הפתעה: מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בינואר

כלכלנים העריכו כי מדד ינואר ירד ב-0.2% ■ ב-12 החודשים האחרונים עומדת האינפלציה השנתית על 2% ■ מחירי העגבניות צנחו בכ-37%

מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר נותר ללא שינוי בינואר, לעומת צפי כלכלנים לירידה של כ-0.2% . לפיכך ב-12 החודשים האחרונים עומדת האינפלציה השנתית על 2% בדיוק על אמצע היעד הממשלתי שהוא 1% עד 3%.

הסעיפים שהשפיעו על המדד היו הדלק, שהתייקר ב-1.5%, הסיגריות שהתייקרו ביותר מ-5%, סעיף הדיור (שכירות) שעלה ב-0.5% אחרי תקופה ארוכה של ירידות וגם חלב ומוצרי חלב שהתייקרו בכ-1.5%. כמו כן הארנונה התייקרה בכ-1.3%.

מנגד, הוזלו בחדות מחירי המלון ובתי הבראה, ירידה עונתית של כ-5%, ומסיבות ואירועים בכ-1.3%. מחירי העגבניות צנחו בכ-37%. בעקבות מכירות סוף העונה נרשמו ירידות חדות במחירי ההלבשה וההנעלה של כ-9% ו-5%.

הבשורה העיקרית של מדד ינואר היא שהוא היה גבוה ממה שהיה צפוי. סעיף הדיור (שכירות) עלה וגם מחירי הדירות עלו. שלושת התופעות הללו לא קרו בחודשים האחרונים והם מהווים תמרור אזהרה עבור מקבלי ההחלטות.

יתרה מזאת, קצב הגידול השנתי של מדד המחירים לצרכן לפי נתוני מגמה הגיע ל-2.3%, שיעור גדול בהרבה לעומת הרבעון האחרון של 2011. נזכיר כי סעיף הדיור הוא הסעיף המרכזי במדד והוא מסביר את רוב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים, שכן המדד ללא דיור עומד על 0.9% בלבד בתקופה זו.

עם זאת, בנק ישראל יכול לנשום לרווחה: רמת המחירים במשק נמצאת תחת שליטה ושטף הנתונים המצביעים על האטה חריפה בפעילות הכלכלית מצביע על כך שלפחות בחודשים הקרובים האינפלציה לא תהווה בעיה מאקרו כלכלית ובנק ישראל יהנה ממרחב תמרון גדול מאוד בניהול המדיניות המוניטארית (הפחתת ריבית).