החרדים ניצחו: התנגדות בכנסת לתחבורה ציבורית בשבת

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה, החליט שלא להעביר לאישור הכנסת את החלטת עיריית ת"א לאפשר תחבורה ציבורית בשבת. "השבת היא של כל העם היהודי", אמר אך הבהיר: העירייה תוכל להמשיך לדון בנושא

סוף לפרשת התחבורה הציבורית בשבת בתל אביב? אחרי אישור הפעלת התחבורה הציבורית בעיר, דנה היום ועדת הכלכלה של הכנסת בסוגיה, בראשותו של ח"כ כרמל שאמה-הכהן.

"ההחלטה היא לא בסמכות המונציפלית", הדגיש שאמה-הכהן. "יש בקרה ברורה ומוחלטת של משרד התחבורה ובפיקוח הכנסת ולכן הפעלה בפועל תעבור אם תצליח לעבור מספיק מבחנים ומסננים, כך שתהיה החלטה ראויה. כרגע אני לא רואה קונסטלציה במסגרתה בכנסת יאשרו הרחבת תחבורה ציבורית בשבת".

עם זאת הוא הסביר כי "אסור לחסום ולהגביל את הדיון במועצת העיר תל אביב. כפי שאמרתי השבת היא לא של החרדים - היא של כל העם היהודי. השבת חשובה לי מכל גזרה אחרת שיש בנושאים של דת ומדינה. לשבת יש מקום מיוחד וכולם צריכים לקחת את זה בחשבון".

בפתח הישיבה אמר: "מדובר אמנם בהחלטה מוניציפאלית - אך יש לה השלכות לאומיות", אמר. "עניין השבת נוגע בשיא הרגישות של מרקם העדין של החברה הישראלית לא רק ביחסי חילונים-חרדים. השבת היא של כולנו וכל אחד רואה אותה במובנו שלו. כאדם שאינו שומר שבת ונוסע בשבת, אני רואה זוויות שונות ושיקולים שונים לפני שמחליטים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. נדרש לכך רוב מיוחס במועצת העיר ולא רוב רגיל".

חברת מועצת העיר מטעם מרצ, תמר זנדברג, מיוזמות ההצעה, השתתפה גם כן בישיבה. "הסוגיה המרכזית היא לא דתית חילונית אלא חברתית וסביבתית", אמרה. "בעיר שלי ל-40% מתושבי העיר אין רכב פרטי, אחוז גבוה משאר תושבי ישראל. צריך לשאול האם הם נדונו להיות מוגבלים למרחק הליכה בלבד, בעוד האזרחים האחרים יכולים. יש מקום לבחון את השאלה באילו שכונות תיכנס התחבורה הציבורית ובאיזה אופן היא תפעל. המציאות הקיימת בו אין שום סוג של תחבורה כמעט בשבת היא בלתי מתקבלת על הדעת".

נציגי קווי השירות בדיון אמרו כי מבחינתם לא תהיה בעיה לתת מענה לצרכים גם בסופי שבוע. "יש אזורים בתל אביב, שמוניות השירות לא מגיעות אליהן - אך נוכל להגיע לעוד מקומות ולתת שירות טוב יותר", אמרו.

"למה שאשאר בשבת בבית כי אין לי אוטו?"

ח"כ אורי אורבך הביע תמיכה בהצעה, אך טען כי יש למצוא נוסחה פשרנית לכך. "ההסכמים החברתיים שיש הם לא קדושה", אמר. "אבל הבעיה היא שבעקבות ההחלטה הזאת יוכלו לפתוח עסקים בשבת, ואנשים דתיים יידחקו. לא במקרה כל כך הרבה אנשים עזבו את תל אביב בשנים האחרונות. הרכב האוכלוסייה השתנה בצרוה דרמטית. למה הם עזבו?".

ח"כ הורוביץ (מרצ) הביע תמיכה גורפת בהצעה. "זכותם של האנשים החופשיים ליהנות מתחבורה בשבת", אמר. "אני לא מאלץ להשתמש בתחבורה ציבורית אבל אי אפשר לאלץ אותי להישאר בבית כי אין לי אוטו - זו פגיעה בי. אני מציע שבשכונה דתית לא יעברו האוטובוסים שיפעלו בשבת. צריך לעשות התאמה של מציאות חיינו".

על רקע ההצעה, שב הורוביץ וקרא להפריד דת ממדינה. "לפי תפיסת עולמי הדת היא בתחומו הפרטי של האדם וזה לא אומר שאני מוותר על הצביון היהודי. כדי שאוכל כאדם חופשי לחיות במדינה כזאת, יש להתחשב ברוב הציבור במדינת ישראל", אמר.

ח"כ דניאל סימון ("העבודה") קרא אף הוא לראות בהצעת עיריית תל אביב כחלק משינוי כולל מסמך הסטטוס-קוו. "בעיית התחבורה לא מנותקת מהנישואים, גירושים, ברית מילה או קבורה", אמר. "צריך לעשות סדר באורח חיינו - האם הרוב יכול להכפיף את עצמו על מסמך הבנות משנת 1947? צריך לנוע קדימה, התבגרנו, חלק מאיתנו רוצים לחיות ככל העמים.

יכאב לי לראות שהשבת נמחקת ממדינת ישראל, אבל כמי שצמוד לערכים אוניברסאליים, אני לא יכול למנוע ממיליונים לנוע. בדילמה הזאת אנחנו נצטרך להגיע להבנות חדשות בין הרוב החילוני לציבור הדתי מבלי לפגוע ברקמה היהודית ולכן אי אפשר לנתק את התחבורה בשבת מחשיבה מחדש. מאידך, לא צריך לכפות על חילונים כי זה יוצר תוצאה הפוכה".

ביקורת וסערה

בשבוע שעבר אישרה מועצת העיר תל אביב-יפו ברוב של 13 מול שבעה את הפעלתה של תחבורה ציבורית בעיר בימי שבת. במועצת העיר הוחלט לפנות עם אישור ההחלטה למשרד התחבורה, על מנת לקבל אישור סופי. על פי ההצעה, שעלתה לראשונה להצבעה, תבקש עיריית ת"א מהמפקח על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה אישור להפעיל קווי אוטובוס או מוניות שירות במהלך השבת.

הנהלת העיריה תכין תוכנית אותה תעביר לאישור המשרד. המפקח על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה מוסמך על פי חוק לאשר בקשות אלו במקרים בהם הדבר חיוני לדעת הרשות, כמו גם במקרים בהם התחבורה הציבורית משרתת אוכלוסיות לא יהודיות או צורך בהגעה אל בית חולים