NBC: "ישראל תפעיל טילי 'יריחו' נגד מטרות באיראן"

גורמים רשמיים בארה"ב ובישראל: "הטילים יצוידו בראשי חץ קונוונציונליים" ■ מקור: "תתפלאו מה מידת הדיוק של טילים אלה" ■ "צי הצוללות של ישראל ישאר מחוץ לתמונה"

ישראל תפעיל טילי "יריחו" עם ראשי חץ קונוונציונליים נגד מטרות גרעיניות באיראן. כך טוען מאמר פרשנות באתר של רשת NBC.

המאמר ערוך במתכונת של שאלות ותשובות, והוא מבוסס על ראיונות שערכה באחרונה הרשת עם פקידי רשות בהווה ובעבר בארה"ב ובישראל. כל הפקידים דרשו לשמור על עילום שמם. הם אמרו שיש סיכוי של יותר מ-50% שישראל תתקוף את איראן. במקביל, יש סבירות גבוה מאוד, שארה"ב לא תנקוט צעד כזה. דברי המקורות משקפים במידה רבה את הערכותיו של שר ההגנה האמריקני, ליאון פאנטה, שפורסמו אתמול (ה') באתר של "וושינגטון פוסט". (לסיפור המלא)

על השאלה אלו אמצעי לחימה תפעיל ישראל נגד איראן, השיבו רבים מהמרואיינים שההתקפה הישראלית תושתת על הפעלת כמה אמצעים: מטוסי-קרב-הפצצה, מל"טים לטווח ארוך וטילי "יריחו". טילי "יריחו I" לטווח בינוני לא יוכלו להגיע למטרות באיראן. אך לטילי "יריחו II", עם טווח של 2400 ק"מ, לא תהיה בעיה לפגוע במטרות איראניות. טילים אלה יצוידו בראשי נפץ קונוונציונליים מתקדמים, לא בראשי חץ גרעיניים. בתשובה לשאלות על יכולות הפגיעה המדוייקת של טילי "יריחו", והאם ראשי החץ שלהם בעלי עוצמה מספקת לחדור לחללים תת-קרקעיים מבוצרים, השיב גורם רשמי: "תתפלאו מה מידת הדיוק של טילים אלה". הוא אמר, שראש החץ ישא תערובת מיוחדת של חומרי נפץ כימיים, שתצליח כנראה לפצח את מעטות הביצורים.

שיגורי הטילים יתואמו עם גיחות של מטוסי קרב-הפצצה (כנראה מטוסי F-15 I, "רעם") ומל"טים. בדרכם לאיראן, יטוסו המטוסים ברום גבוה, כדי לחסוך בדלק, אך בהתקרבם למטרות הם יטוסו בגובה נמוך כדי לחמוק ממכ"ם. לאחר שחרור הפצצות, ינסקו המטוסים לרום גבוה בדרכם הביתה.

הישראלים יהיו מוכנים לאבד מטוסים, אמר חלק מהמרואיינים. הישראלים אינם מתכננים להשתמש בטילי שיוט שישוגרו מצוללות. "אין מספיק כאלה", אמר אחד מהמקורות, בהתייחסו לצוללות.

איך יגיבו מדינות המזה"ת?

פקידים אמריקניים מאמינים, שסעודיה והאמירויות הערביות המאוחדות יתמכו בהתקפות הישראליות מפני שהן מבינות את הסיכונים שנשקפים להן מאיראן גרעינית. סעודיה והאמירויות מעדיפות שהאמריקנים יבצעו את המלאכה, אך בגלל חששותיהן מאיראן, הן מוכנות שכל אחד יפציץ את האיראנים והן אף חלקו מידע עם ישראל לקראת פעולה אפשרית שלה נגד איראן. אם ישראל אכן תחליט לתקוף, קרוב לוודאי שמטוסיה יטוסו במרחב האווירי של סעודיה וייתכן שהם אפילו יורשו לתדלק ממטוסי מיכל של חיל האוויר מעל הממלכה. טורקיה אולי לא תשתף פעולה באופן הדוק כמו סעודיה והאמירויות, אך גם היא חוששת מנשק גרעיני בידי איראן.

האם כוחות קרקע ישתתפו במבצע?

לא בבדרך מסורתית, אומרים המרואיינים. כמה גורמים רשמיים אמרו, שאנשי קומנדו ישראליים, מצה"ל או מהמוסד או משניהם יונחתו על הקרקע, סמוך למטרות כדי לסמן אותן וכדי לאסוף דגימות קרקעיות אחרי ההתקפה ואולי אפילו לתפוס חומרים גרעיניים לבדיקה בישראל.

מה מקווה ישראל להשיג בהתקפה?

ישראל לא תנסה להשמיד את כל המתקנים הגרעיניים אלא תתמקד בכמה מתקנים שנחשבים חיוניים, בתקווה להחזיר אחורה את מחוגי השעון הגרעיני האיראני. פקידים אמריקניים מאמינים שהתקפה ישראלית תחזיר את התכנית הגרעינית של איראן ארבעה שנים אחורה. הישראלים מדברים על תקופה שבין שלוש לחמש שנים. לדברי אחד המרואיינים, מוכנה ישראל לחזור על הפעולה מדי שנתיים עד ארבע שנים.

באיזו מידה תצליח ההתקפה?

חלק מהמתקנים הגרעיניים התת-קרקעיים של איראן, לרבות שורות הצנטריפוגות בנאטאנז וליד קום, מבוצרים במעטה בטון מזויין בעובי של 30 מ'. אך בשלוש השנים שחלפו הצליחה ישראל לשפר במידה דרמטית את יכולתה לפצח בונקרים תת-קרקעיים מבוצרים. קרוב לוודאי שישראל לא תפציץ מטרות רכות של תכנית הגרעין האיראנית, כגון מעבדות באוניברסיטאות או מתקנים ליד ריכוזי אוכלוסיה אזרחית, לדברי פקידים אמריקניים. הכוונה היא להוכיח לעם האיראני שישראל רוצה לפגוע רק במתקנים שיקרים ללב האייתאללות ומשמרות המהפכה, שנחשבים כבלתי פופולריים בקרב תושבי איראן.

מה יקרה עם הנפט?

מחירי הנפט יזנקו מיד מרמה של כ-100 דולר החבית עתה עד ל-200 דולר ואולי הרבה יותר, "בחר את המספר שלך", כדברי סוחר נפט. אפילו לעליה של 25 דולר במחיר חבית תהיה השפעה קשה על הכלכלות בארה"ב, באירופה ובמזרח אסיה, שכולן נמצאות עדיין בשלב התאוששות.

מדוע בעצם תצא ישראל להתקפה על איראן?

מעבר לאיום הקיומי, שבא לידי ביטוי בהצהרות מחמוד אחמדיניג'אד "למחוק את ישראל מעל פני כדור הארץ" (כמה איראנים טוענים שמדובר בתרגום כושל), מאמינים כמה פקידים ישראליים שיכולתה של איראן לאיים על ישראל בנשק גרעיני תביא להגירת עד 200 אלף מבחירי בניה של ישראל לארה"ב ולמדינות מערביות אחרות.