"שיעור האבטלה בארה"ב יירד לכ-6% רק בעוד 6 שנים"

סנדרה פיאנלטו, יו"ר הפדרל ריזרב בקליבנלד טוענת כי בעקבות ה"התאוששות האיטית והמתסכלת" של כלכלת ארה"ב, שיעור האבטלה יירד לרמה "סבירה" רק בעוד מספר שנים

סנדרה פיאנלטו, יו"ר הפדרל ריזרב בקליבנלד טוענת כי בשל ה"התאוששות האיטית והמתסכלת" של כלכלת ארה"ב, ייקח לה רק עוד 5 או 6 שנים עד ששיעור האבטלה במדינה יצנח לרמות של 6% לעומת שיעור אבטלה של 8.3% כיום.

"ההתאוששות של ארה"ב האטה באחרונה, בעיקר בשל שוק הדיור שעדיין נמצא מאחור ומשבר החוב האירופי שמאיים לגרור גם את ארה"ב למיתון, אך המדיניות המוניטרית מכוונת בעיקר כדי להשיג את יעד האבטלה המקסימלי שעליו הוחלט - 6%", דיברי פיאנלטו. "אני בטוחה שה'פד' משתמש בכל הכלים והסמכויות שלו כדי להאיץ את צמיחת הכלכלה ולהשיג את יעד האבטלה.

יחד עם זאת, פיאנלטו, החברה בוועידה המונטירית של הבנק, נחשבת למתונה יחסית בכל הנוגע לפעולות האגרסביות שנקט ה'פד' בשנה האחרונה. זאת, בניגוד לעומד בראשו, בן ברננקי, נקט בפעולות שנחשבות לאגרסיביות כדי להמריץ את הכלכלה.

פעולות אלה כללו הן את תוכניות רכישות האג"ח (QE1 ו-QE2) שהוא ביצע בהיקף של כ-2.3 טריליון דולר, והשארת הריבית על רמה אפסית, לפחות עד סוף 2014. כלכלנים העריכו כי פעולותיו של ברננקי הצליחו להוריד במידה רבה את שיעור האבטלה לרמה של 8.3% לאחר שזינק לרמה של מעל 9% לפני כשנה.

אולם, אנליסטים רבים מציינים כי ההתאוששות בכלכלת ארה"ב ובפרט בשוק התעסוקה היא עדיין איטית, ועוררה ויכוח הן בתוך הוועדה המוניטרית של הפדרל ריזרב והן בקרב קובעי המדיניות בארה"ב לגבי הצורך בתוכנית רכישות אג"ח נוספת שלפי הערכות תהיה בהיקף של כ-600 מיליארד דולר.

בראיון שהעניקה פיאנלטו ל-CNBC היא סרבה לחשוף את דעתה בנוגע לתוכנית רכישות נוספת, יחד עם זאת כאשר נשאלה האם היא מודאגת שהזרמה של מיליארדי דולרים לשווקים במסגרת תוכנית ההקלה לא תעודד את האינפלציה להרים את ראשה, היא השיבה שהיא לא מודאגת מכך.

היום (ד') המשקיעים ימתינו גם למוצא פיו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, אשר צפוי לנאום היום בשעה 17:00 (שעוננו) כאשר הכלכלנים ינסו לחפש רמזים שיעידו על כוונתו להוציא אל הפועל תוכנית הקלה נוספת שאמורה להזניק את שוקי המניות, כפי שקרה לאחר שהתוכניות הקודמות יצאו לפועל.