לחץ על תשובה? לא בהנפקות גז

"איך הוא מעז"? גידופים ואיומים על תשובה אחרי הנפקת הזכויות בדלק קידוחים ואבנר

שותפויות הגז שבשליטת יצחק תשובה, דלק קידוחים ואבנר, הודיעו בשבוע שעבר על כוונתן לגייס סכום אדיר, של עד 250 מיליון דולר, במהלך השנה הקרובה. זאת, על פי הודעתן, "נוכח ההשקעות האדירות הצפויות בפרויקט 'תמר' ובפרויקטים אחרים בהם מבוצעת פעילות חיפושים, ולאור חוסר הוודאות בקשר עם עיתוי ואו השלמת ההליכים לגיוס המימון הדרוש לפעילות השותפויות".

הנפקה? של יצחק תשובה? אחרי "התספורת" בדלק נדל"ן?! תגובות הגולשים באתרי האינטרנט שבהם פורסם דבר הגיוס המתכונן, הייתה, כצפוי, מטר של חרפות, גידופים ואיומים: "הוא לא יראה מאיתנו שקל עד שלא יחזיר את החוב של דלק נדל"ן במלואו", הייתה הנימה השולטת. גם חלק מהפרשנים בעיתונות אימצו את הגישה הזו, והיה אף מי שהגדיל לעשות ודרש מהגופים המוסדיים להתנות את השתתפותם בהנפקות הגז הצפויות של תשובה, בהיענות של בעל השליטה לדרישה לשפר את הסדר החוב המוצע בדלק נדל"ן, על פי הנוסחה המפורסמת של "ייתן - יקבל; לא ייתן - לא יקבל".

ואכן, סביר להניח ששוק ההון עוד יעניש את עסקיו האחרים של תשובה על קריסתה של דלק נדל"ן, החייבת יותר מ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. קבוצת דלק, צרכנית אשראי גדולה פי כמה, תתקל כנראה בקשיים לא מעטים בבואה למחזר את חובותיה האדירים בשוק, וכך גם אלעד גרופ, זרוע הנדל"ן הפרטית של תשובה בצפון אמריקה.

מטפסים על העץ הלא נכון

אך הקריאה להחרים את הנפקות הגז הצפויות היא עלייה על העץ הלא נכון, והיא נובעת ככל הנראה מחוסר הבנת צורת ההתאגדות בדרך של שותפות מוגבלת. הדרך היחידה הפתוחה בפני שותפות שכזו לגיוס הון היא באמצעות הנפקת זכויות המוצעת למחזיקי יחידות ההשתתפות על פי חלקם היחסי בהון השותפות.

מכאן, שרק מי שמחזיק ביחידות ההשתתפות של דלק קידוחים או אבנר, יהיה זכאי להשתתף בהנפקות הצפויות. בעל השליטה עצמו, תשובה, צפוי להזרים באותם גיוסים (באמצעות קבוצת דלק) את חלקו היחסי בהון של דלק קידוחים ואבנר, העומד כיום על 69% ו-55% בהתאמה.

המשמעויות הנגזרות מכן הן ש(1) תשובה הוא זה שממילא יביא את רוב הכסף להנפקת שותפויות הגז שבשליטתו. (2) גורם מוסדי או פרטי המחזיק ביחידות ההשתתפות של השתיים ויבחר שלא לנצל את זכותו בהנפקה, ידולל מהחזקתו (בעוד חלקו של תשובה יגדל בהתאם) ו(3) אותו גורם אף צפוי להחמיץ אץ "הסוכרייה" שבדרך כלל ניתנת כתמריץ למשקיעים בהנפקות הזכויות .

וכך, ההימנעות מהשתתפות בהנפקות הצפויות של דלק קידוחים ואבנר, צעד המתפרש כנראה על ידי חלק מהמשקיעים והפרשנים הכלכליים כסנקציה נגד בעל השליטה בשותפויות הגז, יהיה למעשה ירייה ברגל לאותם משקיעים, ומי שירוויח ממנו יהיה דווקא האיש אותו הם רוצים להעניש.