"החולשה בשוק המניות המקומי הינה תמרור אזהרה לפישר"

יניב פגוט האסטרטג הראשי של קבוצת איילון טוען גם כי בנק ישראל צריך להיזהר גם מהאינפלציה שעלולה להרים ראשה בקרוב ■ רונן מנחם מבנק מזרחי טפחות, דווקא סובר כי בנק ישראל לא ימשיך בקרוב במגמת הורדות הריבית

לאחר שבנק ישראל הותיר היום (ב') את הריבית המרכזית לחודש מארס על רמה של 2.5% - בהתאם לתחזיות, יוצאים כעת אנליסטים וכלכלנים רבים המנתחים את ההחלטה ואת השלכותיה על המשק הישראלי.

התעשיינים בעד הורדות ריבית

"על הוועדה המוניטארית המייעצת של בנק ישראל להמשיך במגמת הורדת הריבית בצורה זהירה ומדודה, אשר תסייע למגזר העסקי להתמודד עם מחנק האשראי מחד, וההאטה בביקושים העולמיים מאידך". טוען אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות. "חשוב לציין, כי הריבית על השקל עדיין גבוהה יחסית לריבית השוררת כיום אצל שותפות הסחר המרכזיות של ישראל: ריבית אפסית בארה"ב וריבית של 1% בגוש האירו".

נובוגרוצקי, המייצג את מגזר התעשיינים תומך בהמשך מגמת הורדת הריבית וטען כי היא "תסייע בריסון הלחצים לייסוף השקל ותסייע לחיזוק כושר התחרות של היצוא הישראלי, אשר מתמודד עם סביבה כלכלית-עולמית מאתגרת ביותר.

איילת ניר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות, מציינת כי העלייה במחיר הנפט לא צפויה להוביל בטווח הקצר לעליה בריבית המוניטרית, שכן בתקופה שבה לחצי האינפלציה נובעים מגורמים חיצוניים למשק, שאין לריבית המקומית כל השפעה עליהם, כמו העלייה במחיר הנפט, נכון יותר לתת למחיר הנפט לשוב ולרדת (כפי שבדרך כלל קורה לאחר עליות חדות), ולאינפלציה לשוב ולרדת, מבלי להטיל רסנים נוספים על משק שרמת הפעילות הכלכלית בו במגמת היחלשות.

גולן ספיר, המשנה למנכ"ל סיגמא טוען כי ההחלטה של בנק ישראל מבטאת את החשש של פישר הן מאפשרות שהאינפלציה המקומית תרים את ראשה והן מחוסר הוודאות בשווקים הבינלאומיים שעדיין לא בחרו כיוון. "בהתבוננות על חודש זה, ברור לבנק ישראל שהחשש וציפיות האינפלציה שעלו לאחרונה וההאטה בצמיחה, הבאים לידי ביטוי בעליית מחירי הדלק מחד ומחולשת ענף הנדל"ן ושובה של המחאה החברתית מאידך, מאפשרים לו לדחות את ההחלטה עד לתפיסת כיוון ברור בשווקים ובזירה המדינית".

"הפערים בין ביצועי שוק המניות המקומי לשווקים בחו"ל מעוררים דאגה"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אומר: "החלטת בנק ישראל להותיר את ריבית הבסיס על כנה הינה החלטה "קלילה" החודש אולם אסור לטעות - האתגרים העומדים בפני המדיניות המוניטארית של הבנק המרכזי מצויים ממש מעבר לפינה. בנק ישראל לא יוכל להתעלם מציפיות האינפלציה ולמקד את מלוא מרצו ומשאביו בעידוד הצמיחה בלי ליבש את שלולית הציפיות האינפלציוניות העלולה להפוך לביצה".

"מנגד, החולשה בשוק המניות המקומי ביחס למדדי המניות הגלובליים הינה תמרור אזהרה ולתפישתנו באם תמשך הבנק המרכזי יידרש להביא חולשה זו בחשבון בקבלת החלטות הריבית הבאות ולא להתמקד אך ורק בתפקוד השווקים הגלובליים".

בניגוד להערכות הכלליות בשוק, רונן מנחם מהחטיבה לנכסי לקוחות בבנק מזרחי טפחות דווקא סובר כי בנק ישראל לא ימשיך בקרוב במגמת הורדות הריבית. "בנק ישראל נוקט גישה מעודדת יותר לגבי הפעילות הכלכלית בארץ ובחו"ל ומנגד זהירה יותר לגבי קצב האינפלציה בארץ. להערכתנו, ייתכן כי לפיכך תם סבב הורדות הריבית הנוכחי".

עידן אלקבץ, בעלים ומנכ"ל משותף, עתיד משכנתאות, מציין כי "מדיניות הריבית של בנק ישראל, מושיבה את ציבור נוטלי המשכנתאות ואלה המעוניינים למחזר אותן 'על הגדר'. רוכשי הדירות הישראלים, שבגדול שונאים לצאת פראיירים, ומהווים כ-85% מקהל נוטלי המשכנתאות ממתינים ברובם ולא רוכשים דירה, משום שהם מתקשים לנחש את הצעדים הבאים של הנגיד. החלטת הקונים מושפעת בין היתר מציפייה לירידות מחירי הדיור אך יחד עם זאת גם גובה הריבית על המשכנתא הפך להיות מרכיב משמעותי בהחלטה שלהם. לכן לקוחות שמודעים לכך שישנה הסתברות שבנק ישראל ימשיך בהורדת הריבית בחודשים הקרובים יעדיפו להמתין להורדת הריבית הבאה וכך ייהנו מהחזרים חודשיים הנמוכים יותר ואולי אף ממחיר דירה זול יותר במעט".