זכיית מוטורולה במכרז האינטרנט ברכבת מעוררת סערה

ההצעה של מוטורולה במכרז לאספקת שירותי אינטרנט ברכבות הייתה 50% פחות מההצעות המתחרות ■ מקורבים למכרז: זה בגלל שהיא יצרנית של הציוד

סערה סביב זכייתה של חברת מוטורולה סולושנס במכרז רכבת ישראל לאספקת שירותי אינטרנט ברכבות. ל"גלובס" נודע כי המתמודדים במכרז טוענים שהבחירה בה אינה מתקבלת על הדעת וכי אין סיכוי שההצעה של מוטורולה עומדת בדרישות ובתנאים של המכרז.

רכבת ישראל הודיעה בשבוע שעבר על בחירתה של ועדת המכרזים בהצעה של מוטורולה לאספקת גישה לאינטרנט ב-630 קרונות של הרכבת, פלוס חיבור כל תחנות הרכבת ברחבי הארץ. לטענת הרכבת, עלות המכרז עומדת על 23 מיליון שקל ל-5 שנים.

ממידע שהגיע ל"גלובס" מצטיירת תמונה לא ברורה לגבי ההצעה של מוטורולה, בהתייחס לפערים העצומים מול ההצעות של המתחרות וכן מול ההצעה שהגישה מוטורולה לגבי התמסורות שהיא תרכוש מפרטנר כדי לספק את האינטרנט לקרונות.

בנוגע להצעות, מתברר ממסמכי המכרז כי מוטורולה הציעה סכום של 23 מיליון שקל לפרויקט, בעוד מתחרותיה הציעו סכומים הגבוהים פי 2 ואף יותר. הפערים בין ההצעות אינם הגיוניים משום שהעלויות במיזם פחות או יותר ידועות וגם עלויות החיבור למפעיל סלולרי ידועות ומוכרות לכולם, כך שסימני שאלה החלו לצוץ והמתמודדים החלו לבדוק לעומק את הבחירה בחברה. כך למשל, בינת הגישה הצעה בהיקף של כ-45 מיליון שקל - פי 2 מההצעה של מוטורולה.

עוד עולה מההצעה של מוטורולה, כי היא תמחרה עלות לג'יגה במחיר של 160-180 שקל באמצעות חברת פרטנר, סכום שנתפס כלא הגיוני בעליל משום שההצעות מהמפעילים עמדו על סדר גודל של 3,000 שקל לגיגה. בקרב גורמים המעורבים במכרז נטען כי מוטורולה יכלה להציע את הסכומים הנמוכים הללו מפני שהיא - בניגוד ליתר המתחרות - מייצרת את הציוד ולא רוכשת אותו מיצרנים שונים. זו הסיבה שהיא יכולה לתמחר בעלות כל כך זולה את ההצעה.

מרכבת ישראל נמסר: ההצעה נבדקה על ידי ועדה מקצועית והתקיים דיון מעמיק בנושא בוועדת המכרזים אשר אישרה את הזכייה.