רווחי פרטנר צנחו ב-57% ברבעון; זינוק בנטישת הלקוחות

בצעד חריג מפרסמת היום חברת פרטנר שבשליטת אילן בן-דב תוצאות כספיות חלקיות בלבד לשנת 2011 ■ פרטנר עשויה למחוק מאות מיליוני שקלים מהשקעתה ב-012 סמייל, בעקבות כניסתה האגרסיבית של הוט לשוק ספקיות האינטרנט

פרטנר שבשליטת אילן בן-דב היא חברת התקשורת הראשונה שהייתה צפויה לפרסם את דוחות 2011, אך היום (ד') - המועד בו הייתה אמורה לפרסם את דוחותיה - ציפתה למשקיעים הפתעה. במקום דוחות מלאים, פרסמה פרטנר רק את "עיקרי התוצאות החזויות" לרבעון הרביעי ולשנת 2011. הדוחות המלאים יפורסמו בסוף חודש מארס.

המהלך שטרף את הקלפים הוא כניסתה האגרסיבית של הוט לשוק ה-ISP (ספקיות האינטרנט), שבו פעילה פרטנר באמצעות 012 סמייל, שנרכשה על-ידה בשנה שעברה תמורת 1.5 מיליארד שקל. כעת בוחנת פרטנר על רקע זה את ההשפעות האפשריות על התוצאות שלה, ובמילים אחרות, את אפשרות לירידת ערך מהותית בנכסי המגזר הקווי שלה, כלומר ב-012 סמייל.

כך או כך, גם התוצאות הלא סופיות שפורסמו היום רחוקות מלהיות מלהיבות. פרטנר מדווחת על ירידה שנתית של 23.8% בהכנסות משירותים במגזר הנייד ל-4.25 מיליארד שקל, לצד עלייה של 4.9% בהכנסות הכוללות - ל-7 מיליארד שקל - בעקבות רכישת 012 סמייל. ה-EBITDA (רווח בנטרול מס, ריבית, פחת והפחתות) השנתי נשחק ב-15.3% ל-2.18 מיליארד שקל, והרווח הנקי ירד ב-38.6% ל-763 מיליון שקל (נתון שעדיין אינו סופי).

ברמה הרבעונית, הכנסות פרטנר משירותים במגזר הנייד ירדו בהשוואה לרבעון המקביל ב-28.6% ל-1 מיליארד שקל, והרווח הנקי שלה נחתך ב-56.6% ל-132 מיליון שקל. מכיוון שכך, נראה כי שיערוך כלפי מטה של שווי סמייל יעביר את פרטנר להפסד. השאלה שנותרת פתוחה כרגע היא בכמה יופחת שוויה של סמייל, שכאמור נרכשה על-ידי פרטנר תמורת 1.5 מיליארד שקל.

פרטנר מציינת כי ההשפעה השנתית של הורדת דמי הקישוריות על ההכנסות משירותים הייתה ירידה של 1.1 מיליארד שקל ב-2011, מתוכם 278 מיליון שקל ברבעון הרביעי. מכירות הסמארטפונים, שפיצו ברבעונים הקודמים על חלק מהירידה בהכנסות משירותים, הואטו כצפוי ברבעון הרביעי והגיעו ל-294 מיליון שקל. בשנה כולה עלו ההכנסות ממכירת ציוד ב-77% ל-1.75 מיליארד שקל.

המגמה השלילית בדוחות נמשכת גם במבט על נתוני ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת למנוי), שירדו ברבעון הרביעי ב-11.7% ל-106 שקל. במקביל, שיעור הנטישה זינק מ-6% ל-8.2%.

חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר, סירב להתייחס היום למשבר שעוברת פרטנר ולמעשה יחד איתה שוק התקשורת כולו. הוא הסכים לומר כי שנת 2012 תהיה שנת מפנה לחברה, ובחר לדבר על התהליכים שעוברת פרטנר מתוך מטרה לנסות ולהתמקד בשיפור התוצאות, במקום להתלונן על היעדר יד מפקחת ומכוונת בשוק התקשורת.

רומנו ציין את הצלחת המהלך המשמעותי שנעשה בחברה, תוכנית "אורנג' קליר" (תוכניות של חבילות במחיר קבוע ופשוט להבנה), והדגיש את העובדה שהלקוחות מקבלים אותו באהדה רבה.

שנת 2011, נזכיר, הייתה ברובה השנה של המנכ"ל הקודם, יעקב גלברד, כשרומנו נכנס לתפקידו רק באוקטובר, כך שהרבה זמן כדי לייצר תפנית לא היה לו. לצד הניסיון לגייס אופטימיות לקראת המשך השנה, בחברה נשמעות טענות קשות ביותר על הנסיבות שהובילו לכך.

לצד הכאה על חטא והכרה בטעויות שנעשו בעבר, בחברה סבורים כי הם נכנסים לשלב חדש שבו הם לא יוכלו לסמוך על משרד התקשורת שיחולל שינוי בשוק. למעשה, בחברה מודים כעת כי הם נאלצים לחשוב ולעצב מחדש את התוכניות העתידיות של פרטנר, מה שאומר סימן שאלה גדול סביב הפיכתה של החברה לקבוצת תקשורת.

על רקע אי-הוודאות בנוגע לשורה התחתונה, פרטנר עדיין לא מעדכנת האם תחלק דיבידנד, ואם כן - מה יהיה גובהו. מי שנדרש במיוחד לדיבידנדים של פרטנר הוא כידוע אילן בן-דב, בעל השליטה בפרטנר (44.5%) באמצעות חברת סקיילקס.

שווי השוק של פרטנר, שנחתך ב-51% בשנה החולפת, עומד על 4.7 מיליארד שקל (לאחר ירידה של 4.4% במניה במהלך היום), ובן-דב מופסד על השקעתו בחברה כ-1 מיליארד שקל "על הנייר". בשל הקשיים אליהם נקלעה סקיילקס, היא מעוניינת למכור חלק או את כל מניותיה בפרטנר, ולשם כך נשכרו הבנקים דויטשה בנק ו-Lazard Freres. דויטשה בנק אף עשוי להלוות מיליארד דולר לרוכש פוטנציאלי.

"הגרוע מכל לפנינו"

"למרות צפי לדוחות חלשים, פרטנר מצליחה להפתיע לרעה", כתב היום על התוצאות מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי, אורי ליכט. "הדוחות הנוכחיים ממחישים פעם נוספת את האתגרים העצומים איתם מתמודד ענף הסלולר בישראל. הבעיה העיקרית היא שהגרוע מכל עוד לפנינו - בשבועות הקרובים שורה של מתחרים חדשים צפויים להיכנס לשוק ולגרור את הענף לזעזוע נוסף".

האנליסטית סבינה פודבל מלידר שוקי הון מעריכה כי פרטנר תיאלץ לרשום "ירידת ערך לא מבוטלת" בנכסי 012 סמייל. בעקבות זאת היא כותבת כי קיים סיכוי כי היקף הדיבידנד שיחולק בגין רווחי הרבעון הרביעי יהיה נמוך במיוחד, ואף אפסי.

רמי רוזן, מנהל מחלקת המחקר Sell Side בהראל פיננסים, כתב כי התוצאות שפורסמו היום "חלקיות וגרועות".

צחי אברהם, אנליסט התקשורת והטכנולוגיה של כלל פיננסים, בחר להדגים בדרך ייחודית את "רמת ההשקעה הנמוכה של פרטנר בכל התחומים, ובמיוחד ברשת הסלולר שלה", על-ידי צירוף תמונה של ספה ישנה ומלאת כתמי קפה שניצבת בלובי החברה. "פרטנר ביצעה תת-השקעה לאורך השנתיים האחרונות ותצטרך לבצע השקעות גדולות כדי לגשר על הפער", כותב אברהם.

"ירידה של עוד 20% במניית פרטנר תאפס את שווי סקיילקס"/ רון שטיינבלט וליטל איסטמטי

התגובה בשוק לפרסום תוצאות פרטנר היום (ואזהרת הרווח שנלוותה אליהם) הייתה חריפה, ומניית החברה נפלה ב-4.4%, למחיר של כ-30 שקל למניה. "ירידה נוספת של 20% במניית פרטנר, למחיר של 24 שקל למניה, תאפס את השווי הנכסי (NAV) של החברה-האם סקיילקס", אומר היום ל"גלובס" מאיר מזוז, מנהל קרנות הנאמנות של אקסלנס. מתחילת 2011 נפלה מניית פרטנר ב-55%.

סקיילקס מחזיקה 44.6% ממניות פרטנר, ואילן בן-דב שולט בה באמצעות חברת סאני, המחזיקה ב-77.8% מהון המניות של סקיילקס. בנוסף לשליטה בפרטנר, מחזיקה סקיילקס בזיכיון ייבוא מכשירי הסלולר של סמסונג. לסקיילקס חוב בהיקף של כ-3.1 מיליארד שקל, כאשר כ-2.1 מיליארד שקל ממנו הוא למחזיקי האג"ח. יתרת החוב היא הלוואת מוכר של כמיליארד שקל שהעמידה האצ'יסון לסקיילקס.

לצד ירידה חדה היום במניית סקיילקס, נרשמו ירידות גם באג"ח של החברה, ואלה להן משועבדות מניות פרטנר נסחרות בתשואה של עד 14.5%, לעומת תשואה של עד 22.5% באג"ח להן אין בטחונות.

"עשינו ניתוח רגישות לשיעור ההשבה (Recovery) של החוב של סקיילקס לעומת מחיר מניית פרטנר בשוק", מסביר מזוז, "ואם בן-דב יצליח לבצע עסקה - חלקית או מלאה - של מכירת מניות פרטנר במחיר של 30 שקל למניה, מחזיקי האג"ח של סקיילקס יקבלו החזר מלא.

ככל שמחירה של מניית פרטנר יירד מהרמה הזו, תתקשה סקיילקס להחזיר את מלוא החוב שלה, וברמה של 27 שקל למניית פרטנר, למחזיקי האג"ח ללא השיעבודים מתחילה להיות בעיה".

מזוז מציין כי בניתוח שעשו באקסלנס, הם העניקו שווי שמרני לפעילות סמסונג של סקיילקס והעריכו אותה ב-400-450 מיליון שקל.

השחיקה בתוצאות פרטנר
 השחיקה בתוצאות פרטנר