הבורסה צנחה: מדד הבנקים נפל בעוד 4%, גלוב צללה 33%

מניית אי.די.בי צנחה ב-10.3% במחזור ענק לאחר ההנפקה ■ עליות בטבע, מלאנוקס ופריגו ■ זיו סגל: חשש מירידות משמעותיות בבורסה בטווח הקרוב

ירידות שערים חדות נרשמו היום (א') בבורסה על רקע העלייה המתמשכת במחירי הנפט בעולם וירידות חדות במניות קבוצת אי.די.בי, הבנקים וסקטור הגז נפט. בשוק ממתינים בדריכות להחלטת ריבית בנק ישראל מחר, כאשר ההערכה הרווחת היא כי הריבית תיוותר על כנה ברמה של 2.5%. מחזור המסחר בשוק חצה היום את רף מיליארד השקלים והסתכם בכ-1.05 מיליארד שקל.

נתונים שפרסם היום בית ההשקעות מיטב מוכיחים את מה שפעילים בשוק הרגישו לכל אורך השבוע האחרון: הציבור ממשיך לצאת מהבורסה. השבוע החולף התאפיין בפדיונות הגבוהים ביותר ביותר בקרנות הנאמנות המנייתיות מתחילת 2012 - פדיון של כ-40 מיליון שקל. המשקיעים הוציאו כספים מקרנות מניות בישראל והסיטו אותם לעבר הקרנות המתמחות במניות בחו"ל שרשמו גיוס שבועי חמישי ברציפות - גיוס שהסתכם ב-25 מיליון שקל.

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", מעריך שהבורסה תמשיך לרדת בתקופה הקרובה: "ניסיון העלייה מעל רמת 1,110 נקודות במעו"ף כשל, והאזור של 1,110-1,120 נקודות נותן התנגדות חזקה. המגמה היא עדיין מגמת ירידה ויש סיכון לירידות שערים משמעותיות. תחזית זו תתעדכן אם המדד יעלה מעל סף ה-1,120 נקודות, וכרגע זו לא הנחת המוצא".

בזירה הגלובלית, המתיחות בעניין איראן גורמת למחיר הנפט להמשיך לעלות ומחירה של חבית נפט הגיע בסוף השבוע ל-109 דולר. באירופה, הודיעה הנציבות האירופית ביום חמישי כי היא צופה שכלכלת גוש האירו תתכווץ ב-0.3% בשנת 2012 לעומת התחזית הקודמת שדיברה על צמיחה של 0.5%.

צנוחות בבנקים, אי.די.בי ומניות הגז-נפט

קבוצת אי.די.בי סיימה ביום ה' את הנפקת המניות שלה בהיקף של 321 מיליון שקל. בעלי השליטה ובנקים זרים השתתפו בהנפקה שנחשבת למוצלחת, אולם בשוק מעריכים כי ייתכן שהאכזבה מההשתתפות המועטה יחסית של בעלי העניין בהנפקה מובילה למכירה האגרסיבית היום.

"לדעתי אנשים רוצים להיפטר מהמניה מתוך אכזבה שהבעלים לא הזרימו מספיק כסף", אומר ל"גלובס" אנליסט בשוק ההון. היום נודע כי אי.די.בי עוצרת את הבונוסים למנהליה הבכירים. (לסיפור המלא)

מניות הבנקים

חברת גלוב אקספלוריישן צנחה בשיעור חד לאחר שהודיעה ביום ו' כי מניתוחי ממצאי קידוח הנפט "אופק 1", באיזור לוד, נמצא כי הוא קידוח יבש. בחודש דצמבר אירע במהלך העבודה בקידוח כשל מכאני בחלקו העליון של צינור הקידוח, אשר בעקבותיו נחסם חלקו התחתון של בור הקידוח לרבות שכבת המטרה. העלויות הנוספות שנאלצה החברה לשלם בעקבות האירוע היה כ-2.4 מיליון דולר (מעבר לתקציב הקידוח כפי שדווח עד אז).

האכזבה מקידוח הנפט של גלוב אקספלוריישן גררה מטה את כל מניות הסקטור היום, ובכללן רציו , הזדמנות ישראלית ומודיעין .

האנליסטית ברורית פיין מדש ברוקראז' החלה לסקר את מניית גזית גלוב . פיין מציינת כי "אנו מראים בהערכת השווי גם את הדיסקאונט הסחיר, אולם לאור ההנחה שכדאי לבחון את החברה כחברת נדל"ן לכל דבר, אנו נוקבים במחיר יעד כלכלי בלבד ומתחילים לסקר את החברה בהמלצת קנייה עם מחיר יעד של 52 שקל."

טבע בלטה היום בעליות במחזור גבוה לאור המלצה חיובית ממריל לינץ' בסוף השבוע. האנליסט גרג גילברט נפגש עם מנכ"ל טבע ארה"ב, ביל מארת', ואמר כי בהנהלת טבע בטוחים ביכולת החברה לנצח במשפט הקופקסון ולשמור על הפטנט של התרופה. (לסיפור המלא)

חברת השבבים טאואר השלימה גיוס מוצלח של כ-80 מיליון דולר. ביום חמישי הושלם השלב הציבורי של הנפקת האג"ח להמרה של טאואר עם גיוס של כ-16 מיליון דולר, לאחר שביום שני השבוע גייסה החברה כ-64 מיליון דולר. נזכיר כי טאואר תכננה לגייס כ-40 מיליון דולר.

מניית הוט ריכזה עניין לאחר שביום חמישי הודיע משרד התקשורת שהוא מתכוון להתערב במבצע של הוט לאחר שלא קיבלה את אישורו של המשרד לקיום מבצע שכזה עם חברת הבת שלה הוט נט, כפי שמתחייב מהרשיון שלה.

קבוצת שטראוס דיווחה הבוקר לבורסה על אפשרות של מחיקת ערך מוניטין בשווי של 43 מיליון שקל בגין כישלון השקעה בסרביה; דירקטריון חברת הבת של שטראוס קפה קיבל החלטה לבצע ירידת ערך מוניטין בשטראוס אדריאטיק (חברת הבת של החברה בסרביה) ובשטראוס קפה ישראל.

כלכלני מידרוג מאשרת דירוג Aaa לחברת אסם עם אופק דירוג יציב. "לאסם פרופיל פיננסי חזק ויציב, צורכי הון חוזר מתונים ותזרים מזומנים חזק מפעילות. המחאה החברתית פגעה במידה לא מבוטלת בגמישות המחיר של אסם במהלך 2011, ובשילוב עם העלייה המצטברת במחירי חומרי הגלם, הובילה לפגיעה מסוימת ברווחיות הגולמית בשנה זו. גמישות המחיר של אסם תעמוד למבחן בטווח הזמן הבינוני, אולם היא עדיין מוערכת על ידינו כגבוהה", כותבים במידרוג.

[לאתר האג"ח][לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי]