"התחלות בנייה בעקבות הרפורמה יורידו את מחירי הדיור"

ח"כ אמנון כהן מש"ס: "תמיד אפשר לדבר בסיסמאות, אבל עובדה היא עובדה... זו מהפכה תכנונית שתיגע בכל אזרח בישראל ושיהיו הוזלות במחירי הדיור"

"מי שאומר שלהצעת החוק לדיור בר-השגה ששילבתי ברפורמת התכנון והבנייה אין שיניים, לא מבין את החוק ואת התוספות שאכניס בו. תמיד אפשר לדבר בסיסמאות, אבל עובדה היא עובדה, וכשמדברים עם הגורמים המקצועיים שיובילו את יישום הרפורמה בשטח - קבלנים, שמאים, מהנדסים ואדריכלים - מבינים שזו מהפכה תכנונית שתיגע בכל אזרח בישראל ושיהיו הוזלות במחירי הדיור". כך אומר ל"גלובס" ח"כ אמנון כהן (ש"ס), יו"ר הוועדה המשותפת (פנים-כלכלה) בכנסת,שדנה בסעיפי הרפורמה המתוכננת בחוק התכנון והבנייה.

במארס 2010 עבר בקריאה ראשונה בכנסת החוק לרפורמה בתכנון ובנייה, הכולל למעלה מ-600 סעיפים. בשבוע שעבר הוביל כהן דיון נוסף בוועדת הפנים-כלכלה, במסגרת תוכניתו להטמעת דיור בר-השגה ברפורמה, לאחר שהצעת חוק בנושא עברה בקריאה טרומית לפני כחודש. התוכנית מציעה ששיעור מסוים מכל תוכנית מגורים ייועד לדיור בר-השגה בשני מסלולים: דירות קטנות ודירות להשכרה.

- הופתעת כששר השיכון, מסיעתך, הודיע לפני הדיון שהוא "מתנגד לחוק שאינו קובע את מחיר הדירה"?

"המחיר הוא דבר שהממשלה צריכה להתערב בו. אני נכנס לתמונה מהצד התכנוני. אין בארץ התחלות בנייה של דירות קטנות, כי ראשי רשויות ויזמים מעדיפים 5 חמישה חדרים, פנטהאוז ודופלקס. כדי למשוך אוכלוסייה חזקה. אבל אנחנו כמדינה חייבים להבטיח שבכל תוכנית למגורים ייבנו גם דירות קטנות, 3 חדרים בשטח 75-80 מ"ר, עבור מי שלא צריכים פנטהאוז ו-5 חדרים, או שפשוט לא יכולים כלכלית להגיע לזה.

"אין כאן מספיק דיור להשכרה ולכן בנוסף, יש מתווה לפיו בכל תוכנית מגורים יהיה שיעור מסוים של דירות להשכרה, לפי הצרכים והאופי של העיר המתכננת".

- דירות קטנות ולהשכרה ישנו את פני השוק?

"יש שני מסלולים נוספים שאני עדיין במו"מ לגביהם. המסלול הראשון הוא השכרה במחיר לזכאים - 20%-30% פחות ממחיר השוק. הממשלה תסבסד את שכר הדירה או שתעניק הטבה בהיטל כזה או אחר ליזם שבונה שיעור מסוים של דירות להשכרה לזכאים. המסלול השני הוא דירות לרכישה בהנחה. מי שלא זכאי, ישלם מיליון ש' לדירה והזכאי ישלם על אותה דירה 750-800 אלף שקל".

- מתי נרגיש בשינוי?

"תכנון וחקיקה זה לא זבנג וגמרנו. חקיקת הרפורמה תסתיים במארס ותכלול דיור בר-השגה. הפירות יגיעו שנה-שנה וחצי מיום אישור החוק. היזמים מחכים עם מכירת דירות, מחכים לראות את השלכות החלטות הממשלה והרפורמה, ובינתיים יושבים על הגדר. הכניסה המאסיבית של התחלות בנייה, בעקבות הרפורמה, תוריד אוטומטית את מחירי השוק בהשכרה וברכישה".

בזמן שהרפורמה מתקדמת, המבקר בודק טענות מארגונים סביבתיים שההליך לא נאות "אלה טענות סרק. אנחנו צריכים לבנות מדינה, בתים ותשתיות, לדאוג לזוגות הצעירים, והאדם הוא מעל הכל, זאת תוך התחשבות בסביבה ובירוק עד כמה שניתן".