המנטור

"מי שחולק על הניהול שלי, לא מבין דבר בניהול", אומר אלי טביב. כך שלנו נותר רק לעקוב אחר פעולות ההרס, כלומר הניהול, של בעל הבית

"מי שחולק על הניהול שלי, לא מבין דבר בניהול". אני לא מתיימר לדעת על ניהול אפילו קמצוץ ממה שיודע המנהל הממולח, איש העסקים הבינלאומי, המאסטרו ממיאמי, וורן באפט של הכדורגל הישראלי - אלי טביב. הבעלים של הפועל ת"א הוא זה שזמזם לאחרונה לתקשורת את ההצהרה הלוחמנית והמשכנעת הזאת, ולמרות שלי אישית אין מושג, בכל זאת התחשק לי לבחון קצת יותר לעומק כמה החלטות ניהוליות שלקח לאחרונה טביב. זה קורה אחרי עוד 0-0 ביתי עלוב מול סכנין אתמול בבלומפילד.

***

1. מנהל מוצלח בכדורגל מזעזע את המערכת על מנת לשפר באופן מיידי את התוצאות. במחזור ה-20 פיטר טביב את דרור קשטן. החלטה מקצועית פרופר: הרי הפועל לא הצליחה להתמודד כמו שצריך על האליפות, רשמה רק 65% הצלחה בליגה, ונפלה למרחק של תשע נקודות מקרית שמונה. במקום קשטן לא הגיע מוריניו, בסך הכל ניצן שירזי. 6 מחזורים חלפו מאז, והפער בפסגה? צמח ל-12 נקודות. לשירזי יש רק 61% הצלחה.

2. מנהל מוצלח בכדורגל יודע להריח הזדמנויות בשוק ההעברות. בתחילת ינואר, פניה של ליגת העל מודל 2011/12 היו ברורות: עונת קריסה של כל הגדולות. אפשר להתגבר על הבעיה שנוצרה עם הריצה של קרית שמונה בעזרת חיזוק נקודתי של הסגל הקצר. אליפות היא בהחלט יעד סביר אם יגיע קשר יצירתי (נניח חן עזרא?) שיצליח להפעיל את שחקני החוד המעולים תמוז ודמארי. טביב לא עלה על האבחנה המדהימה הזאת, והביא רכש צנוע מאוד בחלון ההעברות האחרון: בלם סלובני שנכשל בליגה הבלגית (שולר), ומגן שמאלי בן 37 שנכשל בהפועל פ"ת (אנטבי). את עזרא הוא לא הצליח להחתים, כי הפועל איחרה את הדד-ליין של הבקרה התקציבית בחצי שעה.

3. מנהל מוצלח בכדורגל מאציל סמכויות וממנה אנשים רציניים לתפעל את העסק שלו. אחרי הכל, הפועל ת"א, חברה שמגלגלת עשרות מיליוני שקלים בכל שנה, חייבת מנכ"ל, יו"ר, דמויות ששולטות בחומר. עבר יותר מחודש מאז שהמנכ"ל והיו"ר שטביב הביא בעצמו להפועל החליטו לברוח מהעסק. להפועל אין עדיין מנכ"ל או יו"ר חדשים. העסק עדיין מגלגל כסף גדול, אבל מי מתפעל אותו עכשיו? סטודנטית בתחילת שנות ה-20 לחייה, ביתו של טביב - ליהי טביב; והסקאוט יעקב הלל, שחקן עבר שהתפרסם יותר בזכות המזליקי שלו לזכייה בתארים, ופחות בגלל היותו מהעפרונות הכי מחודדים בקלמר.

4. מנהל מוצלח בכדורגל יודע איך לשמור על הנכס הכי יקר של המועדון: הלקוחות. כלומר, האוהדים. אלו שמייצרים את ההכנסות של קבוצת כדורגל ובונים את המותג שלה. האוהדים של הפועל התייחסו לטביב בחשדנות בתחילת העונה. מחאה, אם בכלל, הורגשה רק בקרב פלג קטן ושולי בקרב הקהל שהגיע לבלומפילד. והיום? כל בלומפילד מאוחד נגד טביב. אין פלגים שונים בקהל - יש פלג אחד שרק מת לראות אותו מתחפף. בקהל של הפועל התחילו לאחרונה להשוות בין טביב לבין האיש שתחתיו התמוטטה לתהום קבוצת הכדורסל של המועדון - שאול אייזנברג.

5. מנהל מוצלח בכדורגל יודע לשמור את עובדי המפתח שלו (השחקנים) מרוצים. את טוטו תמוז הכריח השבוע המנהל המוצלח "להתנצל" על דברים שאמר אחרי איזה משחק. את שי אבוטבול כבר דאג המנהל המוצלח לקרקע, עד שיוסר האיום של הקשר לתבוע בוררות את המועדון על הפרת הסכם. בוררויות נגד המועדון הפכו לדבר שבשגרה בתקופת טביב בהפועל. זה לא קורה משום מה בקבוצות של יעקב שחר ומיטש גולדהאר.

***

אבל אנחנו לא מבינים כלום. הרי האיש שהשמיד כבר קבוצה אחת בכדורגל הישראלי (כפ"ס) ראה את האור. בואו ניתן לו להנחות אותנו.