"הפסקת יצוא הנפט מאיראן לא תוביל למשבר אנרגיה"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, סבור כי במידה ואיראן תפסיק את יצוא הנפט - מדינות אחרות, דוגמת ארה"ב וסעודיה, "ימלאו את החסר"

השפעת הסנקציות על שוק הנפט באיראן והשלכותיהן על סקטור האנרגיה העולמי - מוגבלות, וזאת על רקע יכולתן של שאר מדינות אופק "למלא את החסר", כך מעריך היום (ד') יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

"השפעת הסנקציות על איראן על שוק הנפט העולמי מוגבלת, ותלויה במספר גורמים, ביניהם כמות הנפט האיראני שתיגרע מהשווקים העולמיים, וכמות הנפט שתתווסף לשווקים כתוצאה מהגדלת קיבולות של יצרנים אחרים על מנת 'לפצות' על הוויתור על הנפט האיראני", דברי פגוט.

איראן מייצרת כ-4.3 מיליון חביות נפט מדי יום. כ-1.8 מיליון חביות מיועדות לצריכה מקומית. היתר, כ-2.5 מיליון חביות מיועדות לייצוא. הנפט הגולמי מהווה כ-80% מסך היצוא, השאר הם מוצרי לוואי של נפט, מוצרי חקלאות ושטיחים. בשנת 2010, מחצית מהכנסות הממשלה באיראן, היו מיצוא הנפט הגולמי.

לפני נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA) איראן מחזיקה בכעשירית מרזרבות הנפט בעולם. המדינות העיקריות להן מייצאת איראן נפט הן סין (22% מסך יצוא הנפט), יפן (14%), הודו (13%), דרום קוריאה (10%) וטורקיה (7%). האיחוד האירופי, מהווה פחות מ-20% מסך יצוא הנפט האיראני. איראן מייצרת כ-12% מתפוקת OPEC היומית.

"חשוב לזכור שמתוך ייצור של 3.5 מיליון חביות ביום, 2 מיליון חביות מיועדות לצריכה פרטית באיראן", מזכיר פגוט. "כדי למלא את החסר, על מדינות שונות להגדיל את צד ההיצע. ביניהן ארה"ב, שיכולה לעשות שימוש ב'עודף האסטרטגי' של חביות הנפט שלה".

פגוט מתייחס לרזרבות הנפט שמחזיקה ארה"ב, בהיקף של 690 מיליון חביות נכון לינואר 2012, עודפים אשר הכלכלה הגדולה בעולם יכולה לעשות בהם שימוש. זאת, כאשר גם סעודיה תוכל להגדיל את תפוקות הייצור שלה, בכ-2.5 מיליון חביות מדי יום; וייתכן גם לוב תוכל להגדיל את קצב האספקה שלה למערב.

"ניתוח הביקוש וההיצע העולמי מלמד כי הנפט האיראני אינו מהווה איום מהותי על אספקת הנפט העולמי", סיכם פגוט. "לפיכך, נסיקת מחירי הנפט בעת הנוכחית הינה פועל יוצא של הסיכון לאסקלציה גיאופוליטית במזרח התיכון אשר תביא להפסקת זרימת נפט ממדינות מזרח תיכוניות אחרות ובראשן ערב הסעודית ומדינות איחוד האמירויות, וזאת על ידי האיום האיראני בסגירת מיצרי הורמוז, או מלחמה אזורית".