גולדמן זאקס רוכש 10% מויולה לפי 200 מיליון ד'

באחרונה ניהלה קבוצת ויולה של שלמה דברת והראל בית און מו"מ לרכישת השליטה בכלל תעשיות ■ גולדמן זאקס לא ישתתף בניהול ויולה, אלא יהיה שותף פיננסי בלבד

בנק ההשקעות גולדמן זאקס רוכש 10% מקבוצת ויולה לפי שווי הנאמד ב-200 מיליון דולר, כך נודע ל"גלובס". גולדמן זאקס לא ישתתף בניהול ויולה, אלא יהיה שותף פיננסי בלבד. השליטה בויולה תישאר בידי המייסדים שלמה דברת, הראל בית און ואבי זאבי. הסכום שישלם גולדמן זאקס יתחלק בין השותפים בקבוצה. מדובר ויולה לא נמסרה תגובה.

גולדמן זאקס הוא אחד מהמשקיעים הזרים הגדולים ביותר בישראל. הבנק פועל באמצעות רכישת נתחים של חברות, בעיקר חברות טכנולוגיה, ועד כה השקיע בעשר חברות. ל"גלובס" נודע כי בשנים האחרונות עמד סכום ההשקעה המצטבר של גולדמן זאקס בחברות בישראל על יותר מרבע מיליארד דולר.

בין החברות שגולדמן זאקס השקיע בהן נמצאות פאוארמט, מוביל איי וסייבר ארק (ביחד עם JVP). מרבית ההשקעות נעשו מתחת לרדאר, ולא דווחו. בגולדמן זאקס שומרים באופן מסורתי על עמימות, ומסרבים להתייחס בכל צורה שהיא לעסקאות שביצעו או לרכישות שעשו.

ויולה פרטנרס (Viola Group) היא קבוצת השקעות פרטית, המתמקדת בהשקעות מבוססות טכנולוגיה ומאחדת פעילות של כמה קרנות השקעה, ומנהלת כיום כ-2 מיליארד דולר. ויולה הוקמה ב-1999 על-ידי אהרן דברת ז"ל, בנו שלמה, הראל בית און, אבי זאבי, מוטי וייס ורותי שמחה. לפני כמה שנים הצטרף גם יונתן קולבר כשותף.

לקבוצת ויולה כמה קרנות. ביניהן קרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס, הנחשבת לאחת המובילות בשוק הטכנולוגיה הישראלי ומנהלת כ-600 מיליון דולר; קרן פלנוס, המספקת הלוואות וקווי אשראי לחברות בצמיחה בתחומי הטכנולוגיה, התעשייה והמסחר, ומנהלת כ-320 מיליון דולר; קרן וינטג' ונצ'רס, המתמחה בקרנות שניוניות (secondary funds) וב-Fund of Funds, ומנהלת כ-500 מיליון דולר; V Partners - גוף השקעות המנהל כ-280 מיליון דולר ומאפשר בעיקר למשקיעים פרטיים השקעה בקרנות הקבוצה ובתיק של השקעות ישירות והשקעות פרייבט אקוויטי אחרות; וויולה פרייבט אקוויטי, קרן המשקיעה בחברות טכנולוגיה ואחרות הנמצאות בשלבי צמיחה ובעלות פעילות גלובלית, ומנהלת כ-165 מיליון דולר.

באחרונה הצטרפה לויולה יעל אנדורן, לשעבר מנכ"לית עמיתים. אנדורן תהיה שותפה בזרוע החוב של ויולה, העוסקת כיום בעיקר במימון הון סיכון, במטרה להרחיב את פעילות זרוע החוב באופן משמעותי, לאור ההזדמנויות הקיימות כיום בעולם החוב.

ויולה ניהלה בחודש האחרון מו"מ עם אי.די.בי כדי לרכוש ממנה את כלל תעשיות, אך דרישתה לקבל מהקונצרן הלוואת מוכר בהיקף של מחצית מהרכישה הביאה ככל הנראה את נוחי דנקנר להפסיק את המגעים.