"הטלת מס ירושה תגרום נזק למדינה וליכולותיה הכלכליות"

רו"ח אלון ברוידא, המתמחה בתחום הירושה, מזהיר: שיעור מס העיזבון צפוי להגיע ל-50%, וברשתו יילכדו יותר אזרחים ממה שחושבים

אחרי שוועדת טרכטנברג הורידה אותו מהשולחן, וקבעה כי לא יוחזר מס הירושה או העיזבון לישראל, החליטה יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', שלא לוותר. לפני מספר ימים היא הגישה לכנסת הצעת חוק חדשה, במסגרתה היא מבקשת לקבוע מס עיזבון של 5%-12.5% על ירושות מעל 15 מיליון שקל.

זו לא הפעם הראשונה שיחימוביץ מבקשת להחזיר את מס העיזבון, המכונה גם "מס המוות". ב-2010 היא הציעה להטיל מס עיזבון בשיעור של 10% על עיזבון מעל 10 מיליון שקל. גם לפניה היו תומכים לחוק - לפני כ-10 שנים הציעה ועדת בן-בסט להטיל מס עיזבון בשיעור של 10%.

"מס המוות" הפך לאחד החיובים השנויים ביותר במחלוקת בישראל בשני העשורים האחרונים. המחלוקת התגלעה מיד עם ביטולו ב-1981. התומכים טוענים כי זהו מס צודק שיסייע בצמצום הפערים החברתיים, וכי אין סיבה שדווקא ישראל תהפוך ל"מקלט מס עיזבון". המתנגדים טענו כי מדובר בכפל מס ובמס לא יעיל.

גן עדן ישראלי

"ב-1980 בוטל מס העיזבון בישראל, ומאז מדינת ישראל מהווה מקום שקשה אולי לחיות בו, אך הוא המקום הטוב ביותר בעולם למות בו", אומר רו"ח אלון ברוידא, המתמחה בתחום הירושה.

לדבריו, "אם אכן יועבר חוק מס עיזבון, יש לצפות לכך ששיעור המס יהיה מדורג עד לרמה של כ-50%, או שבכל פעם שייווצר לחץ ציבורי לפגיעה בעשירים, יועלה שיעור המס עד שישתווה לשיעורי המס באירופה וארה"ב (30%-50%)".

לדברי ברוידא, בניגוד למה שרבים חושבים, ישראל היא סוג של גן עדן מיסויי. "מס עיזבון הוא בהחלט לא המצאה ישראלית. להיפך. ההמצאה הישראלית היא הרעיון להפוך את ישראל לגן עדן לכל אלה החוששים ממס עיזבון במדינותיהם. השילוב של מס עיזבון בשיעור אפס יחד עם חוק השבות גורם ליהודים רבים, שצברו הון רב בארצות בהם התגוררו, להעביר את משפחתם ואת רכושם לישראל, בתקווה להימנע ממס העיזבון שצפוי לחול על רכושם".

הדוגמה המוכרת ביותר הייתה במקרה של תד אריסון, שצבר עושר רב בארה"ב בעסקי האוניות, ובאחרית ימיו שב ארצה והשקיע סכום גדול ברכישת בנק הפועלים ונכסים נוספים. בנוסף לתשואה על השקעותיו, נהנה אריסון גם מתשואה נוספת בדמות פטור ממס עיזבון על רכושו.

אריסון הצליח להרגיז בכך את שלטונות ארה"ב, עד שאפילו נשיא ארה"ב התייחס לכך באחד מנאומיו, והקונגרס חוקק חקיקה מיוחדת, שתקשה על אזרחי ארה"ב לוותר על אזרחותם האמריקנית ולקבל פטור ממס עיזבון.

"חקיקה זו קובעת, בין היתר, כי כדי להימנע ממס עיזבון בארה"ב צריכות לעבור לפחות 10 שנים ממועד הוויתור על האזרחות האמריקנית", אומר ברוידא.

ייקור עלות הדירה

ומה צפוי לתושבי ישראל אם יחליט המחוקק להטיל מס עיזבון? אם שואלים את ברוידא, התשובה לכך שלילית ביותר. ראשית, מעריך ברוידא, "שיעור מס עיזבון צפוי להגיע, במדרגות, ל-50% משוויו הריאלי של הרכוש במועד פטירת המוריש. משמעות סעיף זה היא שאם שר האוצר ונציב מס הכנסה יטוסו מעל ערי ישראל, הם יוכלו לומר זה לזה שתוך כ-70 שנה ממועד החלת החוק כ-50% מכל מה שהם רואים מהמטוס יהיה 'שלהם', כי בתוך התקופה האמורה צפויים רוב בעלי הנכסים למות ולהעביר חלק משמעותי מרכושם לשלטונות".

שנית, לדבריו, יילכדו ברשת המס יותר אזרחים ממה שחושבת יחימוביץ'. "בכל מדינה בה קיים מס עיזבון, קיימת רצפה למס, שמשמעותה כי הסכום עד לרצפה - פטור. הרצפה בארה"ב עוברת לאחרונה תהליכי שינוי וצפויה להגיע ל-3.5 מיליון דולר. פטור בסכום של 15 מיליון שקל נועד לפטור ממס את רוב תושבי המדינה.

"מספרים אלה נשמעים אולי כגבוהים, אולם אם נבדוק מה שווי רכושה של משפחה ממוצעת, הגרה בעיר גדולה, נמצא שהיא מגיעה לסכום זה בקלות רבה - דירה ממוצעת בערים הגדולות עולה כיום 1.5-3 מיליון שקל, ובית קצת יותר מרווח - מגיע לסכומים גבוהים יותר. לשווי הבית יש להוסיף שווי נכסים אחרים - מזומנים, תוכניות חיסכון, תכשיטים, חפצי אומנות, רכבים מגרשים ועסקים. 15 מיליון שקל מוציאים ממשחק מס העיזבון את מי שבבעלותו דירה או בית וקצת רכוש אחר, אבל משאירים את בעלי הנכסים והעסקים".

בנוסף, אומר ברידא, המשמעות המיידית של מס עיזבון היא הטלת מס על מתנות - מס שימנע מהמוריש להעביר רכוש בחייו לקרוביו בפטור ממס - וזו כבר תהיה פגיעה קשה בכולנו.

"למי שדורש מס עיזבון, צריך להיות ברור שמס המתנות הנלווה אליו יחייב פגיעה ברוכשי דירות שממנים את הרכישה בסיוע ההורים. בישראל רוב רוכשי הדירות הצעירים מסתייעים בהוריהם. על המתנה מההורים ישולם מס מתנות - מס שעלול להביא לייקור משמעותי של עלות הדירה. כך יקרה שהמס, שנוצר בלחץ מי שמבקשים דירות זולות דווקא, ייקר בפועל את הדירות של מי שהוריהם מוכנים לסייע להם".

הקפאת עסקאות

השפעה נוספת שתהיה לחוק המוצע, אומר ברוידא, תהיה הקפאת עסקאות. "עם פרסום החלטה על מס כמו מס עיזבון, מקובל לייצר חקיקה מהירה שתמנע התחמקות מרשת המס. חקיקה זו תיקבע כי כל עסקה שתבוצע החל ממועד החקיקה תיפול לרשת המס. יש לשער שיחלפו רק מספר מועט של שבועות או חודשים עד לחקיקת חוקי המעבר, ולכן כל מי ששוקל בימים אלה תכנון עיזבון או העברת רכוש במתנה לקרובים, מוטב לו לפעול ומהר. לאחר מכן לא נראה יותר עסקאות".

עוד שיקולים שמעלה ברוידא נגד חקיקת המס חוק, כוללים את ריבוי ההידיינות שיהיו בבתי המשפט למשפחה, על רקע חוק יחסי ממון, הקובע כי 50% מהרכוש שנצבר בחיים המשותפים של בני-הזוג שייך לבעל, ו-50% לאישה, בלי כל קשר לצורת הרישום הפורמלית.

"כאשר אדם נפטר, תוכל רעייתו לטעון כי 50% מרכושו שייך לה, ומס העיזבון יחול רק על יתרת הרכוש. חוק מס עיזבון יגרום להעברה מהירה של רכוש ניכר מבעלים לנשים ומהורים לילדיהם, כדי לברוח מנטל המס", מעריך ברוידא.

אך זו לא הדרך היחידה להתחמק. ברוידא סבור כי יימצאו דרכים יצירתיות להימנע ממס הירושה. "תרופות הנגד למס עיזבון הן מרובות וכוללות בין היתר, חלוקת הרכוש בחיים, רישום רכוש על שם חברות זרות, ביטוחי חיים בגובה שיעור המס הצפוי, רכישת רכוש שאינו חייב ברישום, כמו אבנים יקרות וחפצי אומנות, הפקדת כספים בכספות פרטיות ולא בתוכניות חיסכון ועוד. אין ספק שהחוק יעודד תופעה של העלמות רכוש ויגדיל את מספר העסקאות המלאכותיות", הוא אומר.

בשל כך, לדבריו, יהיו גם מי שייהנו מהחקיקה. "לשמאי המקרקעין והנכסים צפויה עלייה ניכרת בכמות השמאויות. היהלומנים צריכים לצפות לעלייה בביקוש לאבנים גדולות, ורואי החשבון ועורכי הדין יסייעו בייעוץ, שיביא למזעור הנזקים ללקוחותיהם".

מס ציוני

המסקנה, כך ברודיא, היא שאסור להיסחף אחר הקסם המתעתע של הצעת החוק של יחימוביץ. "הטלת מס עיזבון תהווה פתרון נהדר לפוליטיקאים, המבקשים לתקוף את בעלי הנכסים והעסקים, אך על המחוקק להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים, שכן כמות הכסף שזורמת למדינת ישראל כתוצאה ממס עיזבון אפס והעברת נכסים לישראל על-ידי יהודים עשירים מאירופה וארה"ב, עולה בהרבה על סכומי הגבייה הצפויים ממס עיזבון.

"מס עיזבון בוטל ב-1981 בגלל גביה נמוכה ביותר. אין לצפות כי ב-2012 ישתפר המצב. הדבר היחיד שישתפר הוא מצבו של פוליטיקאי, המבקש לקדם את עצמו בלי לבדוק מה משמעות בקשתו לכלכלת המדינה. מס עיזבון בשיעור אפס הוא מס ציוני - מס הגורם ליהודים עשירים להעביר רכוש לישראל".

לסיכום, אומר ברוידא, "מס עיזבון הוא חוק שהנישומים מנסים לברוח ממנו ב"דרכים יצירתיות", המחייבות החזקה של מערכת גבייה נוקשה ומתוחכמת. למה צריכה מדינה להעדיף מצב בו היא מרחיקה אנשים בעלי יכולת ומעודדת מצב של רמאות, העלמה, טריקים, ותחושת חוסר צדק אצל חלקים גדולים מהאוכלוסייה? הטלת מס עיזבון תהיה טעות, שתגרום נזק כלכלי משמעותי למדינה וליכולותיה הכלכליות".