תרבות מהסרטים: אופרה, תרבות מחול ומוזיקה בסינימטק בת"א

סדרה חדשה של הסינמטק תציג הופעות אופרה, מחול ומוזיקה על מסך הקולנוע ■ הסדרה כולה כוללת 12 מופעי תרבות שונים, והיא תימשך לאורך כל שנת 2012

ביום ג' תיפתח בסינמטק תל-אביב סידרה חדשה, שתתקיים בסינמטקים של תל-אביב וחיפה. הסדרה, שנקראת "לה סינמה", מביאה למסך הקולנוע מבחר מרשים של הופעות אופרה, מחול ומוזיקה. המופעים יוקרנו עם תרגום מלא בעברית ובאנגלית, בדומה להפקות אופרה "רגילות".

מדי חודש יעלה במסגרת הסדרה מופע אחר, שיוקרן בהקרנה חד-פעמית. הסדרה כולה כוללת 12 מופעי תרבות שונים, והיא תימשך לאורך כל שנת 2012. ההפקות שנבחרו לסדרה צולמו באולמות החשובים ביותר בעולם, ומשתתפת בהם שורה ארוכה של מנצחים וסולנים מובילים. בין היתר יוקרנו בה הפקות שנערכו באולם האופרה "לה סקאלה" ממילאנו, פסטיבל זלצבורג, בלט הבולשוי, הפילהרמונית של וינה ועוד.

היתרון היחסי של הסדרה הוא כפול. ראשית, זו הזדמנות לצפות בסולנים ומנצחים גדולי עולם, שחלק ניכר מהם אינו מגיע לארץ. היתרון השני הוא באיכות הצפייה: המופעים הם באיכות HD, ומושמעים במערכת השמע ההיקפית המותקנת באולמות הקולנוע של הסינמטק. כתוצאה, חוויית הצפייה וההאזנה למופעים היא אופטימלית.

מחפשים את נסיכת סין

הסדרה בתל-אביב כוללת את האופרה "טוראנדוט" של פוצ'יני בניצוח זובין מהטה (28.2); האופרה "רומיאו ויוליה" מאת גונו מפסטיבל זלצבורג, עם הטנור המקסיקני המעולה רולאנדו וילאזון וזמרת הסופרן הגיאורגית הנפלאה נינו מכיאדזה (Machiadze) (20.3); הבלט "היפהפייה הנרדמת" מאת צ'ייקובסקי, בביצוע בלט ה"בולשוי" ממוסקבה (1.5); האופרה "ריגולטו" מאת ורדי, בביצוע קולנועי שצולם באתרים בהם מתרחשת העלילה במנטובה שבאיטליה ובכיכובו של פלאסידו דומינגו (29.5); האופרה "כך עושות כולן" מאת מוצרט מפסטיבל זלצבורג, עם סוללת סולנים מעולה (25.6); הבלט "דון קישוט", בביצוע להקת הבולשוי ממוסקבה (17.7); האופרה La Rondine ("הסנונית") מאת פוצ'יני, מאולם האופרה "לה פניצ'ה" (La Fenice) בוונציה (21.8); האופרה "אאידה" מאת ורדי, בביצוע מפואר מאולם "לה סקאלה" במילאנו (11.9); מופע הפלמנקו "חתונת הדמים" ו"סוויטה פלמנקה", מ"תיאטרו ריאל" במדריד (16.10), האופרה "כרמן" מאת ביזה, מבית האופרה "לה סקאלה" במילאנו (20.11); "לה טרוויאטה" מאת ורדי מבית האופרה "לה סקאלה" במילאנו, עם זמרת הסופרן אנג'לה גיאורגיו בתפקיד הראשי ובניצוחו של לורין מאזל (4.12); והסימפוניה התשיעית מאת בטהובן, בביצוע התזמורת הפילהרמונית של וינה בניצוחו של כריסטיאן טילמאן (18.12).

מופע האופרה הראשון בסידרה יוקרן ביום שלישי הקרוב (28.2). במופע זה תוקרן האופרה הגרנדיוזית של פוצ'יני "טוראנדוט", המציגה את סיפור האגדה של נסיכת סין המסרבת להכניס אהבה לחייה. הביצוע הוא מבית האופרה של וולנסיה, והוא צולם במאי 2008. הביצוע הוא בניצוחו של זובין מהטה ובבימויו של במאי הקולנוע הסיני הידוע צ'ן קייגה, המוכר מהסרט "שלום לפילגש". הביצוע מציג את הסולנים המובילים מאריה גולגינה (Guleghina) בתפקיד טוראנדוט ומרקו ברטי (Berti) בתפקיד הנסיך כאלאף.