חרדים מנצלים הדיור למשתכן - ועושים 'סיבוב' במאות א' ש'

הפרטים נחשפו הערב (א') בתחקיר ערוץ 2 ■ עשרות חרדים רכשו דירות 3 חדרים במודיעין ב-600 א' ש' ליח"ד במסגרת פרויקט "מחיר למשתכן" - ומציעים אותן למכירה עבור 1.1 מ' ש' ■ רווח נקי של יותר מחצי מיליון שקל לדירה

ערוץ 2 חשף הערב (א') תרגיל נדל"ן "חוקי-אך-מסריח" שמבצעים רוכשי דירות חרדים, המנצלים את הכללתם בזכאות לדיור למשתכן, כדי לעשות סיבובים קלילים ברווח של מאות אלפי שקלים על דירות באיזורי מגורים שונים בארץ.

זה עובד ככה: חרדים רוכשים דירה במכרזי דיור למשתכן בערים שונות בארץ, למשל במודיעין. הדירות ממוקמות באיזורי מחייה חילוניים לחלוטין, כך שלחרדים אין כל כוונה לעבור לגור בהן. מיד לאחר הרכישה, שמתבצעת במחיר מוזל ביותר, הרוכשים מוכרים את הדירה כדירת יד שנייה - וגורפים לכיסיהם את ההפרשים, שמסתכמים במאות אלפי שקלים לכל דירה.

כך יוצא שדווקא אזרחים שלרוב אינם עובדים ולא שירתו בצבא - מנצלים בציניות הטבה שנויה במחלוקת שהמדינה נתנה להם, ומגדילים את הרווח האישי שלהם במאות אחוזים. זאת שבעוד אזרחים מן השורה אמורים לעבוד בישראל יותר מ-120 משכורות כדי לחלום בכלל על דירה בבעלותם.

שר השיכון והבינוי אריאל אטיאס הבהיר כי הדירות המובאות בכתבה נבנו טרם זמנו, ואילו במהלך תקופתו לא הותרו מהלכים כאלה. כמו כן, ציין אטיאס כי יכניס סעיף אשר יחייב את הרוכשים בפרויקט להחזיק בדירה 10 שנים לאחר רכישתה.

בכירים במנהל מקרקעי ישראל ציינו בתגובה: "לא ניתן לבצע תרמיות דומות בעתיד".