אירוניה? כתוצאה מהשביתה - שכר עובדי הקבלן יתעכב

מתוך מחקר שערכה עוקץ מערכות: כ-90% מעובדי ענפי השמירה, הניקיון והתעשיות יסבלו מעיכוב בקבלת השכר

יו"ר ההסתדרות עופר עיני הכריז על שביתה כללית במשק מיום רביעי הקרוב, כאשר בין העסקים שההסתדרות מתכוונת להשבית נמצאים גם הבנקים. אולם על-פי חוק הגנת השכר, חייב המעסיק לשלם שכר לעבדיו עד היום האחרון בחודש שבו עבדו העובדים - ואולם ניתנים תשעה ימים נוספים לתשלום השכר, שלא ייחשבו כהלנת שכר.

במטרה לבדוק את השפעת השביתה על תשלום שכר העובדים, ביצעה חברת עוקץ מערכות מחקר לגבי שיעור המעסיקים שמשלמים לעובדיהם את השכר בתאריכים של ה-8 וה-9 בפברואר.

בנוסף לנתונים שנכרתו מתוכנת חישוב השכר, נערכו גם שיחות טלפון לאימות הנתונים. במסגרת הבדיקה נבדקו 341 עסקים המעסיקים כ-13,000 עובדים במגזר הפרטי. מתוך המחקר, עלה כי עובדי ענפי השמירה, הניקיון והתעשיות הם הנפגעים העקריים מקיומה של השביתה: כ-90% מהם צפוים לספוג איחור בקבלת השכר.

נתון נוסף שלא ניתן להתעלם מהאבסורד הגלום בו הוא, כי עובדי חברות כוח-האדם, שרבים מהם מועסקים כ"עובדי קבלן" (מגזר שבגינו עייני יוצא לשביתה) יאלצו להתמודד עם איחור בתשלום שכרם. לפי נתוני המחקר, כ-95% מעובדים אלה אמורים לקבל שכר בימים שההסתדרות מתכוונת להשבית את המשק. אם אכן תהיה שביתה עובדים אלה לא יקבלו את שכרם בזמן.

עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות מציין כי ככל הנראה, קברניטי השביתה שכחו להתייחס לנתון מהותי זה בעת קבלת ההחלטה, אשר משפיעה באופן ישיר על מאות אלפי עובדים.