מה תעשה עיר הבה"דים למחירי הדירות בירוחם והסביבה?

ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון: "אנחנו מאמינים שההתעניינות בעיר הבה"דים תביא לירוחם תושבים חדשים, עסקים, תעשייה, פנאי, תרבות, בריאות ותיירות; העיר תקפיץ את השוק"

"אם אתה בונה בסיס צבאי, לא מחויב המציאות שאיש הקבע גם יגור בנגב. הוא יחליט לגור פה רק אם תהיה לו הזדמנות טובה לחינוך טוב לילדים ולתעסוקה לבת/בן הזוג, וכן חיי פנאי, איכות חיים, קהילה מעניינת וערכית וערבות הדדית. אם ירוחם והממשלה לא יעשו את הפעולות המתבקשות, נפספס את ההזדמנות פה, כי היא לא תקרה מעצמה, אלא רק במעשים אסטרטגיים ותשתיתיים".

כך אומר מיכאל ביטון, ראש מועצת ירוחם, בעקבות יציאתה לדרך השבוע של עיר הבה"דים וההצהרות על הבשורה לנגב.

"ירוחם היא הישוב המשמעותי הקרוב ביותר לעיר הבה"דים. יש לנו 9,500 תושבים ואנחנו מאמינים שההתעניינות בעיר הבה"דים, הצוותים שיבנו אותה והעסקים שיפותחו בעקבותיה יביאו לירוחם תושבים חדשים, עסקים, תעשייה, פנאי, תרבות, בריאות ותיירות. אבל המדינה חייבת להשקיע בתשתיות האזרחיות שיתמכו בעיר הבה"דים כבר היום ובשלוש שנות ההקמה. זוהי הזדמנות בלתי חוזרת לירוחם ולנגב. אם הממשלה תבצע את מחויבותה, ייבנו בירוחם לפחות 1,500 יח"ד בעשור הקרוב".

- מה צריך להיעשות כדי שירוחם תפיק את היתרונות מקרבתה לעיר הבה"דים?

"יש דברים שכבר התחלנו בביצועם, כמו בניית שכונה בת מאה בתים לאנשי קבע, ואלה יוכלו לשכור אותם בסבסוד ובהמשך גם לרכוש את הבתים בניכוי דמי השכירות ששולמו. אנחנו עוסקים יום ולילה בשיפור ושדרוג מערכות החינוך וביצירת חיי קהילה ותרבות אטרקטיביים לזוגות צעירים. עם זאת, ישנן פעולות שבהן נהיה חייבים את שותפות הממשלה, למשל בהרחבת אזור התעשייה, שיהווה בסיס ועורף כלכלי של שירותים אזרחיים שיתמכו בעיר הבה"דים. יש לנו שטח ואישורים, אבל אנחנו מחכים שמשרד התמ"ת יקבל את ההחלטה הנכונה ויתחיל לפתח 500 דונם זמינים לתעשייה. אנחנו דוחפים, אבל בסופו של יום הממשלה צריכה לבצע. אנחנו גם מבקשים מהממשלה לסלול את הכביש המחבר בין עיר הבה"דים לירוחם, מה שעשוי לעלות כמה עשרות מיליוני שקלים, אבל ללא חיבור תשתיתי טוב, מטבע הדברים החיבור של עיר הבה"דים יהיה לכיוון צפון ולא לכיוון דרום. אנחנו רוצים שעיר הבה"דים תהיה מקושרת דרומה.

"חשוב לזכור שהנסיעה מהנגב למרכז הולכת ומתקצרת, אבל תחבורה היא חרב פיפיות, כי היא מאפשרת לעבוד בנגב אבל להישאר לגור במרכז. אנחנו רוצים שיבואו לגור פה, ולכן, בנוסף לתחבורה צריך לפתח תעשייה, חינוך, פנאי ובריאות, כדי לחבר נכון את עיר הבה"דים לירוחם. אנחנו גם נאבקים שעיר הבה"דים תהיה בגבולות השיפוט של ירוחם, כי זה מה שנכון, וזה יהיה צדק חברתי וחלוקתי אמיתי. אנחנו נחושים לנצח במאבק הזה".

- מה יקרה למחירי הדיור?

"אני מניח שהעיר תקפיץ את השוק, כפי שהיא עושה כבר היום, אחרי שמחירי הדיור והשכירות קפצו ב-100% בירוחם בעשור האחרון. זה טוב שיש ביקוש ושהשוק שלנו יציב וחזק, אבל תפקידי לשמור שיהיה גם דיור במחירים הגיוניים עבור הזוגות הצעירים בראשית דרכם".