800 בנקים באירופה לוו מהבנק המרכזי 529 מיליארד אירו

(עדכון) - אנליסטים ציפו להיקף הלוואות של 200 מיליארד אירו עד טריליון אירו ■ תשואות האג"ח של ממשלות איטליה וספרד ירדו מעט לאחר פרסום תוצאות המכרז, האירו נחלש ושוקי המניות עולים ■ במכרז הקודם לוו הבנקים 489 מיליארד אירו

הבנק המרכזי האירופי מלווה עוד 529 מיליארד אירו ל-800 בנקים המסחריים באירופה בהלוואות של עד 3 שנים במסגרת מכרז ה-LTRO שנערך היום (ד'), במטרה להקל את מצוקת האשראי נוכח משבר החובות. המכרז, שזכה בארה"ב לכינוי "LTRO 2.0", עורר ביקושים רבים יותר מהמכרז הקודם; אנליסטים לפני המכרז העריכו כי הבנק המרכזי ילווה לבנקים בין 200 מיליארד אירו לטריליון אירו.

תשואות האג"ח של ממשלות איטליה וספרד ירדו מעט לאחר פרסום תוצאות המכרז, האירו נחלש ושוקי המניות נותרו יציבים בעליות של עד 1% באירופה. החוזים העתידיים בוול סטריט עולים קלות.

מטרת התוכנית היא להזרים לבנקים באירופה "כסף זול" באמצעות הלוואות בריבית נמוכה ולטווחים קצרים שהוא מעניק להם, ועל ידי כך "לשמן" את גלגלי הכלכלה האירופית המקרטעת. במכרז ה-LTRO הקודם שנערך בשלהי דצמבר, הבנק המרכזי הזרים לבנקים האירופים הלוואות בהיקף 489 מיליארד אירו בריבית של 1%. מספר הבנקים שהשתתפו במכרז הקודם היה 523, כך שיותר בנקים השתתפו במכרז היום.

"זה לא בהכרח מכרז ה-LTRO האחרון", אמר היום הכלכלן מארק שופילד מסיטיגרופ לרשת CNBC. כלכלנים מציינים כי בנקים באירופה אמורים לעמוד בדרישות הלימות הון גבוהות יותר עד חודש יוני, כך שהם זקוקים להון נוסף. נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, מארוויון קינג, אמר כי מכרזי ה-LTRO מפחיתים את הסיכוי לפשיטת רגל של בנקים באירופה.

כזכור, בסבב הקודם של התוכנית הביקושים הגבוהים של הבנקים ל"כסף הזול" שהציע להם הבנק המרכזי עורר דאגה בקרב כלכלנים רבים שטענו כי מידת הביקושים הגבוהה מעידה למעשה על עומקה של הבעייתיות שבה נמצאת המערכת הבנקאית באירופה. תובנה זו גרמה למשקיעים להגיב לצעד זו בחשדנות, עניין ששלח את השווקים לירידות באותו יום.

אנליסטים מעריכים שהמכרז הקודם תרם להורדת תשואות האג"ח של מדינות עמוסות חובות כמו ספרד ואיטליה, שכן הבנקים הרגישו יותר בטוחים להשתתף בהנפקות אג"ח ממשלתיות. תשואת האג"ח ל-10 שנים של ספרד עומדת היום על 5% ושל איטליה על 5.3%, לעומת יותר מ-6% בספרד ויותר מ-7% באיטליה לפני מכרז ה-LTRO הקודם.

עם זאת, הנתונים מראים שהבנקים לא השתמשו במלוא הסכום שלוו אלא רק ב-210 מיליארד אירו; את שאר הסכום הם הפקידו בפיקדונות, בעיקר בבנק המרכזי האירופי, כדי לקבל "ריבית בטוחה".