"עד המדינה בפרשת הולילנד אינו מצוי בסכנת חיים"

דני דנקנר טוען כי הפרקליטות לא הוכיחה כי מצב בריאותו של עד המדינה בפרשת הולילנד, ש"ד, מצדיק גביית עדות מוקדמת ■ סנגוריו מבקשים מביהמ"ש כי יאפשר להם להציג חוות-דעת רפואיות מטעמם ולחקור את ש"ד ביחס למצבו הבריאותי

הפרקליטות לא הוכיחה כי מצב בריאותו של עד המדינה בפרשת הולילנד, ש'.ד', מצדיק גביית עדות מוקדמת ממנו; כך טוען איש העסקים, דני דנקנר, העומד לדין באשמה של לקיחת שוחד בפרשה, בתגובה שהגיש היום (א') לביהמ"ש המחוזי בת"א לבקשת הפרקליטות לגביית עדות מוקדמת מ-ש'.ד'.

דנקנר מבקש מביהמ"ש כי ידחה את בקשת הפרקליטות משבוע שעבר לגביית עדות מוקדמת מ-ש'.ד'. לחילופין, מבקש דנקנר כי ביהמ"ש יאפשר לו להציג חוות דעת רפואיות מטעמו ולחקור את עד המדינה ביחס למצבו הבריאותי, טרם שיקבל החלטה בנוגע לעדות המוקדמת, שלדבריו טומנת בחובה פגיעה בזכויות הנאשמים בתיק.

באמצעות סנגוריו, עוה"ד יוסף בנקל, רותי ליטבק, נבות תל-צור וטל שפירא, טוען דנקנר כי עיון ראשוני בחוות הדעת הרפואיות שהציגה המדינה מעלה כי הן כלל אינן קובעות כי עד המדינה סובל ממחלה טרמינאלית או מצוי בסכנת חיים. "ע"פ חומר ומידע ממקורות שונים עולה שהתיאור העובדתי שהובא בבקשה בקשר למצבו הרפואי של עד המדינה אינו מדויק", נכתב בבקשה. לדברי דנקנר, כל מה שטוענת הפרקליטות הוא כי מצבו של עד המדינה הוא "מורכב וקשה" וכי היא מעריכה שהוא יהיה כשיר להעיד במהלך השנה וחצי הקרובה. "בכל הכבוד", טוען דנקנר, "אין די בטיעון כללי זה כדי להצדיק חריגה מסדרי הדין הרגילים לגבי עד כה מרכזי. גם גילו של עד המדינה אין בו כדי להצדיק את הבקשה, על רקע תוחלת החיים הארוכה הקיימת בימינו".

עוד נטען בבקשה כי תיק הולילנד עדיין אינו בשל לשמיעה וקל וחומר לשמיעת עדותו של עד המדינה. "לפי אומדן ראשוני שנמסר להגנה ע"י הפרקליטות חומר החקירה נשוא תיק זה הינו חומר רב, המחזיק כ-1,000 קלסרים. נכון להיום, חומר החקירה הנ"ל טרם הועמד במלואו לעיון ההגנה".

בנוסף, טוען דנקנר כי כתנאי מוקדם לדיון בבקשת הפרקליטות ביהמ"ש צריך להורות לעד המדינה לחתום על טופס ויתור על סודיות רפואית, באופן שיאפשר למומחים הרפואיים מטעם ההגנה לאמוד את מצבו.

עוד מצוין בתגובה כי בהסכם עד המדינה שחתמה המדינה בפרשה עם ש'.ד' הוא הציב מגבלת זמן שבה הכתיב למדינה את לוח הזמנים להגשת תביעה כספית שהגיש נגד חלק מהנאשמים ואולם עד המדינה לא נימק בהסכם שנחתם עמו, את מגבלת הזמן שהכתיב למאשימה במצב בריאותו. "בהסכם עד המדינה נקבע כי העד מתחייב לעמוד לרשות התביעה ולהתייצב בביהמ"ש כל אימת שיידרש, ובלבד שמשך עדותו לא יעלה על 7 שעות ביום".

בשבוע שעבר הגישה פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) בקשה לגביית עדות מוקדמת של ש'. ד'. זאת, בטענה שעד המדינה נמצא במצב רפואי קשה מאוד שעלול למנוע ממנו להעיד בעתיד.

הפרקליטות טוענת בבקשתה לעדות מוקדמת של עד המדינה, כי מצב בריאותו של ש' ד' בן ה-75 הוא קשה ומורכב מאוד, וכי "גילו המבוגר ועברו הרפואי מקימים יסוד סביר להניח, ואף חשש של ממש כי הוא לא יהיה מסוגל להעיד במהלך המשפט, במקרה שעדותו תידחה".

לבקשתה, צירפה הפרקליטות חוות-דעת רפואית של מנהל המחלקה הפנימית בביה"ח הדסה עין כרם, פרופ' אריה בן-יהודה, שממנה עולה, לטענת הפרקליטות, כי ש' ד' יהיה כשיר להעיד במשפט הולילנד במהלך השנה, שנה-וחצי הקרובות, אך לא ניתן לדעת אם יהיה כשיר להעיד גם לאחר מכן. עוד טוענת הפרקליטות, כי על-פי חוות-הדעת הרפואיות, בשל מצבו הרפואי הבעייתי, ש' ד' לא יוכל למסור את עדותו ברציפות לאורך יותר משלוש-ארבע שעות ביום.

"נתון זה, בצירוף תקופת הכשירות הרפואית המוערכת של העד בעתיד, שהינה מוגבלת ביותר, מגבירים מאוד את החשיבות בגביית עדות מוקדמת". בבקשתה ציינה הפרקליטות עוד, כי ש' ד' הוא עד מרכזי בכל אחת מהפרשיות בכתב האישום. "בשים לב לריבוי הנאשמים בתיק וריבוי הסנגורים עקב כך, ולנוכח הצפי המוגבל של תקופת כשירותו הרפואית של העד והצורך להגביל את עדותו בכל יום לשעות בודדות בלבד - ברור כי נדרשת שמיעת עדותו ללא כל דיחוי".

גורמים מקורבים לנאשמים בפרשה מסרו ל"גלובס" בתגובה, כי זה 20 שנה עד המדינה מוליך שולל באשר למצבו הבריאותי, ומשתמש בכך כדי להטעות ולגזול כסף מאנשים. "כעת הגענו לשיא חדש, כאשר הפרקליטות משתפת איתו פעולה בעניין זה. אם כל תרחישי האימה של עד המדינה על מצבו הבריאותי אכן היו מתממשים, הוא כבר מזמן לא היה אמור להלך בין הבריות".

ש' ד', שהוא עד מדינה מרכזי וחיוני בתיק הולילנד, היה זה שהביא לתחילת החקירה בפרשת השחיתות, לכאורה, לאחר שפנה ביוזמתו למשטרה וחשף את הפרשה. במהלך החקירה במשטרה נגבו ממנו יותר מ-70 עדויות שכללו התייחסות פרטנית לכל אחת מפרשיות כתב האישום בתיק הולילנד, הכולל את פרשת השוחד, לכאורה, לקידום פרויקט הולילנד בירושלים, ואת פרשיות תעשיות מלח וחברת הזרע.