"בהחלט אפשר לשתק מדינה בהתקפה דיגיטלית משולבת"

סגן שר ההגנה האמריקני לשעבר גורדון אינגלנד מסביר בראיון מיוחד איך האקרים יכולים לפגוע במתקנים אסטרטגיים, מתייחס בספקנות לסנקציות שהוטלו על איראן ומפרגן לתעשיית ההיי-טק המקומית

גורדון אינגלנד, סגן שר ההגנה האמריקני לשעבר, לא מתרגש ממתקפת הסייבר של ההאקר הסעודי. אינגלנד, שמבקר בימים אלה בישראל, מבהיר שחשיפה של כתובות מייל ופרטי כרטיסי אשראי הם בסך הכול הפרומו. איום הסייבר, הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס", צפוי להתרחב ולהפוך להרסני.

תסריט האימים של אינגלנד מדבר על היכולת לשתק מדינה שלמה מבלי לירות כדור בודד או לפוצץ גרם אחד של חומר נפץ. מדובר במתקפת כפתורים שתפיל שורה של שרתים ואינטרנט, תשבית כספומטים, רמזורים ומערכות טלפוניה ותשבש את התעבורה האווירית ואת הפעילות במתקנים אסטרטגיים כמו תחנות כוח.

לוויינים חדשים ומכ"מים מתוחכמים לא יהיו רלוונטיים בקרב הזה. "זה לא יהיה פשוט", אומר אינגלנד, "במקרה של מתקפה, צריך קודם להיות בטוח שמדובר בהתקפה ולא בכשל מערכתי או בשיבוש. צריך לזהות מי התוקף והיכן הוא נמצא".

אינגלנד מבקר בישראל במסגרת פעילותו בקרן ההון סיכון גלילות שעוסקת בהשקעות בתחום הסייבר-סקיוריטי וכאורח של חברת אלול שבשליטת דוד קוליץ. כמי שכיהן בעבר בתפקידי מפתח בממשל האמריקני, הוא מעיד שכבר בימיו היה משרד ההגנה עד למתקפות סייבר תמידיות.

"התקפות תמידיות"

המצב השתנה מאז, לרעה, מה שמגביר את הצורך בבניית מערכי הגנה ממוקדים שיידעו לזהות התקפות, לנטרל אותן ואם צריך - גם להגיב מהר, חזק וכואב. והכול באמצעות המקלדת.

"לטכנולוגיה יש יתרונות רבים אך היא גם יוצרת בטן רכה וביקוש גדול לאמצעי הגנה. בשנים האחרונות אנחנו רואים התגברות של התקפות סייבר בכל מקום. עוד כשהייתי במשרד ההגנה, היינו תחת התקפות תמידיות מצד האקרים ועד לתוקפים מתוחכמים", הוא מספר.

- אפשר לשתק מדינה שלמה רק באמצעות התקפת סייבר?

"התשובה היא כן. אם ניקח כל מדינה מודרנית, נגלה שניהול תעבורת האוויר נעשה באופן דיגיטלי, התקשורת, מתקני האנרגיה, אך גם הכספומטים, הבנקים ורשת הרמזורים- הכול מחובר לרשת ולכן זה פגיע. בהחלט שאפשר לשתק מדינה בהתקפה דיגיטלית משולבת. עד היום זה לא קרה, כי התקפה כזו היא אקט מלחמתי לכל דבר.

"אני מבדיל בין מי שגונבים, לוקחים לכיסם וממשיכים הלאה. אין להם עניין להוריד את הרשת של הבנק. הם רוצים רק לגנוב. טרוריסט לעומת זאת, אולי לא יגנוב - אבל ירצה למוטט את המערכת ולחבל בה. אני בטוח שיש בצבאות גדודים של לוחמי סייבר, שמתאמנים מול המסך. בעבר צוטטתי אומר שאם הייתי מקים מדינה חדשה - לא הייתי בונה טנקים או מטוסים, אלא משקיע ביכולות סייבר. אנחנו רואים גם שיש דרישה הולכת וגדלה מצד הממשלות למוצרים מהשוק הפרטי".

בנישה הזו פועלת קרן גלילות, שאינגלנד שותף בה הקרן הוקמה לפני כשנה וגייסה עד כה 15 מיליון דולר מתוך 30. את הסכום הנותר צפויה הקרן לגייס בקרוב. לצד אינגלד שותפים בקרן אריק קליינשטיין וקובי סמבורסקי, סלי מרידור שכיהן בעבר כשגריר ישראל בארה"ב ויו"ר הסוכנות היהודית ואהרון אברמוביץ', מנכ"ל משרד החוץ לשעבר.

מרידור מספר שלא נזקק למאמץ מיוחד כדי לשכנע את אינגלנד לחבור אל הקרן: "זה היה כמו ניסיון לשכנע את המשוכנעים. הוא מכיר ביכולות של ישראל ובעובדת היותה מוקד ידע גדול. הוא הביע אמון בקרן, הגיב בהתלהבות ואמר כן, באופן כמעט מיידי".

אינגלנד, שמאז פרישתו מהממשל האמריקני מנהל את חברת הייעוץ E6 פרטנרס שמלווה חברות מתחומים וענפים שונים במהלכים עסקיים השקיע כמה מאות אלפי דולרים מהונו הפרטי בקרן גלילות: "אני סבור שהעתיד שייך לחברות הטכנולוגיה בתחום הסייבר. שם יש את ההזדמנות העסקית הגדולה ביותר כעת, וביחד עם גלילות אני יכול לממש את החזון הזה".

"ישראל היא מקום מצוין"

- למה השקעת דווקא בקרן הון סיכון ישראלית?

"ישראל היא מקום מצוין לטיפוח חברות סטארט-אפ. יש כאן טכנולוגיה מצוינת ומבטיחה, במיוחד בתחומי הסייבר. השתעשעתי ברעיון כזה במשך כמה שנים טובות. שיתוף הפעולה עם אנשי גלילות, שיודעים לאתר את החברות הטובות ביותר, מכירים את הביזנס ואת היזמים בישראל - מאפשר את הגשמת הרעיון".

- הדרישה למוצרי אבטחת מידע היא גלובלית. לא היה עדיף להקים קרן כזאת בארה"ב?

"רציתי קשר לשוק הישראלי. יש לי יחסים ארוכים עם ישראל ורציתי לשמור עליהם. אני גם מאמין שיש בישראל פוטנציאל כלכלי גדול בכל מה שקשור לטכנולוגיות להגנת מידע ומניעת התקפות סייבר".

- איזה חברות אתם מחפשים?

"חברות אינטרנט ואם להיות יותר ספציפי, אז חברות שמפתחות מוצרים בתחום הסייבר, שיכולות להציע מוצרים בכל העולם ובכל הספקטרום הכלכלי. זה מה שיפה בתחום שלנו, היישומים נחוצים בכל מקום בעולם וככל שמדינה היא 'טכנולוגית' יותר, כך הצורך שלה במוצרים האלה גדול יותר. שיש בתחום הזה פוטנציאל ענק".

אינגלנד מתייחס לתחום האבטחה כאל מרוץ נשק חדש. הקרב הזה לא מצטלם כמו טיל בליסטי או מטוס ולא ניתן למדוד אותו, בניגוד למספר אוניות המלחמה של כל מדינה.

"משהו צריך לקרות"

המרוץ הזה, הוא מעריך, נמצא בשלבים ראשוניים. "מדינות דיגיטליות", אומר אינגלנד, "הן יותר פגיעות ולכן יש הזדמנות להקים חברות הגנה שיהיו שוות הרבה כסף. הן יספקו מוצרים שיגנו על נכסים ששווים מיליארדים. זו הסיבה שבחרתי להיות מעורב בתחום".

- יש אור בקצה המנהרה?

"מלחמת סייבר לא נגמרת. אין לזה סוף. אנחנו נמשיך לבנות רשתות יותר מסובכות שיעבדו יותר מידע ויהיו יותר פגיעות. מנקודת מבט של משקיע, אלה דווקא חדשות טובות".

בביקורו בארץ הוא עתיד לסייר בחברות ביטחוניות ולעמוד מקרוב על פיתוחים חדשים בתחומי הנשק וההומלנד סקיוריטי. מחר הוא ישתתף בדיון מיוחד במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, שיעסוק בתהפוכות בעולם הערבי.

אינגלנד מציע זווית אחרת לאביב הערבי. לדבריו, את הטריגר צריך לחפש בעיראק של העשור הקודם. "אם חוזרים עשר שנים לאחור", הוא אומר, "היה אז ברור שמשהו צריך לקרות במזרח התיכון, כדי שיהיה שלום ושקט. אני חושב שאחרי הבחירות הדמוקרטיות בעיראק, אזרחים במדינות שכנות הבינו שלא חייבים להמשיך לחיות תחת משטר דיקטטורי. מצרים נמצאת כעת בנקודה קריטית, גם עיראק עוד לא יציבה. אלה זמנים קריטיים ולא ברור עדיין כיצד ייראה העתיד. לכן חשוב מאוד לסייע למדינות האלה ככל האפשר. אנשים שיש להם עבודה וילדיהם הולכים לבתי ספר - לא נוטים לצאת למהפכות".

סנקציות נושכות

- איך אתה רואה את הסנקציות שהוטלו על איראן?

"הסנקציות שננקטו בשש השנים האחרונות לא היו אפקטיביות כנראה כי עובדה שתוכנית הגרעין לא נעצרה. אני מאמין שהצעדים האחרונים עמוקים וכואבים יותר. עכשיו נותר לנו לראות מה יקרה".

- אפשר לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית ללא פעולה צבאית?

"בהתבסס על העבר, לא. אבל הסנקציות האחרונות נושכות וצריך לראות מה הולך לקרות באזור".

"ישראל וארה"ב מובילות בתחום הסייבר"

"זו זכות גדולה ששר הימייה לשעבר וסגן שר ההגנה האמריקני משקיע בקרן הון סיכון ישראלית שממוקדת סייבר-סקיוריטי. מבחינתנו זו תעודת כבוד", כך אומר ל"גלובס" סלי מרידור, אחד המשקיעים הבולטים בקרן גלילות, שמלווה את גורדון אינגלנד בביקורו בארץ.

את אינגלנד מלווה גם דוד קוליץ, הבעלים של קבוצת אלול, שמספקת שירותי ייעוץ ביטחוניים בארץ ובעולם. "העובדה שאינגלנד משקיע אצלנו", אומר מרידור, "מעידה על האופן שבו הוא רואה את הנושא כולו ואת מעמדה של ישראל בתחום הסייבר. ישראל וארה"ב הן המובילות בעולם בתחום הסייבר ולא בכדי, הוא הגיב בהתלהבות כשהצעתי לו לבוא להשקיע אצלנו. הוא מבין שישראל היא מוקד ידע גדול בנושא וששדה הקרב העתידי יהיה בתחום הסייבר".

אריק קליינשטיין, מיוצאי יחידת 8200 ומראשי קרן גלילות משוכנע שלישראל יש מה להציע בתחום: "ישראל היא מקום מעולה כדי לגדל חברות סייבר בגלל ריכוז גבוה של חברות IT מובילות בתחום. רק בשנה האחרונה אימפרבה השלימה הנפקה ראשונה מוצלחת. חברת פאולו אלטו של ניר צוק יוצאת להנפקה ראשונה וצ'ק פוינט העולמית היא המובילה בתחומה. יש יוצאי צבא מוכשרים שנכנסים לתחום וכל אלה יוצרים כאן סביבה מוצלחת להקמה ושגשוג של חברות. עובדה שהצלחנו לגייס את הקרן בזמנים קשים".