הערכות: אייפקס תפחית משמעותית שווי פסגות

אישור הרפורמה בדמי הניהול גרר שורה של אזהרות רווח מצד חברות ביטוח ובתי השקעות, שאישרו את הערכות "גלובס" בדבר מחיקות מוניטין בגמל ■ פסגות יצטרך לבחון האם ובאיזה מחיר לרכוש חברת ביטוח, ולהכריע אם יש הזדמנויות

יום לאחר שוועדת הכספים של הכנסת אישרה את המתווה להפחתת דמי הניהול בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים - בעקבות קמפיין שהוביל "גלובס" בשנים האחרונות - תמונת המצב מתחילה להתבהר. היום (ג') פרסמו חברות הביטוח אזהרות רווח כלליות בעקבות השינוי, כשאליהן צריך לצרף שורה של בתי השקעות המנהלים גמל - ובראשם פסגות, אקסלנס, מיטב ודש איפקס - שעלולים למצוא עצמם תוך פחות משנה מול הכנסות מצטמקות.

שוק המניות, בכל אופן, לא המתין לאזהרות הרווח, ובשבוע שחלף מאז נודע על מתווה הפחתת דמי הניהול, קילף כ-1.3 מיליארד שקל (7.5% בממוצע) משוויין של קבוצות הביטוח הגדולות ובתי ההשקעות הציבוריים הגדולים. סביר להניח כי ירידת ערך משמעותית אף יותר מתרחשת הרחק מהעין הציבורית, בספרי קרן אייפקס, שמחזיקה בבית ההשקעות פסגות, אותו רכשה בנובמבר 2010 לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל.

פסגות הוא גוף הגמל הגדול ביותר בשוק, והוא אינו מחזיק בפעילות ביטוח חיים או בנוכחות משמעותית בתחום הפנסיה, שהיא שוק החיסכון לטווח ארוך הצומח ביותר. כתוצאה מכך, פסגות, בניהול רונן טוב, חושש שמנוע הרווחים המשמעותי והיציב ביותר שלו עומד בפני פגיעה, ובתוך פרק זמן קצר. לפסגות נכסי גמל בהיקף של כ-46 מיליארד שקל, מתוכם כ-34 מיליארד שקל בקופות לתגמולים הכפופות להסדרה החדשה (ומרבית הכספים שם הם נזילים וניתנים למשיכה מעכשיו לעכשיו).

אתמול, כאמור, אישרה ועדת הכספים של הכנסת את השינוי בתקנות דמי הניהול בגמל לפיהן החל מ-2014 קופות הגמל לתגמולים - שאינן מבטיחות תשואה ואינן ענפיות - וביטוחי המנהלים, יורשו לגבות דמי ניהול שנתיים של עד 1.05% מהצבירה ו-4% מההפקדות השוטפות (ב-2013 הם יורשו לגבות עד 1.1% מהצבירה ועד 4% מההפקדות). זאת בעקבות יוזמה שהוביל ח"כ חיים כץ יחד עם האוצר.

בעקבות כך, התריעו היום חמש קבוצות הביטוח הגדולות, כי בשל השינוי, הכנסותיהן מדמי הניהול יפחתו כנראה בצורה מהותית. ירידה זו תשפיע על הרווחיות השוטפת ועל הערך הגלום בפוליסות ביטוחי המנהלים החדשות שימכרו החל מ-2013, ואולי אף תגדיל את הביטולים בפוליסות הביטוח שכבר נמכרו.

"הצרכנים יגיבו"

עם זאת, כל הגופים המדווחים מציינים שלפי שעה מוקדם להעריך את היקף הפגיעה, כאשר ישנם גם גורמים שיקזזו אותה כגון קביעת מינימום שקלי לדמי הניהול בגמל.

"לתיקון האמור צפויה להיות השפעה מהותית על ההכנסות מדמי ניהול בגמל...", נכתב בדיווח של חברת הפניקס, ובמילים כאלה או אחרות גם בכל הדיווחים של שאר החברות. "לתיקון צפויה להיות השפעה על הרווחיות השוטפת בעתיד והערך הגלום בגין פוליסות ביטוח חיים חדשות, לרבות השפעות עקיפות על חלק מתיק ביטוח החיים".

כאמור, ההשפעות לא יורגשו רק בקרב חברות הביטוח, ובית ההשקעות אקסלנס ציין היום כי להערכתו "לתקנות עשויה להיות השפעה מהותית על מגזר החיסכון ארוך הטווח של החברה, ועל ההכנסות והרווח הנובעים ממנו".

בדיווחי חברת הראל וחברות אחרות, נמצא אישור להערכות "גלובס" מהימים האחרונים, בדבר צפי למחיקות מוניטין גדולות בדוחות 2011 אצל הגופים שרכשו קופות גמל בשנים האחרונות. "האמור עלול להביא גם לפגיעה בשווי פעילות קופות הגמל הרשום בספריה של החברה", ציינו בהראל, שיחד עם כלל ביטוח, אקסלנס (ודרכה הפניקס), פסגות, מיטב ואחרים, נחשבים פגיעים ביותר מבחינת היקף המחיקות שאולי יידרשו לבצע.

כלל ביטוח ומנורה מבטחים האירו מצידן את "הסכנות המלאות" שהשינוי בדמי הניהול נושא בחובו מבחינתן. אלה נוגעות לאיום על הרווחים במלאי הפוליסות שנמכרו קודם ל-2013, וזאת למרות שאותן פוליסות אינן חלק מהרגולציה החדשה. "כניסת התקנות לתוקף עלולה להעלות את שיעור ביטולי פוליסות עם דמי ניהול גבוהים", מסבירים בכלל ביטוח. ובמנורה ממשיכים ומסבירים ש"על רקע ההוראות החדשות בתקנות ייתכן שינוי בהתנהגות הצרכנים ולקוחות הקבוצה". סוגיה זו עשויה להשפיע יותר על הקבוצות הפעילות בתחום ביטוחי המנהלים, ובראשן מגדל, שמצידה העריכה דווקא כי "ביחס לסך דמי הניהול הנגבים בתוכניות הביטוח השונות... מדובר בשלב זה בהשפעה לא מהותית".

הדילמה של פסגות

המהלך הנוכחי משלים תנועת מספריים בעייתית מאוד מבחינת פסגות שהחלה עוד קודם לרכישת בית ההשקעות על ידי קרן אייפקס, כשתיקון 3 לחוק קופות הגמל נכנס לתוקף והוציא את קופות התגמולים מהמשחק. לפיכך, נראה שכעת על פסגות להחליט: או להגדיל מיידית את ההחזקות בתחום הפיננסים עם רכישת חברת ביטוח ופעילות פנסיה בועטת, או לוותר על חלום הפוזיציה המרכזית בשוק החיסכון לטווח ארוך.

מבחינת פסגות, מדובר בהחלטה הכרחית, שתחייב אותו להפסיק לשבת על הגדר. בית ההשקעות יצטרך לבחון האם ובאיזה מחיר לרכוש חברת ביטוח, ולהכריע אם יש כעת הזדמנויות בשוק בתמחור ראוי, או שמא עליו לקוות להחייאת קופות הגמל ככלי חיסכון עם זרם הפקדות ולקוחות חדשים שניתן לסמוך עליו.

בהקשר זה נציין שלפי הערכות בשוק כמעט כל שוק הביטוח ושוק בתי ההשקעות נמצא כעת על המדף כאשר הפגיעה בשווי השוק בעקבות צעדי הרגולציה ומצב המשק ושוקי ההון אינו ייחודי רק לפסגות, אלא לכל גופי הפיננסים הגדולים.

בעיית "ההכנסות הרווחיות", אותן הכנסות מדמי הניהול הגבוהים מהלקוחות הלא מודעים והלא חזקים, תפגע לא רק בפסגות ובחברות הביטוח, אלא גם ביתר בתי ההשקעות, ובהם מיטב. אתמול השתתף צבי סטפק, יו"ר ומייסד מיטב, בדיון בוועדת הכספים בכנסת שבסופו אושרו תקנות דמי הניהול החדשות, ולא הסתיר את זעמו: "מה שקיבלנו עכשיו זה צירוף של דבר וכולרה", הוא אמר, והתריע ש"התקנות תגרומנה לבתי השקעות להפסיד כסף בשלב הראשון, ובשלב שני להימכר במעט כסף לחברות הביטוח... בעוד כמה שנים תקום 'ועדת הריכוזיות 2' שתבחן איך נשארנו רק עם חברות ביטוח".

גופי הביטוח והגמל המרכזיים
 גופי הביטוח והגמל המרכזיים