ביה"ד: יו"ר ועד עובדי הרכבת אדרעי "בוטה"; נקנסה ב-10,000 שקל

ביה"ד כינה את גילה אדרעי ושני בכירים בוועד "בוטים" ו"מופקרים" - וקנס אותם ב-10,000 שקל כל אחד על הפרת צו בימ"ש ■ אדרעי: "למה איחרתי? אין לי כנפיים"

שופטת בית הדין לעבודה, אפרת לקסר, מתחה הערב (ג') ביקורת קשה על שלושה מראשי ועד העובדים של רכבת ישראל, בראשות יו"ר הוועד גילה אדרעי, קבעה כי ביזו את בית הדין בצורה "בוטה ומופקרת" והטילה על כל אחד מהם קנס של 10,000 שקל לכל אחד.

בנוסף ייקנסו כל אחד מהם ב-1,000 שקל על כל שעת הפרה של צווי בית הדין, ואם ההפרה תתחדש מחר (ד') - יגדל הקנס ל-2,500 שקל לכל שעת הפרה. השלושה גם חויבו לשלם 15 אלף שקל הוצאות משפט.

בית הדין החליט לא להעניש את נציגי ההסתדרות, מאחר שמצא כי ניסו לקיים את צו בית הדין והורו לוועד להחזיר את עובדי הרכבת. מהחלטת בית הדין עולה תמונה עגומה של ועד עובדים הפועל בפראות, לא מציית לחוק וגם לא להסתדרות.

מוועד עובדי הרכבת נמסר הערב כי "הנהלת הרכבת ממשיכה בהתנהלותה הכוחנית. בכוונת ההנהלה להשעות מחר את חברי הוועד והעובדים על רקע הפגנה שהיתה ביום ראשון בלוד. ההנהלה דוחקת את ועד העובדים. יש בידי ועד העובדים הוכחות שההנהלה משקרת, ממציאה סיפורים על אלימות כדי להשעות את חברי הוועד והעובדים, לשבור את העובדים ולהכשיל את המאמצים לייצר שקט תעשייתי לקראת הפגישה עם יו"ר ההסתדרות ושר התחבורה. ועד העובדים דורש את התערבות השר באופן מיידי כדי למנוע הסלמה נוספת".

הרכבת פועלת חלקית

הרכבת חזרה לפעול הערב - אך רק חלקית; שיבושים בתנועת הרכבות נרשמים גם בשעה זו, למרות הוראת רכבת ישראל לשוב לעבודה תקינה. על-פי ההנהלה, כל הרכבות היוצאות מלוד נחסמות בשעה זו בידי העובדים, ולכן שיבושים יחולו בכפר-סבא, אשקלון, חולון, באר-שבע ושאר תחנות הדרום.

לעומת זאת, הרכבות היוצאות מכיוון צפון שבות לפעילות בשעה הקרובה.

אדרעי איחרה ותירצה: "אין לי כנפיים"

הדיון בבית הדין לעבודה על השביתה ברכבת ישראל החל היום רק בשעה 16:00, בעקבות אי-הגעתם של יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ונציגי הוועד בשעה 11:00, מועד תחילתו המתוכנן של הדיון.

השופטת אפרת לקסר מאסה בהמתנה לאדרעי בסביבות השעה 13:00 ודחתה את הדיון, תוך שהיא מוציאה צו הבאה בכוח לאדרעי ונציגי הוועד. בסופו של דבר אדרעי הגיעה לבית הדין בשעה 13:30.

השופטת שאלה את אדרעי מדוע היא לא הגיעה ב-11:00, ואדרעי השיבה כי "לא חשבתי שאני צריכה להגיע, ובסופו של דבר באתי מהצפון באוטובוס - אין לי כנפיים". במהלך הדיון בבית המשפט הורחקה אדרעי מהדיון לאחר שהתפרצה לדברי אנשי ההנהלה, אך כעבור זמן קצר התירו לה לשוב לדיון.

לפי דיווח בגל"צ, חברים בועד העובדים של הרכבת חסמו, תוך שימוש באלימות פיזית, עובדים שניסו להגיע לעבוד.

ההערכה היא כי ועד העובדים יחטוף קנסות מקסימליים בגין ביזיון בית המשפט. מדובר במאות עד אלפי שקלים לכל שעה של ביזיון בית המשפט, אולם לא ניתן להטיל את הקנס באופן רטרואקטיבי, אלא רק אם תנועת הרכבות לא תתחדש לאחר שבית הדין יחליט כי מדובר בביזיון בית המשפט.

ל"גלובס" נודע עוד כי הנהלת הרכבת שוקלת להגיש תביעת נזיקין נגד ראשי הוועד בסכומים גבוהים בהרבה. גם הציבור יכול להגיש תביעה כזו.

קצת אחרי השעה 12:00 טענה אדרעי בשיחה עם "גלובס" כי לא התייצבה לדיון בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב מפני שמנכ"ל הרכבת הוא שלא חידש את תנועת הרכבות ולא הוועד.

"הייתי בבית, בחיפה, ועכשיו אני בדרך לשם, על כביש 6. אני צפויה להגיע בשעה 13:00", כך לדבריה.

לאחר שהגיעה לבית הדין אמרה אדרעי לגלי צה"ל כי "ידענו שעורכת הדין שלנו תבוא, ולכן לא הספקנו להגיע בעצמנו. אנחנו מכבדים את החוק ומבקשים מהנוסעים להתאזר בסבלנות".

"אני מאוד מאוכזבת מכולם", הוסיפה אדרעי בשיחה עם "גלובס". "עובדי הרכבת היו טובים בשביל לקחת על הכתפיים שלהם שביתה עבור עובדי הקבלן במשך 4 ימים, אבל כשהם נלחמים על הבית שלהם ועל הפרנסה שלהם - הם לא מקבלים שום אמפתיה. תנו לנו להילחם על הבית שלנו".

כשנשאלה אדרעי על כך שההסתדרות לא מגבה את אנשי הוועד בשיחות פנימיות ונאלצת להתמודד עם "כאב ראש מצד הוועד", הגיבה בזעם: "מי שלא מוכר את עצמו עושה כאב ראש. בשביל זה אני משלמת להסתדרות 300 אלף שקל בחודש, לא בשביל המזגנים והבלטות בבניין ההסתדרות. יכולתי לשלם את אותו סכום ולקחת את עו"ד ששי גז, אבל מה לעשות שלא רצחתי אף אחד. זו מדינה של קומבינות ופשע".

הנהלת הרכבת הגישה בקשה לדיון בביזיון בית המשפט לאחר שעובדי הרכבת ביצעו השבוע עיצומים בניגוד להחלטת בית הדין לעבודה והמשיכו בהם לאחר שבית הדין הוציא צווי מניעה. גם הלילה פתחו העובדים בשביתה וטרם שבו לעבודה, על אף שבית הדין הורה להם לחזור לעבוד כבר ב-9:00. (לסיפור המלא)

"אין לי מושג איפה נציגי העובדים, הם נעלמו, מחכים להם כאן בבית הדין", אמר בראיון לגלי צה"ל מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר. "אני מבקש את סליחתם של נוסעי הרכבת. אני מבקש מהם לסמוך על ההנהלה שתדע לאכוף שיטות ניהול חדשות. אנחנו משתמשים בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו".