מתיחת פנים ב-DELL? "אנחנו כבר לא חברת מחשוב אישי"

אתמול הודיעה דל על צעד נוסף בחדירה לשוק המחשוב הארגוני: במסיבת עיתונאים בסאן פרנסיסקו, הודיעה החברה על סדרה חדשה של שרתים שמיועדים לייעל את הפעילות העסקית, כחלק מפתרונות כוללים לארגונים בתחומי המחשוב

לפני שבוע בישרה ענקית המחשוב דל על צפי מאכזב לרבעון הראשון של השנה. ה"פספוס" לא היה משמעותי כל כך, כמו הסיבות שגרמו לו. דל הודיעה כי תמכור ברבעון הראשון של 2012 בהיקף של 14.9 מיליארד דולר, לעומת הצפי הממוצע בוול סטריט למכירות של 15.1 מיליארד דולר. הסיבות לתחזית המאכזבת הן בעיקר החולשה בשוק המחשוב האישי - שאחראי ליותר מ-50% ממכירות החברה - מה שגרם למניות החברה לאבד כ-8% בתוך יומיים. שווי החברה כעת מגיע לכ-31 מיליארד דולר.

עבור דל לא מדובר בחדשות מסעירות. הבעיה בשוק המחשוב האישי ידועה למייקל דל, המנכ"ל והמייסד של החברה כבר תקופה ארוכה. גם הפתרונות שהחברה מצאה עומדים על הפרק מזה תקופה, לפחות מאז חזר דל לתפקיד פעיל בחברה בשנת 2007. דל בחרה את המסלול שבו הלכו החברות שלצידן פעלה בתחום המחשוב האישי, כגון IBM, HP, מיקרוסופט ומנסה להיכנס באגרסיביות - אם כי באיחור - לשוק המחשוב הארגוני בכדי לייצב את הצמיחה ולשפר את הרווחיות. אלא שכפי שמגלה החברה, התהליך אינו פשוט כל כך.

אתמול הודיעה דל על צעד נוסף בחדירה לשוק המחשוב הארגוני. במסיבת עיתונאים בסאן פרנסיסקו, הודיעה החברה על סדרה חדשה של שרתים שמיועדים לייעל את הפעילות העסקית, כחלק מפתרונות כוללים שמספקת החברה לארגונים בתחומי המחשוב. המשמעות של ההכרזה אינה רק בשיפורים הטכנולוגיים, אלא במעמד עצמו. דל, שהשתתף בארוע, פתח בהכרזה מפתיעה כי "תשמעו היום על דל שונה מהותית ממה שהיינו לפני 5 שנים. זו כבר לא חברת מחשוב אישי אלא ספקית פתרונות כוללים בתחום ה-IT".

דל תמיד זוהתה עם שוק המחשוב האישי. בעוד HP ו-IBM מחפשות את מיקומן המדויק בשוק, היה נראה שלדל אין בעיות זהות. ההערה על נושא חברת המחשוב האישי, מתכתבת באופן עקיף עם הערה של טים קוק, מנכ"ל אפל בארוע משקיעים לפני שבוע, שבו טען כי אפל היא חברת המחשוב האישי היחידה שמבצעת פיתוח טכנולוגי. אבל הקרב עם אפל הוא גדול יותר מאשר הערות מתוחכמות. בשקלול ה-iPad, הפכה אפל במשך 2011 לספקית המחשוב האישי השלישית בעולם, על חשבון דל. מה שבא לידי ביטוי בתוצאות השנתיות, כמו בצורך לחפש מקורות הכנסה אחרים.

"יש לנו המון לאן להתרחב"

השינוי דורש מדל יכולות בתחום המחקר והפיתוח. דל אומנם הייתה חברה שפעילה במרחב הטכנולוגי, אך כמעט ולא הכירה פיתוח של יכולות כאלו בעצמה. בשנה האחרונה, רכשה דל 12 חברות בתחומי תשתיות המחשוב, והגדילה את הוצאות המו"פ שלה ב-30%, למרות שההכנסות גדלו בכאחוז בלבד ל-62 מיליארד דולר. עם זאת, עדיין הוצאות המו"פ של החברה הן כ-1.4% מהמחזור השנתי, הרבה מתחת לשיעור ההוצאות של המתחרות בעולם מערכות המחשוב הארגוניות, כגון IBM, HP, EMC, אורקל.

לדל יש התייחסות מתוחכמת לסוגיית ההוצאות על המו"פ בהקשר של המתחרות, תוך סימון המתחרה העיקרי. לדבריו: "יש חברה שנמצאת לא רחוק מכאן, שהשם שלה מורכב מפחות אותיות מהשם שלנו, והודיעה על כמות גדולה של חידושים בשרתים שלה (הכוונה ל-HP ש.ש). הסתכלנו על זה, וחלק ממה שהם מציגים כחדשנות נמצא כבר מזמן בתוך הפתרונות שלנו, ואנחנו מספקים אותם כבר שנים. כך שאני מניח שהחדשנות היא מהירה יותר עבור חברות מסוימות מאשר אחרות".

דל מגבה את ההסבר על ההתרחבות בתחום המחשוב הארגוני עם מספרים שלכאורה תומכים באסטרטגיה. השוק הטכנולוגי כולו מוערך בכ-3 טריליון דולר בשנה, בעוד דל מוכרת בהיקף של רק 2% מכך, ומכאן "יש לנו המון לאן להתרחב", הוא קובע. הכוונות של החברה בוודאי טובות ואי אפשר להתווכח עם המספרים, העניין הוא הדרך לשם.

השאלה שמפריעה לוול סטריט היא כמה זמן ייקח המהלך לשנות את אופי החברה. "אנחנו מוטרדים מהצמיחה האנמית", כתבו לפני שבוע בבנק ההשקעות קרדיט סוויס לאחר הדיווח על תוצאות הרבעון האחרון של 2011. בקרדיט-סוויס, לא "קונים" את צפי החברה להכנסות של 4-5 מיליארד דולר מתחום האחסון בשנת 2015 - התחום בו החברה הקדישה המון מאמצים בשנתיים האחרונות - ומאמינים שהמספרים יהיו יותר קרובים לחצי מזה.

הדרך לנוע מהר מספיק היא לבצע עוד רכישות. דל מינתה בתחילת פברואר את ג'ון סווינסון (John Swainson), שכיהן כמנכ"ל CA בין 2005-2009, כנשיא חטיבת התוכנה בחברה. דל כמעט ולא ביצעה רכישות מהותיות בתחום תשתיות התוכנה וסווינסון עשוי להאיץ את התהליך עם דגש על התחום שהכיר היטב ב-CA- תוכנות לניהול תשתיות מחשוב.

דל מציין כי יתרות המזומן וההשקעות של החברה הן "הגבוהות שהיו מעולם" עם כ-18 מיליארד דולר, אולם נטו, בנטרול חובות שונים, יש לחברה קרוב לחצי מזה לשימוש מיידי, מה שמעיד כי מסע רכישות יחייב כמות גדולה של חברות קטנות יחסית, ואולי גם יציב את ישראל במיקום מרכזי יותר בצמיחה העתידית. ההתרחבות של דל בתחום האחסון הביאה לרכישת הסטארט -אפ אקסנט תמורת 12 מיליון דולר בתחילת 2010, והחברה הקימה סביבו מרכז פיתוח בהרצליה שמונה כיום יותר מ-70 עובדים.