פרוטוקול ה'פד': חברי ועדת השוק הפתוח חלוקים בדעתם

לפי הפרוטוקולים, לפחות שלושה חברי ועדה תמכו בתוכנית רכישות שלישית בטענה כי שוק התעסוקה עדיין מדשדש ■ המתנגדים לתוכנית טענו שמצב הכלכלה דווקא משתפר משתפר ולא זקוק לתוכנית הקלה נוספת

מפרוקוטולי ועידת השוק הפתוח שפורסמו היום (ד'), עולה כי בניגוד לדיעות הרווחות, רק שלושה מחברי הוועדה תומכים בתוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), זאת בניגוד לציפיות של הרבה כלכלנים ואנליסטים בוול סטריט שטענו כי ה'פד' יכריז בקרוב על תוכנית הקלה חדשה שתקפיץ את השווקים.

יחד עם זאת, בניגוד לפרוטוקולים שפורסמו בעבר, בהם חברי הוועידה היו מאוחדים בדיעה לפיה אין צורך בתוכנית רכישות שלישית, כעת, לפחות שלושה מחברי הוועידה שוקלים ברצינות לתמוך בתוכנית הקלה נוספת, בטענה כי שוק התעסוקה עדיין מדשדש והאינפלצייה עדיין נמוכה.

מרבית חברי הוועידה, המתנגדים ל-QE3 טוענים כי השיפור בנתונים הכלכליים של ארה"ב אינם מצדיקים את הוצאתה לפועל, כך שרק במידה והאינפלציה תהיה נמוכה יותר מהיעד של 2%, או שהכלכלה תבצע סיבוב פרסה ותאט את הקצב, אז יהיה זה נכון להזרים לשווקים מיליארדי דולרים באמצעות תוכנית הקלות שתתמוך בשוק.

התוכנית, על פי הדיווחים, אמורה הייתה לכלול רכישות של אג"ח מגובות-משכנתאות בהיקף של כ-600 מיליארד דולר במטרה ללחוץ את הריביות על הלוואות ארוכות-טווח בארה"ב כלפי מטה ובמטרה להעלות את הערך של הנכסים המסוכנים.

חילוקי הדיעות בין חברי הוועדה, הגיעו על רקע החלטתו של נגיד ה'פד' בן בררנקי, להשאיר את הריבית ברמה אפסית לפחות עד 2014. לפחות אחד מחברי הוועדה התנגד למהלך וטען כי ה'פד' חייב לשנות כיוון ולהתחיל להעלות את הריבית.

ברננקי אמר בשיחה שקיים עם עיתונאים לאחר פרסום הפרוטוקולים, כי כלכלת ארה"ב אינה זקוקה כעת לתוכנית רכישות אג"ח שכן היא מראה סימנים חיוביים של התאוששות והתייצבות, אולם הוא חזר וטען כי שוק התעסוקה עדיין לא הגיע לתפוקתו המלאה וקיימים מילוני אמריקנים שלא מוצאים עבודה. בנוסף, ברננקי אמר גם כי ה'פד' יספק בעתיד מידע נוסף על האג"ח שברשותו ושבכוונתו לרכוש בעתיד.