מיכה פרידמן: "לא צריך לחול שינוי באופי של גלי צה"ל"

פרידמן, מגיש בכיר בגלי צה"ל, מדבר על האתגרים העומדים בפני מפקד התחנה הנכנס, ירון דקל, ומשוכנע כי התחנה אינה זקוקה למהפכה

אחרי הליך ארוך ורווי ביקורת, הודיע השבוע שר הביטחון אהוד ברק על מינויו של העיתונאי ירון דקל למפקד גלי צה"ל. דקל, שגבר במרוץ על גולן יוכפז, ינון מגל ומנשה סמירה, חוזר לתחנה הצבאית כאשר שלל אתגרים ניצבים בפניו.

- מיכה פרידמן, מגיש בכיר בתחנה, מה האתגרים שעומדים בפני ירון דקל כמפקד החדש של גלי צה"ל?

"האתגר המרכזי של דקל הוא קודם כל להחזיר את השקט על כנו ולהוריד את גלי צה"ל מן הכותרות הראשיות שאליהן היא הגיעה שלא בטובתה. גלי צה"ל כתחנה הייתה תחנה מצוינת, ואין סיבה שלא תמשיך להיות כזאת. אבל זה כמובן בתנאי שלא יעמידו אותה חדשות לבקרים על המוקד.

"ההתייחסות השלילית בקרב חלק מהציבור לגלי צה"ל צריכה להיתפס בקונטקסט של אי שביעות-רצונו של שר הביטחון אהוד ברק ממפקד התחנה לשעבר, יצחק טוניק, ולא אי שביעות-רצונו מהתחנה בכלל. לכן ברגע שמונה המפקד החדש, בעצם סיבת הדברים תתבטל מאליה, וקיומנו ועתידנו יהיו מובטחים ללא שום פקפוק.

"אני לא חושב שגלי צה"ל נדרשת למהפכה כלשהי. בתקופה של טוניק נעשו לא מעט שינוים בלוח השידורים, ואני מניח שאפשר לעשות עוד שינויים שיהיו בוודאי מבורכים. כל מנהל חדש מגיע עם רעיונות משלו וזה טבעי.

"באופן עקרוני לא צריך לחול שינוי באופי של התחנה. מי שיבוא ויחשוב שצריך לשבור את הקירות - יעשה טעות אבל אין לי שום סיבה לחשוב שמישהו רוצה לעשות זאת כעת".

- יש בכלל זכות קיום לגלי צה"ל כתחנה ציבורית-צבאית?

"אני נמנה על אלה הסבורים כי המבנה, הבעלות והכפיפות של גלי צה"ל הם מעוותים. זו באמת תופעה אנומלית שראוי לתת עליה את הדעת. מצד שני, דומני שהדיון על גלי צה"ל החוזר ונשנה בהקשרים האלה היא חטוטרת שהתחנה נושאת על גבה שלא באשמתה.

"קיומה של התחנה היא לא תוצאה של שתדלנות אלא ירושה היסטורית מדורות קודמים. אי-אפשר לטעון כלפי גלי צה"ל שהיא תחנה מגויסת. היא בשום אופן לא תחנה שמשרתת רק את הצבא".

- אבל זאת בדיוק הבעיה - הטיעון שנתת עכשיו הוא הטיעון שמשמש את מבקרי התחנה.

"הקמפיין המתועב הזה שהיה נגד גלי צה"ל, שכותרתו הייתה שהתחנה היא 'סכין בגב החיילים', הוא תופעה נוראית. זה שכל-כך מעט אנשים התנערו מהקמפיין הזה פוגע בי גם כאדם שילדיו נתנו את נשמתם למדינה בצבא. הניסיון לתאר אותנו כבוגדים הוא פשוט מתועב ונורא. אני מעז לחשוב שחלק מהאנשים הללו שהנהיגו את הקמפיין לא מנסים להאזין באמת לגלי צה"ל.

"הייעוד של גלי צה"ל הוא לשמש תחנת שידור ממלכתית - אחת משתיים, שרצוי ששתיהן תהיינה על מנת שתתקיים תחרות ביניהן. בהקשר הזה אני חושב שהאסון הגדול של ערוץ 1 זה שהוא לבדו בשדה הציבורי ובעצם נאלץ להתחרות בתחנות המסחריות.

"במובן הזה קיומה של גלי צה"ל טוב ובריא לשידור הציבורי. זה לא פלא שהאויב הגדול ביותר של גלי צה"ל הן דווקא התחנות המסחריות. התחנות האזוריות מובילות את המאבק נגדנו בכל מה שקשור לפרסומות. הן רואות את גלי צה"ל כיריבה שלה בעניין הזה.

"צריך לדון את גלי צה"ל לא על-פי המבנה שלה אלא על-פי התכנים שבה. אני לא חושב שרייטינג הוא מבחן לתחנה ציבורית. אבל מה שמעניין זה התפלגות המאזינים. הבוקר דיברתי עם אדם חרדי שאמר שהוא מאזין לגלי צה"ל, והייתי מאושר מזה, כי אם אדם כזה רוצה ללמוד על החברה הישראלית דרך התחנה שלנו - זאת הצלחה.

"גלי צה"ל היא תחנה שמאזינים לה לא בגלל שהיא מחלקת פרסים או משדרת גימיקים זולים, אלא מפני שהרבה מאוד אנשים סבורים שזאת התחנה הכי טובה בשבילם".

- בתוך כל הסערה הזו שעוברת על גלי צה"ל בשנתיים האחרונות, איפה דקל ימצא את עצמו?

"אני לא יודע לנבא איפה דקל יהיה בתוך המאבק הזה על אופייה העתידי של התחנה. אני מקווה שמאחר ושר הביטחון בחר בו מבין שלל המועמדים סערת טוניק תשכח. אני מאד מקווה ששר הביטחון בא על סיפוקו.

"אני לא יודע איזה שינויים יחולו על גלי צה"ל בהמשך. לא דיברתי עם ירון דקל לאחרונה, ואני באמת לא יודע מה האג'נדה שלו. אני כן יודע שירון הוא עיתונאי מאוד רציני ואיש מצוין, וכל שנותר לי הוא לקוות שהוא בא לגלי צה"ל בגלל האג'נדה שלו ולא של מישהו אחר.

"לזכותו של דקל אני אוסיף שאת רוב ימיו הוא עשה בשידור הציבורי, כך שאני בטוח שהוא חסיד גדול של המוסד הזה".

המשימות של ירון דקל
 המשימות של ירון דקל