הקופון של הדוד סם: צוקרברג ישלם מס של 1.7 מיליארד דולר

מנכ"ל פייסבוק צפוי לשלם מס של 35% על רווח בהיקף 4.77 מיליארד דולר ■ התשקיף חושף שהחברה משלמת כיום 41% מס, יותר מאשר מס החברות בארה"ב

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, עשוי למכור מניות של החברה בשווי 1.67 מיליארד דולר במסגרת ההנפקה הציבורית של החברה. צעד זה של צוקרברג נועד לכסות על תשלומי מס בהם יחויב כאשר יממש אופציות בהן הוא מחזיק ל-120 מיליון מניות של פייסבוק. האופציות הוענקו לצוקרברג ב-2005 והן תקפות עד 2015. המידע נמסר על-ידי פייסבוק במסגרת התשקיף שהגישה לרשות האמריקנית לניירות ערך בשבוע שעבר.

"אנו מעריכים שכל ההכנסה הנקייה של צוקרברג ממכירת המניות תוקדש לכיסוי המיסים שיהיה עליו לשלם עם מימוש האופציות שלו על 120 מיליון מהמניות הרגילות של החברה", נכתב בתשקיף.

עם הנפקתן הציבורית של מניות פייסבוק עשוי צוקרברג להיעשות לאחד האנשים העשירים בעולם. על-פי ההערכות, שווי אחזקותיו בחברה שהקים יגיע ל-28.4 מיליארד דולר. כאמור, ביום רביעי שעבר הגישה פייסבוק תשקיף לקראת הנפקה ציבורית לרשות האמריקנית לניירות ערך. החברה מבקשת להנפיק מניות בשווי של 5 מיליארד דולר בבורסת וול סטריט, על-פי שווי שוק שינוע בין 75 מיליארד דולר ל-100 מיליארד דולר. הקצה העליון של טווח זה, בהנחה שהחברה תנפיק 2.51 מיליארד מניות, יעניק למניית החברה מחיר של 39.79 דולר.

6 סנט למניה

האופציה של צוקרברג על המניות מעניקות לו את הזכות לרכוש אותן במחיר של 6 סנט האחת. בהנחה שהוא ייקנה את כל 120 מיליון המניות הזמינות עבורו, הוא עשוי להרוויח מכך 4.77 מיליארד דולר. ויקטור פליישר, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת קולורדו, מעריך כי שיעור המס שצוקרברג יחויב בו יעמוד על 35%, ששקולים ל-1.67 מיליארד דולר.

בתוך כך, מעריכים מומחים בתחום כי שיעור המס שפייסבוק מחויבת בו צפוי לרדת בקרוב. נכון להיום משלמת פייסבוק מס של 41%, שיעור גבוה משמעותית מהמס שמשלמות חברות גדולות וותיקות ממנה בתעשיית הטכנולוגיה. המס שמשלמת פייסבוק גבוה אף ממס החברות הקבוע בחוק האמריקני, העומד על 35%. אבל, מימוש האופציות לרכישת מיליונים ממניות החברה על-ידי המשקיעים לאחר ההנפקה הצפויה והאפשרות להעביר נתח גדול יותר מרווחיה אל ארצות חוץ, יביאו לכך שהמס שתשלם פייסבוק לממשל האמריקני יירד באופן מהותי.

"שיעור המס הגבוה שמשלמת פייסבוק הוא זמני בלבד, הוא ייעלם במהירות", אומר רוברט ווילנס, מחבר דוחות מס תאגידיים מקצועיים.

ווילנס מסביר שלאחר ההנפקה יירד המס המושת על פייסבוק באופן מידי כאשר עובדיה ומחזיקי מניות אחרים בה יממשו אופציות עליהן. במסגרת התהליך הזה יחויבו מממשי האופציות בתשלום מס.

נכסים בתוך ארה"ב

סיבה נוספת לשיעור המס הגבוה שמשלמת פייסבוק היא כמות הנכסים הרבה יחסית שהיא מחזיקה בתוך גבולות ארה"ב. חברות טכנולוגיה רבות הצליחו להוריד את שיעור המס בו הן חייבות באמצעות העברה של נתחים משמעותיים מרווחיהן אל מחוץ לארה"ב. כך למשל, אפל רשמה רווחים בסך 54 מיליארד דולר מחוץ לארה"ב. הרווח של גוגל מחוץ לארה"ב נאמד ב-24.8 מיליארד דולר.

במידה שכל אחת מהחברות הללו תחליט להעביר את הכסף חזרה להשקעה בתוך גבולות ארה"ב היא תאלץ לשלם מס חברות על פי החוק המקומי. כל עוד הכסף נמצא מחוץ לארץ, הן אינן מחויבות בתשלום מס זה.

על-פי התשקיף שהגישה, הרוויחה פייסבוק 1.6 מיליארד דולר מחוץ לגבולות ארה"ב, אבל היא מחזיקה רק 348 מיליון דולר מתוך ההון הנזיל שברשותה, המגיע ל-3.9 מיליארד דולר, מחוץ לארה"ב.