התוכנית של אדלסון: יסיט תמיכתו לרומני אם גינגריץ' יפול

פטרונו של גינגריץ' מסתגל למציאות הבחירות המקדימות: רומני תופס תאוצה - ניצח אמש בבחירות המקדימות בנוואדה

האם מתגלים סדקים בנאמנותו של איל ההימורים שלדון אדלסון לניוט גינגריץ', שמתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות? אין ספק ששתי תרומות של בני הזוג אדלסון לארגון פוליטי שתומך בעקיפין בקמפיין של גינגריץ', 10 מיליון דולר בסך הכל, סייעו לפוליטיקאי הפרו-ישראלי לשרוד את הסבבים הראשונים של הבחירות המקדימות של מפלגתו, ואפילו לנצח באחד מהם, בקרוליינה הדרומית. אבל עתה יש סימנים שאדלסון יהיה מוכן להסיט את תמיכתו למתמודד המוביל בבחירות, מיט רומני, אם גינגריץ' לא יצליח להתרומם ולהבליט עצמו כאתגר רציני לרומני.

בשלב זה נראה, שסיכוייו של גינגריץ' לזכות במועמדות הרפובליקנית לנשיאות הולכים וקטנים. בסבב הבחירות המקדימות בנוואדה בשבת (שנערך במתכונת של 'קאוקוסים', כלומר אסיפות ברמת השכונה, או הרובע, ולא בקלפיות), זכה רומני ב-43% מקולות המצביעים, גינגריץ' ב-25%, רון פול הליברטאריאני ב-19% והסנטור לשעבר ריק סנטורום, נוצרי אדוק ופופוליסט חברתי, ב-13%. הנתון המדאיג ביותר מבחינתו של גינגריץ' הוא, שרומני זכה בקולות של מצביעים שמרנים רבים, הציבור שבו תולה גינגריץ' את כל תקוותיו.

על רקע זה מדווח הבוקר (א') "ניו יורק טיימס", כי אדלסון העביר למטה של רומני הבטחות שהוא יספק לרומני תמיכה נדיבה עוד יותר מזו שנתן לגינגריץ' אם המפלגה הרפובליקנית אכן תבחר ברומני כמועמדה לנשיאות. המידע מבוסס על ראיונות עם כמה ממקורביו של אדלסון.

החשיבה פוליטית של אדלסון מבוססת במידה רבה על תמיכתו בישראל, אומר ה"טיימס", והאיתותים של איל ההימורים משקפים את מחויבותו העמוקה לסייע בהבסתו של ברק אובמה ואת נכונותו למלא תפקיד מרכזי יותר במפלגה הרפובליקנית ולקדם נושאים שיקרים ללב הזרם השמרני של המפלגה.

הבטחות אדלסון למטה של רומני ניתנו בעקבות מאמצי חיזור עדינים של המטה ושל תומכים יהודיים ברומני אחרי המיליארדר. רומני עצמו יזם שיחה עם אדלסון, לפני שבועיים. לפי ה"טיימס", זו היתה שיחה ידידותית ואדלסון אפילו נתן לרומני עצות כיצד לגבש את מסרי הקמפיין שלו. בין מטה רומני לאדלסון יש קשרים משמעותיים, לפי העיתון, במיוחד באמצעות תורמים יהודיים עשירים שיושבים יחד עם אדלסון בדירקטוריון של הקואליציה היהודית הרפובליקנית, גוף שנועד לחזק את הקשרים בין הקהיליה היהודית בארה"ב לבין הרפובליקנים.

"שלדון מחויב להחזיק את גינגריץ' במירוץ כל עוד גינגריץ' ירצה להישאר בו", אמר פרד זיידמן, תורום גדול לרומני וידיד ותיק של אדלסון. "אבל כאשר ניוט יחליט לפרוש, אדלסון יקדיש את כל האנרגיה והכסף שלו לנושא החשוב ביותר - הבסתו של אובמה".

הקשרים החזקים בין אדלסון לגינגריץ' מבוססים במידה רבה על תמיכתם החזקה בביטחון ישראל. אך מקורבי אדלסון אומרים שהסתייגותו מהאג'נדה של אובמה אינה מוגבלת רק לנושא הישראלי וכי תמיכתו בגינגריץ' נובעת מהתחושה שרעיונותיו השגיבים של המועמד והתנהלותו התקיפה בקמפיין מתאימים למסע הבחירות הנוכחי.

לפי פרשנות בשבועון "טיים", מאמין אדלסון שאובמה לא יערוב לביטחונה של ישראל כפי שרומני או גינגריץ' יערבו לו. לכן, בסופו של דבר, למרות נאמנותו האישית לגינגריץ', ידיד אישי מזה שנים רבות, הוא ישמח לתמוך ברומני לאחר שגינגריץ' יפרוש, מה גם שיש לו יחסים ידידותיים עם רומני.

גינגריץ' בוודאי שימח את אדלסון כאשר הכריז, בעימות טלוויזיוני בקרוליינה הדרומית בינואר, שהפלסטינים הם "עם מומצא". שניהם ידועים כתומכים חזקים של ראש הממשלה, בנימן נתניהו. אדלסון הוא בעל השליטה ב"ישראל היום", שלדברי ה"טיימס"סייע לחזרתו של נתניהו לראשות הממשלה ב-2009. במאי 2010 פרסם "ישראל היום" תצלום של גינגריץ', כשברקע הקונגרס, על פני העמוד הראשון של של מוסף מיוחד לעיתון. במאמר במוסף מותח גינגריץ ביקורת על ממשל אובמה שלא נע במהירות מספקת לבלימת השאיפות הגרעיניות של איראן. "התחמקות מעימות עם הרשע עלולה להביא לשואה שניה", כתב גינגריץ' במאמר נלווה. "השגיאות שעשה הבית הלבן יגבו מחיר נורא".

בנאום ניצחון בלאס-וגאס, אמר אמש רומני: "אין זו הפעם הראשונה שבה אתם נותנים לי את קולותיכם, אך הפעם הם ישאו אותו לבית הלבן". (רומני התמודד על מועמדות מפלגתו ב-2008, ונכשל, אך נוואדה היתה אחת מהמדינות שבהן יצא מנצח).

"בחרנו את הנשיא הנוכחי כדי שהוא ינהיג; עתה הגיע הזמן שהוא יזוז הצידה", אמר.

רומני, מורמוני, זכה בתמיכה של הקהילה המורמונית הגדולה בנוואדה, אך מבחינתו, חשובה יותר התמיכה הגדולה שהוא קיבל ממצביעים שהגדירו עצמם כשמרנים או אוונגלים. בסבבים הקדומים, אנשים שהגדירו כך את עצמם נתנו את קולותיהם לגינגריץ' או סנטורום.