"השפעות המחאה התחילו להתפוגג; מחירי המוצרים עולים"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש מוסיף ואומר כי "ניכרת התייקרות של מוצרי המזון, ובראשם מוצרי החלב, שבעקבותיהם החלה המחאה כזכור" ■ פגוט: "נדמה כאילו הרשתות מתגברות על גלי המחאה ומפצות את עצמן לאחר הוזלות המחירים"

לאחר שפורסם היום (ד') מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר שנותר ללא שינוי, מספר כלכלנים בכירים הגיבו וניתחו את ההשלכות שלו על הכלכלה הישראלית. מרבית הכלכלנים טוענים בתגובתם כי השפעות המחאה החלו להתפוגג וכי רשתות המזון חזרו להעלות מחירים.

■ יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר כי: "המדד עומד בצפי עם מיני הפתעות בתחום המזון ושירותי הדיור בבעלות. עליית מחירי המזון ב-0.5% שמבשרת על שחיקה מהירה בהישגי מחאת יוקרה המחייה - בהקשר למחירי המזון שהיו לב המחאה. נדמה כאילו הרשתות מתגברות על גלי המחאה ומפצות את עצמן לאחר הוזלות המחירים בחודשי המחאה.

■ ורד יצחקי, מנכ"לית פריקו ניהול סיכונים: "המוצרים הבסיסיים עלו, ביניהם הפירות, ההלבשה והמזון, מה שמבטא מעין תיקון לירידה החדה שביצעו המוצרים הבסיסיים בהשפעת המחאה החברתית של חודשי הקיץ. אנו סוגרים את 2011 עם מדד שנתי של 2%, מדד המצביע על יציבות מחירים, שעומד בתוואי האינפלציה של בנק ישראל. בעקבות מדד זה לחודש ינואר, להערכתנו עשוי בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי ולהמתין ולבחון את המשך ההתפתחויות במשק, כאשר בחודשים הקרובים צפויות הפחתות ריבית נוספות".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש אמר כי: "בפועל, המדד של חודש ינואר מסמן שינוי במגמה דווקא בסעיפים שעמדו בלב המחאה. ניכרת התייקרות של מוצרי המזון, ובראשם מוצרי החלב, שבעקבותיהם החלה המחאה כזכור. גם במוצרי מזון אחרים המחירים החלו לעלות".

לגבי שוק הדיור טען זבז'ינסקי כי "גם מחירי השכירות חזרו לעלות אחרי שלושה חודשים בלבד של ירידות, זאת לאחר שגם מחירי הדירות לרכישה שבו לעלות בחודש האחרון. לפי העולה מן המדד, השפעת המחאת מתפוגגת. מדד זה מקטין מאוד את הסיכוי לכך שבנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית".

■ רונן מנחם,מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה של בנק מזרחי טפחות, התייחס בתגובתו , בין היתר, גם להשפעות של מדד המחירים על הההחלטה העתידית של בנק ישראל על הריבית. "על אף שהמדד הפתיע קלות כלפי מעלה, מדדי המחירים הנמוכים, המסתמנים בחודשיים הבאים, תומכים בירידת ריבית נוספת, מצד שני, הריבית ירדה שלוש פעמים בחמשת החודשים האחרונים ורמתה נמוכה כעת. לכן, ההחלטה הפעם תהייה מורכבת למדי. לפי התרחיש המסתמן בשלב זה, הריבית במשק לא תשתנה, למרות ההאטה בארץ ובחו"ל והריביות הנמוכות בחו"ל מצטברות".

■ אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו ראשי בכלל פיננסים, אומר כי "עוד לפני פרסום המדד הערב הייתה להערכותינו סבירות נמוכה מאד להמשך מגמת הפחתת הריבית. זאת בשל מספר גורמים: העלייה האחרונה בציפיות האינפלציה בשוק אל מעל מרכז יעד האינפלציה של בנק ישראל, ההתפתחויות החיוביות מאירופה ומארה"ב. המדד שפורסם הערב רק מחזק עוד את הערכות שלבנק ישראל כבר אין את הפריווילגיה של תמיכה בצמיחה והזנחת האינפלציה. יש לו מרכז יעד מחירים וכעת נראה שהוא לא בכיוון. במיוחד כשסעיף הדיור חזר לעליות הוא מבין שעליית האינפלציה במגרש שלו".