החוב, אג"ח מסדרה ה' זינקו בינואר ביותר מ-30%.

אולם בחברות אחרות לא נראה כי חל שינוי דרמטי ביכולת לעמוד בהחזרי החוב, והאי-ודאות עדיין אופפת אותן. בין אלה ניתן לציין את אלביט הדמיה, שלמרות שני מימושים שעליהם הודיעה לאחרונה, עדיין לא הוסר החשש בה, לאור קושי של בעל השליטה בה, מוטי זיסר, לעמוד בחובות פרטיים שלו של כמיליארד שקל לבנק הפועלים. ולמרות זאת, אג"ח החברה זינקו עד 30% בינואר.

באותה סירה נמצאת גם פטרוכימיים של דייויד פדרמן, שניסתה ללא הצלחה לדחות את פירעון חובותיה (על-ידי החלפת סדרה קצרה בארוכה). פטרוכימיים חייבת לנושיה 1.95 מיליארד שקל, רובם למחזיקי האג"ח שלה. על מנת לשלם את האג"ח, החברה נסמכת על דיבידנדים שתחלק בזן, שבה היא מחזיקה 30.7% מהמניות. השבוע אמנם הודיעה בזן על מדיניות חלוקת דיבידנד חדשה, שלפיה יחולק 75% לפחות מהרווח הנקי, אך גם הודעה זו לא עזרה במיוחד, והאג"ח עדיין נסחרות בתשואה של 26%. זאת, לאחר שבינואר הן זינקו במעל 20%.

תיקון טכני

מדוע אם כן זינקו איגרות החוב של חברות אלה? "כמו תמיד בשוק ההון, יש אובר-שוטינג (תגובת יתר)", מסביר מנהל השקעות באחד מגופי הגמל הגדולים.

להערכתו, העליות הן פשוט תיקון טכני של הירידות החדות שנרשמו באג"ח אלה בשנה שעברה, ולא שינוי מגמה מהותי. הנפילות בשנה שעברה נבעו מעלייה בדרגת הסיכון של חובות אלה, ותודלקו בגל מימושים שתמיד מבצעים מנהלי השקעות בסוף השנה כדי למקסם את התשואה, או למזער נזקים. "הירידות בשוק היו חריפות מדי, ולכן נרשם התיקון", הוא אומר.

ככל הנראה את הביקושים לא התניעו קרנות הנאמנות, על אף החיבה של הקרנות להשקיע באג"ח זבל. בחודש החולף אמנם גייס הענף מעל 1.5 מיליארד שקל בקרנות מסורתיות, אך רוב הגיוס נותב לקרנות מק"מ ואג"ח מדורגות.

מנהל חברת ברוקראז' מובילה טוען כי העליות נבעו גם בשל פעילות מוסדיים שמזהים הזדמנויות. "המרווחים באיגרות החוב המדורגות הצטמצמו מאוד ולא נותר בהן בשר. לכן ישנם גופים שמחפשים את הסיכוי להרוויח דווקא באג"ח כאלה, שהתמחור שלהן מעוות".

עוד תרמו לעליות מגמת הרכישות העצמיות. בחברות רבות, כמו אפריקה ישראל, הודיעו בעלי שליטה או החברה על תוכנית לרכישה עצמית של האג"ח. "בכך הם גם אותתו לשחקנים בשוק שהמחיר הנוכחי הוא אטרקטיבי, מה שאולי עודד חלק מהמוסדיים לרכוש בעצמם", ציין גורם בשוק.

זינוקים בולטים באגח הקונצרניות בחודש ינואר
 זינוקים בולטים באגח הקונצרניות בחודש ינואר