חשד: שרגא ברוש ייבא ב.מ.וו 750 ב-550 אלף שקל ממאכער שהעלים מסים בעשרות אלפי שקלים

הרכב עולה 850-900 אלף שקל, אך במקרה של ברוש עלה 550 אלף שקל בלבד ■ החשד ברשות המסים: המאכער הגיש הצהרת מס כוזבת ■ ברוש בתגובה: "אני רק רכשתי רכב, לא ייבאתי, לא התחמקתי מתשלום מס; אני לא חשוד בכלום"

שרגא ברוש, לשעבר נשיא התאחדות התעשיינים וכיום יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, נחקר ברשות המסים במסגרת חקירת חשד ליבוא אישי של רכבי יוקרה, תוך התחמקות מתשלום מס בשווי אלפי שקלים - כך נודע ל"גלובס".

חקירת הרשות עסקה, בין היתר, ביבוא אישי של רכב מסוג ב.מ.וו 750 בעבור ברוש, באמצעות מאעכר, עמיל מכס המשחרר כלי רכב בנמל אשדוד, אשר נעצר על-ידי הרשות בחשד להונאה ביבוא אישי של כלי רכב שונים, בהם גם רכבו של ברוש.

שמו של עמיל הרכב נאסר לפרסום על-ידי בית המשפט עד תום החקירה המקיפה בעניינו וההחלטה לגבי ההליכים הפליליים שיינקטו.

מחירו הרשמי של הרכב שיובא בעבור ברוש נע בישראל בין 850 ל-900 אלף שקל, אך ביבוא אישי מחו"ל, של כלי רכב בני כשנה-שנתיים, באמצעות מאעכרים ויבואנים שונים, יורד המחיר לכ-700 אלף שקל. במקרה של ברוש עמד המחיר על כ-550 אלף שקל.

המאעכר שייבא את המכונית בעבור ברוש חשוד במתן הצהרה כוזבת לרשות המסים והגשת מסמכים כוזבים תוך דיווח על מחיר הנמוך ממחיר הרכב שיובא בפועל. החקירה בעיצומה, ועדיין לא הוחלט האם יוגש כתב אישום נגד אותו מאעכר, אך במסגרת זו זומן ברוש למשרדי הרשות, נחקר ומסר את גירסתו.

ברוש מסר בתגובה: "אני אדם פרטי, לא עסקתי ואיני עוסק ביבוא אישי של רכבים ובתשלום מס בעבור היבוא. אני רק רכשתי רכב, לא ייבאתי, לא התחמקתי מתשלום מס - ולכן ממילא אין שום נגיעה בסיפור הזה אליי. אכן מסרתי עדות בפרשה, אך לא נחשדתי בכלום".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בשל חובת הסודיות איננו יכולים למסור מידע על חקירות - בין אם הן מתנהלות ובין אם לא".

תופעה מתעצמת

יבוא רכב על-ידי אדם פרטי מותר בישראל, בכפוף לתנאים מגבילים. בין היתר, הדגם צריך להיות מאושר ליבוא על-ידי משרד התחבורה, וכזה שלא חלפו שנתיים ממועד ייצורו. מסי היבוא החלים על הרכב המיובא הם: מכס, מס קנייה ומע"מ, בשיעורים משתנים של 113%-128% מערך הרכב. ברכבי אספנות עומד שיעור המס בין 100% ל-115%.

ברשות המסים מתנהלות בימים אלה חקירות נוספות בחשד להונאה ביבוא אישי של כלי רכב. ברשות מציינים כי התופעה אינה חדשה, אבל מתעצמת, והרשות נדרשת להתמודד עם העלמות מס בהיקפים גבוהים והפחתות מחיר, כתוצאה מהתרחבות היבוא בדרך זו.

בחודש שעבר חשפה רשות המסים מספר אירועים ביבוא אישי של כלי רכב, שבוצעו תוך התחמקות מתשלום מסים של אלפי שקלים, בהם ניסיון להבריח רכב פרארי תוך הצהרה על מחיר נמוך, ורכב אספנות מדגם מרצדס.

במשרד חקירות מכס ומע"מ תל-אביב מתנהלת חקירה מסועפת, בחשד להגשת מסמכי יבוא כוזבים למכס על מנת להבריח ארצה רכב פרארי, כדי להתחמק מתשלום מס בכחצי מיליון שקל. בפרשה זו נעצרו ושוחררו בתנאים מגבילים, בתחילת החודש, בעלים של עסק למסחר בכלי רכב, העוסק גם ביבוא אישי.

עוד בתחילת החודש שעבר חשף מכס אשדוד ניסיון נוסף להתחמקות מתשלום מסים לרכב אספנות מסוג מרצדס SL 280, מודל 1971.

יבואנים של רכבי אספנות נדרשים לשלם מסים בגובה 100% מערך הקניה, וכך גם בעת שרכבי האספנות מיוצאים לצורך שיפוץ בחו"ל, עם חזרתם יש לשלם מסים בשיעור זהה בעבור החלקים ועבודות השיפוץ. בעקבות חשיפת הפרשה, יידרש היבואן לשלם הפרשי מסים בסך 250 אלף שקל.

נוסף על אלה, בראשית דצמבר, לבקשת מכס אשדוד, נעצר חשוד בהגשת מסמכים כוזבים למכס בעת יבוא אישי של פרארי. החשוד, תושב תל-אביב, ניסה לייבא דרך נמל אשדוד את הפרארי, אך הצהיר על רכב מסוג פיאט, במטרה להתחמק מתשלום מס.