ביבי נתניהו רוצה להיות נשיא

לצד תרועות הידד שקיבל בסיעה, שרים רבים מותחים ביקורת על התנהלות ראש הממשלה

נתניהו לא מסתפק בתואר ראש הממשלה. הוא גם רוצה להיות נשיא. נשיא ועידת הליכוד לטענתו, הוא רוצה בתפקיד הזה כדי למנוע את הכוח ממרכז המפלגה בפועל הוא מתמודד על ההזדמנות לעמוד בראשו של אותו מרכז

אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק: בנוסף לתיק רשות השידור, לתיק הבריאות, לתפקיד שר-על כלכלי, ועוד כמה עיסוקים, כמו חיפוש אחר ראש סגל, מזכיר צבאי, ואולי כמה מחליפים נוספים, הודיע השבוע בנימין נתניהו על התמודדות על ראשות ועידת הליכוד.

התואר "ראש הממשלה" כנראה כבר לא מספק אותו, ועכשיו נתניהו גם רוצה להיות נשיא. נשיא ועידת הליכוד. תואר מכובד שעליו מתמודדים גם השר מיקי איתן וח"כ דני דנון. בדיוק כמו במערכון של הגשש, נתניהו רוצה לקבוע מי יהיו השחקנים, מי יהיה השופט, מה תהיה התוצאה ומה יהיה מזג האוויר.

שבועיים לפני פגישתו עם הנשיא אובמה, במקום להקדיש את כל זמנו ליחסים עם ארה"ב, לנושא האיראני, לניסיונות הפיגוע בשגרירויות בחו"ל, לדוח הכרמל המאיים לכלות שניים מבכירי שריו, מוצא ראש הממשלה זמן לקרבות ענקים שיכריעו את עתידו של המרכז. מרכז הליכוד כמובן.

ועידת הליכוד, שצפויה להיפתח באפריל, היא הגוף העליון של המפלגה שבכוחו לשנות את חוקת הליכוד. התקופה הזו מהווה חלון הזדמנויות לביצוע שינויים, כמו שריונים למשל, בחוקת המפלגה באישור של רוב רגיל ולא ברוב מיוחס. עם נעילת הוועידה היא תהפוך למרכז, נשיא הוועידה יתפוגג, וייבחר יו"ר מרכז. אותה גברת בשינוי אדרת.

לפני כשבועיים נבחרה ועידה חדשה והיוזמה להחזיר את הכוח למרכז הלכה ותפסה תאוצה. משהצהיר בתחילת השבוע מיקי איתן כי בכוונתו להתמודד על תואר נשיא הוועידה, על מנת להעביר תיקון בחוקה שיחזיר את הכוח למרכז, החליט נתניהו להפשיל שרוולים ולהעמיד עצמו לבחירה, על מנת למנוע בגופו את ההחלטה.

למרות תרועות הידד שלהן זכה נתניהו בסיעה, בשיחות אוף רקורד מותחים רבים מהשרים ביקורת על התנהלותו של ראש הממשלה. השבוע אפילו הסתמנה מתיחות בינו לבין אחדים מהם, בהם כאלה שאיתם הוא לא הצליח לריב עד היום.

פותח ציר עם דיכטר

בשיחות עם שרים אמר נתניהו שהחזרה לימי ביתן 28, הנקניקיות והג'ובים, מעוררים בו חלחלה. אלא שבמקום לגרום לגוף הזה לשבוק חיים ולהניח לו למות מיתת נשיקה, ההתמודדות של ראש הממשלה על ראשות אותו גוף רק מקימה אותו לתחייה.

בליכוד משערים שנתניהו ינצל את המעמד כדי לשריין מקום ברשימה לשותפו, שר הביטחון אהוד ברק, וכדי להכין את הקרקע בחוקת המפלגה למיזוג עם מפלגות נוספות למקרה שפליטי קדימה יחפשו מקלט מדיני, ויש הערכות כאלה.

אם לבני תיבחר לעמוד בראש קדימה, סבורים בליכוד שח"כ אבי דיכטר יפרוש כשבאמתחתו שישה ח"כים. רמז דק כפיל אפשר היה למצוא השבוע בדברי דיכטר, שהכריז שאם ייבחר לראשות קדימה, הוא יוביל אותה להיכנס לממשלה באופן מיידי.

נתניהו הרגיש השבוע על הסוס. הוא היה מרוצה מההחלטה להתמודד, עד שגילה שכדי להעביר את המהלכים האלה הוא ייאלץ להתבוסס עד ברכיו בבוץ של המרכז. בקרוב הוא יצטרך להתחיל להסתובב בסניפים, ללחוץ ידיים, להריח מקרוב את הזיעה של חברי המרכז, לחלק צ'פחות וכאפות, לספר בדיחות חבוטות ובעיקר להבטיח הבטחות לפעילים. כבר השבוע הוצפו מסדרנות הכנסת בחברי מרכז הליכוד. יצאו הלוביסטים - חזרו העסקנים. העיקר שיש מי שבוחש ולוחש.

בין אם ישוריין ברק ובין אם לא, בין אם יחזור הכוח למרכז או לא, ההתנהלות הזו של נתניהו חושפת שוב עד כמה ראש הממשלה אינו סומך על איש מאנשיו, שריו, ח"כיו ופעיליו. החשדנות טבועה בו כל כך עמוק, שאין שום סיכוי לעקור אותה.

לא סומך אפילו על בובות

ברוסיה, ראש הממשלה פוטין שם את מדבדייב כנשיא בובה, וסומך עליו. נתניהו אפילו על בובות לא סומך, גם לא על גלמים, מחשש שיקומו על יוצרם. אפילו בפריימריז מול פייגלין, העדיף למנות את ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, לראש המטה שלו, ולא את השר ארדן. נתניהו לא סומך על אף אחד חוץ מעצמו, וגם זה לא בטוח.

בתחילת הקדנציה הנוכחית, התוודה נתניהו בפני אחד ממקורביו, ואמר שלו היה מבין פוליטיקה בקדנציה הראשונה כפי שהוא מבין כעת, כהונתו הראשונה הייתה נראית אחרת. פוליטיקה אולי הוא למד, אבל להאציל סמכויות ולסמוך על אנשים שיעשו עבורו את העבודה - עדיין לא. וגם לא לבחור אנשים ולגבש צוות. אולי בקדנציה השלישית. מי יודע.

זנדברג במקום אשל? נתניהו יכול רק לחלום

בשבוע שעבר בזמן שנתניהו חפר את הגומה בנטיעות ט"ו בשבט ביער באר שבע, התבשרו יועציו על שביתת עובדי הקבלן שפרצה. אחד מהם מיהר ולחש את החדשות החמות על אוזנו של הבוס. דקה לאחר מכן הוא כבר הודיע לתקשורת שבעוד זמן קצר ימסור ראש הממשלה נאום לאומה.

עברה עוד חצי שעה עד שהרעיון הגאוני הזה נגנז. למזלו של ראש הממשלה היה שם מי שבלם את היוזמה ההזויה הזו. הדבר האחרון שראש הממשלה צריך זה לבוסס גם בבוץ הזה. התיק כבר נפל על שר האוצר שטייניץ, אז למה להידחף לפריים?

ראש הממשלה מבין שהלשכה צריכה חיזוק ושינוי. בסביבת נתניהו הולכת וגוברת ההערכה שראש הסגל, נתן אשל, לא יחזור לתפקידו. האיש שלחש, רחש, בחש וערבב את כולם, נפל בסוף בעצמו לבלנדר. ככל הנראה ייאלץ נתניהו לאייש גם תפקידים שיתפנו בקרוב.

השר לשעבר מודי זנדברג נראה השבוע יוצא מלשכת נתניהו בכנסת. בשל יחסיו הטובים עם הזוג נתניהו, הלך הרוח הנעים שלו, והיכולת שלו לייצר סביבת עבודה שפויה ולהרגיע את הרוחות בלשכה, זנדברג הוא מועמד טבעי לתפקיד ראש הסגל.

אפשר לשער שנתניהו היה רוצה לראות בתפקיד את מקורבו, אולם הסיכויים שיו"ר קרן היסוד ייעתר להצעה שכזו הם אפסיים. זנדברג צריך להיות מתאבד כדי להיכנס לקן הצפעונים הזה.