"אין זה תפקידו של המבקר להביע דעה על התאמת שר לתפקידו"

כיועצו של שר האוצר יובל שטנייץ בנושא דוח המבקר על אסון הכרמל, פרופ' אריאל בנדור טוען כי לא ראוי שלינדשטראוס יתייחס לנושא כהונתם של אישים פוליטיים

"אני היועץ המשפטי של שר האוצר יובל שטייניץ בנושא דוח המבקר על השריפה בכרמל, ואני חייב לומר ששר האוצר תפקד בנושא בהתאם לתפקידו, לשמור על הקופה הציבורית. גם אם היה שר האוצר או שר אחר סוטה מן הנדרש, אין זה מן הראוי כלל וכלל שמבקר המדינה יתייחס לנושא הכהונה של שר בממשלה. תפקיד המבקר חשוב וחיוני אך אינו כולל הבעת דעה על התאמת אישים פוליטיים לתפקידם. פלוני אלמוני מתאים להיות שר כזה או אחר? לא לשם כך קיים מבקר המדינה".

כך אומר בשיחה עם "גלובס" פרופ' אריאל בנדור, מומחה למשפט חוקתי, מינהלי ופלילי, המשמש בין היתר, כאמור, כיועצו של שטייניץ בעניין דוח המבקר על אסון הכרמל.

לדבריו, "מעבר להדלפות שמאוד מטרידות - שלא יכולות להיות ממני או מהשר שטייניץ - שמענו הקלטות והתבטאויות מפי מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, שאינן מתאימות לאדם שרואה את עצמו כבעל תפקיד מעין שיפוטי, עוד לפני שגובשה טיוטה סופית ולפני שהיה שימוע. זה לא הליך ראוי לקבלת החלטות בעניינים מסוג זה".

נגד "הלכת דרעי"

"משפטים זה מקצוע. וכשבית המשפט רואה את עצמו יותר מדי כרשות שלטונית, לכיוון של פסיביות יתר או אקטיביות יתר - התוצאה בעייתית", אומר פרופ' בנדור. "אתן דוגמה שבקרוב אולי תהיה אקטואלית: 'הלכת דרעי' היא פסק דין מפורסם מראשית שנות ה-90, שלפיה שר שהיועץ המשפטי גיבש נגדו כתב אישום בעבירה חמורה - ראש הממשלה חייב להעבירו מתפקידו. הרציונל מאחורי ההלכה הוא שמירה על רשויות השלטון, מאחר שפוליטיקאים אצלנו לא מתפטרים מרצונם.

"לדעתי, ההלכה אינה נכונה - יש בחוק יסוד הממשלה סעיף ספציפי שעוסק בזה: שר שמורשע בעבירה שיש עימה קלון חייב להתפטר. בנוסף, עומדת לו חזקת החפות: אנו פוגעים במעמדו לפני שהרשיעו אותו.

"השקפת העולם המשפטית שלי היא שאסור לבית המשפט לחשוב מתוך מודעות עצמית, יותר מדי על עצמו, כמו מישהו שהולך יותר מדי על החבל וחושב על החבל. תפקיד בית המשפט הוא לפרש את החוק, בין אם התוצאה אקטיבית או פסיבית.

"ההתמקדות בהיבט המוסדי מחמיצה את הייחוד של בית המשפט כרשות שמכריעה בסכסוכים על רקע כללים שנקבעו מראש ושהפרשנות היא נושא מקצועי. זה ההבדל בין בית המשפט לכנסת ולממשלה. זה לא עוד רשות, לא צריך אחת כזאת".

- איפה אתה רואה את עצמך בעוד 10 שנים?

"לפעמים שואל את עצמי אם אני רוצה להיות שופט. והתשובה: אני רוצה להיות היועץ המשפטי לממשלה, התפקיד המשפטי החשוב והמעניין ביותר. שופט זה תפקיד פסיבי, היועץ יכול ליזום ולפעול. למרות שהוא כפוף לבית המשפט העליון, הוא האישיות המשפיעה ביותר, יותר מנשיא העליון שלא יוזם ולא מחליט לבד. זה לא בא מתוך אידיאולוגיה פוליטית, אלא בשל רצון לעשות את הדברים נכון מבחינה מקצועית".

הראיון המלא עם פרופ' אריאל בנדור - במהודרה המודפסת של "גלובס הערב".