גילוי מרצון - מלכודת דבש?

רשות המסים צריכה לבצע מספר שינויים בנוהל הגילוי מרצון, ובראשם הקמת יחידה חיצונית

אחת לכמה שנים יוצא צה"ל במבצע "משתחררים מהציוד הצבאי", שנועד להשיב ציוד ונשק שנמצא בידי חיילים בסדיר ובמילואים, באופן אנונימי ותוך מתן פטור מעונש על-פי חוק.

בחינת נוהל "גילוי מרצון" שאותו פרסמה לאחרונה רשות המסים בנוגע להשבת כספים המוחזקים על-ידי תושבי ישראל בחו"ל, ואשר לא דווחו מעולם בישראל, מצביעה על כך שמבצעים מסוג זה אינם רק נחלתו של הצבא, ושגם רשות המסים הפנימה את הצלחתם.

מדובר ביוזמה שנועדה לתת מענה לירידה הצפויה בהכנסות המדינה ממסים, ולצורך במציאת מקורות גבייה נוספים שאליהם מתייחסים פקידי האוצר חדשות לבקרים בהצהרותיהם.

הנוהל החדש כולל בתוכו הקלות משמעותיות לעומת הנוהל הקודם משנת 2005. בדומה לנוהל הקודם גם בנוהל החדש מובטחת לפונים חסינות מהליכים פליליים, אולם עיקר החידוש הוא בקביעת גורם אחד אשר ירכז את הטיפול בבקשה לחסינות - ועדה ברשות המסים, המורכבת ממספר גורמים בכירים ברשות, שאליה יפנו הנישומים, ואשר לה מוקנית סמכות הטיפול.

פנייה העונה לדרישות הנוהל תזכה אוטומטית את הפונה בפטור מתשלום קנסות וריבית בגין חבות המס שתיווצר מהסכומים שבגינם ניתן הגילוי. בנוסף, ניתנה לוועדה הסמכות לוותר באופן מלא או חלקי על הפרשי ההצמדה בגין חוב המס הנובע מהשומה.

על פניו נראה כי רשות המסים הלכה כברת דרך ארוכה לקראת הנישומים. אבל בחינה מעמיקה של הנוהל מראה כי הסיכוי וההזדמנות עלולים להתברר כסיכון וכמלכודת דבש. מדוע?

ביקורת מקיפה בתיק הנישום

הנוהל לא קובע קריטריונים ברורים ביחס למקרים שעליהם הוא יחול, ומסתפק במספר דוגמאות הרחוקות מלכסות את מגוון האפשרויות. לפיכך, הציבור לא יודע טרם הפנייה על מה מתבסס שיקול-הדעת של הוועדה בעת קבלת ההחלטה - האם מקרה מסוים מתאים להיכנס בשערי הנוהל או לא.

למרות הפתח להחלת הנוהל על כלל ההכנסות הלא מדווחות מנכסי חוץ באשר הם, קיימת אי-בהירות באשר לתחולתו על רווחים שמקורם במכירת נכסים הוניים.

בנוסף, אין בנוהל פתרון לבעיה שלפיה לא קיימת לפונה כל יכולת השגה או ערעור על החלטת הוועדה באשר היא, או אפשרות לחזור מהליך הגילוי מרצון, אם אכן התקבלה החלטה אשר אינה מקובלת על הנישום.

אך הבעיה החמורה ביותר היא שעל אף הקביעה כי לא ייעשה שימוש במידע שנמסר במסגרת הליכי הגילוי מרצון לצורך הליכים אזרחיים או פליליים נגד הפונה, אין מניעה מצד רשות המסים לבצע ביקורת מקיפה בתיקו של הנישום ביחס לכל שנות המס הפתוחות, או לסמן את הנישום לצורכי ביקורות עתידיות.

אם אכן כוונת רשות המסים טהורה, וברצונה למשוך את תושבי ישראל להצהיר על הכספים המצויים בחו"ל - עליה לבצע מספר שינויים בנוהל, ובראש ובראשונה הקמת יחידה חיצונית אוטונומית לרשות המסים, שתהיה אחראית על יישום הנוהל. הקמת יחידה במתכונת זו עשויה לאותת לציבור כי המידע שהוא מוסר לא יעבור גם בתוך הרשות עצמה, ולא ישמש את רשויות המס בעתיד.

ביצוע שינוי זה על-ידי הרשות יביא להקטנת הסיכון לעומת הסיכוי, ועשוי להגדיל את היקף הגילוי מרצון מצד ציבור הנישומים. כך ייתכן שבסופו של התהליך מספר חשבונות הבנק של הישראלים בחו"ל ילך ויפחת.

הכותב הוא עורך דין ממשרד ליפא מאיר ושות'.