איראן מכחישה הדיווח על הפסקת אספקת הנפט לאירופה

(עדכון) - איראן הכריזה גם על התקדמות בפרויקט הגרעין: הפעילה כור גרעיני עם צנטריפוגות משופרות והחלה לייצר מוטות דלק גרעיני בבונקרים

אמברגו הנפט של האיחוד האירופי על איראן אמור להיכנס לתוקפו בחודש יולי, אך הרפובליקה האיסלאמית נוקטת היום צעד מקדים ומפסיקה את אספקת הנפט לאלתר ל-6 מדינות באירופה: צרפת, ספרד, איטליה, יוון, הולנד ופורטוגל. כך על פי דיווח ברשת Press TV האיראנית.

עם זאת, שעה קלה לאחר הדיווח הכחיש שר הנפט של איראן את הפרסומים. "אנו מכחישים את הדיווח הזה. אם היינו מקבלים החלטה כזו, המועצה העליונה לביטחון לאומי הייתה מודיעה על כך", אמר שר הנפט האיראני לסוכנות רויטרס.

מחיר הנפט עולה בכ-1% ל-101.6 דולר לחבית. כבר ב-4 בפברואר הזהיר שר הנפט האיראני כי איראן תפסיק את אספקת הנפט לחלק ממדינות אירופה בעקבות אישור האמברגו בחודש שעבר.

מוקדם יותר היום הציגה איראן בחגיגיות התקדמות בתוכנית הגרעין שלה. איראן הודיעה כי הפעילה כור גרעיני והצליחה לייצר מוטות דלק בבונקרים מתחת לאדמה. מדען איראני אמר במהלך האירוע החגיגי כי "התחלנו לפעול באופן עצמאי - זהו השלב הכי קשה טכנולוגית".

איראן הכריזה על דור חדש של צנטרפוגות שיאיץ את הפקת האורניום ויקרב אותה מאוד, ככל הנראה, להשלמת היעד של ייצור פצצות אטום.

נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד פנה למדענים והודה להם: "לא היינו יכולים לעשות זאת בלעדיכם". הוא תקף את מדינות המערב ואמר: "לא תוכלו להפסיק את התקדמותנו. אנחנו יודעים שאתם מפחדים וכי ציידתם את שכנותינו בנשק, ההיסטוריה תשפוט אתכם. העם האיראני ימצא את דרכו, אבל עליכם להפסיק במדיניות הזאת.

"אתם צריכים להקשיב לקולות מהעם שלכם, הקוראים שלא להתערב. אל תסתירו את מימדי הפשיעה שאתם עושים. אתם מנסים ליצור אשליות, כדי לחפות על החולשה העצומה שלכם. העם האירני מצא את דרכו, הדרך שהגדירו השהידים שלנו. משפחתו של אחד המדענים שנהרגו אמרה זאת במשפט פשוט - המשיכו ובצעו את המורשת".

רוסיה הביעה דאגה מההתקדמות של איראן בפיתוח הגרעין, אולם אמרה כי "אין ראיות לכך שמדובר בגרעין למטרות צבאיות".

אחמדינג'אד הכריז על הפעלת מתקן העשרת האורניום התת-קרקעי בצלע ההר בפורדו, סמוך לעיר השיעית קום, 150 קילומטרים מהבירה טהרן. בתמונות ששידרו כלי התקשורת האיראנים, ששודרו ברחבי העולם, נראה הנשיא האיראני מטעין את מוט הדלק באופן עצמאי לאחר שהוכנס ללב לבו של הכור במעמקי האדמה. לצדו של נשיא איראן עמד שר החוץ האיראני עלי אכבר סאליחי, וניכר שמדובר במעמד מכובד מאוד מבחינת המדענים האיראנים.

אם אכן הדיווחים מאיראן נכונים, איראן הצליחה לדלג מעל התלות במדינות אחרות שיסייעו לה בתכנית הגרעין והיא נכנסת למעשה לתוך מה ששר הביטחון אהוד ברק כינה "מרחב החסינות" - מתקן העשרת אורניום שקשה מאוד לפגוע בו.