דיווח ראשוני: איראן מפסיקה את ייצוא הנפט לבריטניה וצרפת

שר האנרגיה של איראן רוסטם גאסמי יצא בהודעה רשמית היום, זאת לאחר שלפני כשבוע איראן הכחישה את כוונתה להפסיק את ייצוא הנפט לאירופה ■ "אנו נמצא לקוחות אחרים למכור להם את הנפט שלנו", אמר גאסמי

שר האנרגיה של איראן רוסטם גאסמי הודיע היום (א') כי איראן מפסיקה את ייצוא הנפט לחברות בריטיות וצרפתיות. "אנו מפסיקים את ייצוא הנפט לבריטניה וצרפת וכעת נמכור את הנפט שלנו למדינות אחרות".

פעולה זו מגיעה כתגובה להצהרתן של מדינות גוש האירו לפני כחודש, כי הן מטילות חרם נפט על איראן שייכנס לתוקף ב-1 ליולי, זאת לאחר שאיראן סרבה בתוקף לסגת מתוכנית הגרעין שלה.

האמבגרו שהטיל האיחוד האירופי אמור להיכנס לתוקפו רק בחודש יולי על מנת לאפשר למדינות יוון, ספרד ואיטליה - הנחשבות לצרכניות נפט איראני הגדולות ביותר באירופה - למצוא ספק אחר שיהווה תחליף לנפט האיראני. ערב הסעודית, החולקת עם איראן את שדות הנפט, כבר הצהירה כי באפשרותה לכסות את המחסור האפשרי בנפט איראני.

כזכור, ב-4 לפברואר שר האנרגיה האיראני הודיע כי מדינתו תחתוך את ייצוא הנפט לכל מדינות גוש האירו, אך מאוחר יותר נסוג מהצהרה זו והודיע כי יחתוך את אספקת הנפט רק למדינות עויינות.

סימן ראשון לכוונתה של איראן ניתן היה למצוא בדיווח של הטלוויזיה האיטלקית לפני מספר ימים. לפי הדיווח, 6 שגרירים באירופה מהולנד, ספרד, איטליה, צרפת, יוון ופורטוגל, נפגשו ויודעו כי איראן מתכוונת להקדים את אירופה וכבר לעצור את אספקת הנפט למדינות אלו.

בעקבות ההחלטה האיראנית, שני חברי פרלמנט באיטליה הביעו דאגה קשה בריאיון ששודר בטלוויזיה האיטלקית. סנאטור ממפלגה הדמוקרטית אמר כי רומא מייבאת נפט בכמות גדולה מאוד, חלק נכבד מתצרוכת הנפט שלה מיובא מאיראן. "כתוצאה מכך איטליה תסבול יותר ממדינות אחרות מההחלטה על עצירת אספקת הנפט", אמר. המחוקק האיטלקי הוסיף כי "איטליה תלויה במידה רבה מדי על נפט שמקורו במדינות זרות וחסרה אסטרטגיית אנרגיה משל עצמה".

נזכיר כי בעקבות החששות מחרם הנפט האיראני, מחיר הנפט הגולמי טיפס ביום ו' האחרון למחיר של 103 דולר לחבית - מחיר שיא של 9 חודשים.