תשובה מצא עוד גז: 1.2 TCF בקידוח "תנין 1"

מדובר בכמות גז הגדולה במעט מהכמות שנמצאה במאגר "ים-תטיס" ■ יחידות ההשתתפות של השותפויות המחזיקות ברישיון הגיבו בעליות מתונות בלבד

התגובה המינורית יחסית בשוק היום להכרזה על מאגר גז פוטנציאלי נוסף שנמצא סמוך לחופי ישראל, יכולה ללמד על מידת החשיבות שמייחסים המשקיעים למציאתם של מאגרי גז "קטנים", כמו גם על ההפנמה כי רב מאוד המרחק בין מציאת תגלית לתזרים מזומנים שינבע ממנה.

שותפויות החיפושים שבשליטת יצחק תשובה, "אבנר" ו"דלק קידוחים", דיווחו היום כי בקידוח "תנין 1" שנערך ברישיון "אלון", כ-120 קילומטר צפון מערבית לחיפה, נמצא, בהתאם להערכות המוקדמות, מאגר גז בהיקף של 1.2 TCF (טריליון רגל מעוקב). מדובר בכמות גז הגדולה במעט מכמות הגז שנמצאה במאגר הגז "ים-תטיס", אשר מספק את צורכי הגז של ישראל משנת 2004, וצפוי להתרוקן השנה.

התגובה בשותפויות החיפושים, המחזיקות כל אחת ב-26.47% בזכויות מהרישיון, הייתה מתונה למדי, והן רשמו בממוצע עליות של 2%, בדומה לעליות שנרשמו בחברות האם דלק אנרגיה וקבוצת דלק.

קידוח "תנין 1" נעשה לעומק של כ-5,500 מטר, ועל פי דוח חברת NSAI , שעיבדה את הסקרים הסיסמיים התלת-ממדיים שנעשו בו, ושאותו פרסמו השותפויות בסוף חודש אוגוסט, ניתנה הסתברות של 62% למציאה של תגלית גז בגודל של 1.2 TCF. הקידוח ממוקם מצפון לתגלית "תמר", ומכיל שכבות גיאולוגיות הדומות לאלו שקיימות בתגלית הגז הגדולה.

מפעילת הקידוח, נובל אנרג'י, המחזיקה ב-47.06% מהזכויות בו, השתמשה באסדה North Pride Of America, השייכת לחברת Pride International Inc, לשם ביצועו. מדובר באותה אסדה שביצעה את קידוח האימות ב"לוויתן 2", שאותו נאלצה לנטוש בעקבות זרימה של מים שהתגלתה בתוך בור הקידוח, וכן נאלצה להפסיק את קידוח "לוויתן 3" שנעשה לאחריו, בעקבות תקלה טכנית חוזרת באחד המנגנונים של אסדת הקידוחים.

מצפים להסכם האספקה מתמר

תקלה זו, שאירעה בספטמבר אשתקד, גרמה למשבר אמון בין חברת Pride לשותפים ב"לוויתן", ובעקבותיה הוחלט לשחרר את האסדה מהקידוח. לאחר מכן החליטו בחברת Pride לשנות את שמה ל"אנסקו 5006".

לאחר התקלה בקידוח "לוויתן 3" עברה האסדה לרישיון "חנה" (המהווה חלק מרישיונות "רציו-ים" שבהם נמצאה תגלית הגז הגדולה "לוויתן"), שם השלימה את קידוח "דולפין 1", שבו התגלה באמצע חודש דצמבר מאגר גז קטן יחסית, בהיקף של 0.55 TCF, ומשם עברה לרישיון "אלון", והחלה לקדוח את "תנין 1".

התקציב הכולל של תנין 1 נאמד ב-50 מיליון דולר, סכום אשר גדל במעט בפועל. האסדה לא ביצעה בקידוח מבחני הפקה, שכן אין כדאיות כלכלית בהקמת פלטפורמת הפקה עצמאית על מאגר גז קטן יחסית. האפשרויות העומדות בפני השותפים במאגר, במקרה שיחליטו לפתחו, הוא לחברו למערכת ההולכה של "תמר" או למערכת יצוא הגז שתקום בעתיד ב"לוויתן" - החלטה שתתקבל רק בעתיד.

בינתיים, מצפים המשקיעים בשותפויות "דלק קידוחים" ו"אבנר" לחתימת הסכם אספקת הגז ממאגר "תמר" לחברת החשמל, אשר יסלול את הדרך לחתימת הסכם המימון לפיתוח "תמר". חלקן של כ"א אחת מהשותפויות בעלות הפיתוח של המאגר מסתכמת בכ-475 מיליון דולר, ועד שייחתם הסכם המימון, הן מממנות את חלקן בעלות הפיתוח באמצעות הלוואה מהחברה האם דלק אנרגיה. כך דיווחה דלק אנרגיה כי דירקטוריון החברה אישר העמדת הלוואה בגובה של עד 30 מיליון דולר לכל אחת מהשותפויות, לטווח של 70 יום, ובריבית ליבור של 4.3%, וזאת כדי לא לפגוע בהתקדמות פיתוח המאגר.

מפת רישיונות החיפוש בים התיכון
 מפת רישיונות החיפוש בים התיכון