תשובה יכול לחייך: יוכל לשעבד את מאגר "לוויתן" לבנק זר

לפני כחודשיים הצליחה דלק לשכנע את HSBC להעניק לה הלוואת גישור עד לקבלת המימון העיקרי תמורת שעבוד הזכויות ב"לוויתן"

בשורות טובות ליצחק תשובה. מועצת הנפט של משרד האנרגיה התכנסה בשבוע שעבר לדיון בבקשות שהובאו לפנייה בנושאים שונים כאשר גולת הכותרת של מסקנותיה היא אישור לשותפויות הגז של תשובה לשעבד את מאגר לוויתן לטובת בנק זר, זאת כדי שיוכל לקבל מימון שיבטיח את המשך פיתוח מאגרי הגז.

כאמור, רק לפני חמישה שבועות דחתה מועצת הנפט את בקשתה של קבוצת דלק בראשותו של יצחק תשובה לשעבד את זכויותיה במאגר לוויתן לטובת מוסדות פיננסים זרים. לאחר הדחייה קבוצת דלק הגישה בקשה לדיון נוסף, ומועצת הנפט שהתכנסה לפני כשבוע כדי לדון בכך אישרה את השעבוד.

יחד עם זאת, בהתאם לדרישות משרד האנרגיה, במטרה להקטין למינימום פגיעה אפשרית כלשהי בפיתוח מאגר לוויתן, ניתנה התחייבות על ידי דלק ואבנר, לפיה, בין היתר, כספי ההלוואה לא ישמשו למימון פיתוח מאגר תמר לאחר השגת מימון ארוך טווח להשלמת הפרויקט (מימון פרויקטאלי).

כמו כן, התחייבו דלק ואבנר כי לא יטענו כי החלטות הממונה או רגולטור אחר לעניין מאגר לוויתן מונעת את פיתוח מאגר תמר.

לפני כחודשיים הצליחה דלק לשכנע את HSBC להעניק לה הלוואת גישור עד לקבלת המימון העיקרי תמורת שעבוד הזכויות ב"לוויתן". קבוצת דלק שולטת בכ-45% מהזכויות במאגר לוויתן באמצעות שותפויות דלק קידוחים ואבנר המחזיקות כל אחת 22.67% מהזכויות במאגר. יתר הזכויות מוחזקות על-ידי נובל אנרג'י, 39.67%, ורציו, 15%.

הסכמת HSBC להעניק מימון לדלק תמורת הזכויות נחשבת יוצאת דופן בענף חיפושי הגז משום שמאגר לוויתן עדיין לא הגיע לשלב הפיתוח ולדלק אין כיום אף לקוח פוטנציאלי שהצהיר על כוונתו לרכוש גז מהמאגר.

ואולם כאמור מועצת הנפט החליטה לאחר מכן להמליץ לדחות את ההחלטה וזאת משלושה נימוקים עיקריים: הראשון הוא שמאגר "לוויתן" עדיין לא נרשם כתגלית, למרות שבמקום התגלה מאגר גז מהגדולים בעולם. במשרד האנרגיה הסבירו כי הכרזת המאגר כתגלית מחייבת הליכים מסוימים שלשותפים ב"לוויתן" אין אינטרס לנקוט כעת, משום שמרגע ההכרזה הם מחויבים לפתח את המאגר בתוך 36 חודשים. הנימוק השני לדחייה היה חוסר בהירות לגבי השימושים שמתכוונת דלק לעשות במימון שתקבל תמורת שעבוד הזכויות. הנימוק השלישי היה אי נחת במשרד מכך שזכויות במאגר אחד השייך למדינה (לוויתן) ישועבדו לטובת מאגר אחר (תמר).

במשרד טענו כי שעבוד "צולב" כזה עולה בקנה אחד עם דעתו של הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, כי האחזקה של דלק בשני המאגרים פוגעת בתחרות. אז הוסבר לחברי המועצה כי לדלק עומדות אפשרויות נוספות לפתח את המאגר שלא באמצעות שעבוד זכויות מדינה - ובהן הנפקת אג"ח או הנפקת זכויות.

בקבוצת דלק קיבלו בתדהמה את החלטה הקודמת של המועצה והגדירו אותה "חלמאות וליקוי מאורות". בקבוצה טענו אז כי אם לא תשונה ההחלטה עשוי להיגרם עיכוב בפיתוח מאגר תמר שהגז ממנו חיוני למשק. גם שותפים של קבוצת דלק לקידוחי תמר ולוויתן אמרו ל"גלובס" כי הם "מתקשים להבין את ההיגיון שמאחורי ההחלטה". לדברי אחד מהם, "מהות הבקשה של דלק הייתה לקבל מימון לצורך פיתוח מאגרי הגז. זה אינטרס לא רק של הקבוצה אלא גם של המדינה ולכן איני מצליח להבין מדוע המדינה מנסה לעכב אותו. שעבוד זכויות במאגר אחד לטובת מאגר אחר הוא פרקטיקה מקובלת בשוק אנרגיה יעיל, ולכן ההחלטה לאסור על כך מגבירה את חוסר הוודאות בענף. גם אם דלק תצליח לגייס מימון חלופי זה יהיה כרוך בעלויות גבוהות בהרבה וללא צורך. הרושם הוא שלמשרד האנרגיה יותר חשוב להכריז 'אני לא פראייר' מאשר לפתח את משק מאגרי הנפט והגז של המדינה.

במשרד האנרגיה אמרו אז בתגובה כי "דחיית הבקשה אינה סיבה לעיכוב הפיתוח של תמר ועל השותפויות לעמוד באבני הדרך של תוכנית הפיתוח של המאגר". במשרד הוסיפו כי דלק ביקשה לשעבד את שני הרישיונות במבנה לוויתן לא רק לטובת תמר אלא גם לצורך פיתוח "נכסי נפט אחרים של החברה ובכלל זה כאלה מחוץ לישראל", כשהכוונה לבלוק 12 שבמימי קפריסין. בדלק הכחישו כי ביקשו לעשות שימוש במימון עבור פרויקטים מחוץ לישראל.