התנגדות בבנקים למתווה למכירת פרטנר

הבנקים מאיימים לטרפד את תוכנית בן-דב להגדלת חובות החברה כדי שיוכל להמשיך למשוך ממנה דיבידנדים ■ בנקאי בכיר: "הוא שוכח שאנחנו לא במעמד של צד שמעדכנים אותו אלא של צד שצריכים את אישורו"

הבנקים יטרפדו את ניסיונותיו של אילן בן-דב לממן את חובותיו למחזיקי האג"ח באמצעות הגדלת החוב של חברת הסלולר פרטנר . מבדיקת "גלובס" את עמדות הבנקים עולה, כי קיימת התנגדות חריפה במערכת הבנקאית לתוכנית של בן-דב להגדיל את החוב של פרטנר, על מנת שתוכל לחלק דיבידנד כדי לשרת את חובותיהם של בעלי השליטה בחברה.

בן-דב, המופסד כמיליארד שקל "על הנייר" מהשקעתו בפרטנר, מתכנן להגדיל את המינוף של החברה, כחלק ממהלך למכירת השליטה בה לגוף שלישי. אחד הרעיונות של בן-דב הוא כי חלק ממימון עסקת הרכישה יתבצע תוך הגדלת החוב של פרטנר לאחר השלמת העסקה, ועל בסיס חוב זה יחולק דיבידנד לבעלי המניות החדשים.

בן-דב קיים בשבועות האחרונים סבב פגישות בבנקים, והציג את הרעיון למכירת השליטה בפרטנר ולפתרון הפלונטר שאליו נקלע. "מדובר במתווה הזוי", אמר בסוף השבוע בנקאי בכיר. "פרטנר היא לא טאו וסאני, שם אפשר לעשות עסקאות בעלי עניין. למכור ולקנות מה שרוצים. אנחנו לא נאפשר מהלך שיגדיל את המינוף של פרטנר ויוכל לסכן את יכולת החזר החוב שלה, בייחוד במצב הנוכחי בשוק התקשורת".

בנקאי אחר אמר: "הוא (בן-דב, ע'פ') שוכח שאנחנו לא במעמד של צד שמעדכנים אותו, אלא של צד שצריכים את אישורו, ואני לא בטוח שניתן אישור למהלכים כמו העברת השליטה והגדלת המינוף בפרטנר. בייחוד כששוק ההון מביע אי אמון באילן, ואני לא בטוח שהוא מבין עד כמה".

הרעה במינוף

החוב של פרטנר עמד בסוף הרבעון השלישי של 2011 על 5.4 מיליארד שקל, שיעור של כ-71% מהמאזן. מתוך החוב, סך ההלוואות הבנקאיות הוא 2.1 מיליארד שקל, והיקף האג"ח שהונפקו עומד על 2.6 מיליארד שקל, רובן לפירעון בשנים 2016-2018. מדובר בהרעה משמעותית של המינוף בהשוואה למצב של פרטנר לפני רכישתה על-ידי בן-דב. אז עמד יחס החוב למאזן על 43%, וההלוואות מהבנקים הסתכמו ב-300 מיליון שקל בלבד.

מתחילת 2011 נפלה מניית פרטנר ב-55%. בן-דב מחזיק באמצעות סקיילקס 44.5% ממניות פרטנר, בשווי 2 מיליארד שקל. מול נכס זה עומד לסקיילקס חוב ענק של 3 מיליארד שקל, רובו למחזיקי האג"ח והיתרה להאצ'יסון (בעלת השליטה הקודמת בפרטנר), שנלקח בשנת 2009 למימון רכישת פרטנר.

רוב החוב מגיע לפירעון בשנתיים הקרובות, ומאחר שלסקיילקס של בן-דב אין יכולת למחזר את החוב באמצעות שוק ההון (תשואות האג"ח של סקיילקס מגיעות ל-24%), הוא הודיע לאחרונה כי בכוונתו למכור חלק ממניותיו בפרטנר, או את כולן. לשם כך נשכרו הבנקים דויטשה בנק ו-Lazard Freres. דויטשה בנק אף עשוי להלוות מיליארד דולר לרוכש פוטנציאלי. בין היתר

נבחנת אפשרות שגוף שלישי יקנה את מניות הציבור, ויהפוך לבעל השליטה בפרטנר, שתהפוך לחברה פרטית שבה שיעור החזקתו של בן-דב אינו ברור.

ההצעה של בן דב
 ההצעה של בן דב