אחרי 20 חודשי השעיה: מבטח שמיר נפלה ב-15%

אייפקס פרסמה הערכת שווי הנוקבת בשווי של 7.9 מיליארד שקל לתנובה, גבוה ב-60% מהערכת השווי של מבטח שמיר

20 חודשים מאז הושעו ממסחר עקב אי-פרסום דוחות כספיים, חזרו היום (ד') המניות ואיגרות החוב של מבטח שמיר להיסחר בבורסת תל אביב. מניית החברה שבשליטת מאיר שמיר רשמה היום ירידות של 15% במחזור גבוה של 24 מיליון שקל, ונסגרה במחיר של 89 שקל, המשקף שווי חברה של 940 מיליון שקל. האג"ח מסדרה ב' איבדה היום 5% במחזור של כמיליון שקל.

ההחזקה המהותית של מבטח שמיר היא תנובה (20.7% בשרשור). בימים אלה מתנהל מאבק של הערכות שווי בין מבטח שמיר לשותפתה לשליטה בתנובה, קרן אייפקס. כל צד מחזיק בהערכות שווי שהפער ביניהן גדול, וזאת על רקע מגעים בין הצדדים למכירת תנובה. מבטח שמיר, שמעוניינת לרכוש את המניות, מציגה שווי נמוך.

לדוחותיה שפורסמו אתמול צורפה הערכת שווי של גיזה זינגר אבן, לפיה תנובה שווה כ-5 מיליארד שקל - ירידה של כ-3.3 מיליארד שקל מסוף 2010. ואולם קרן אייפקס, המחזיקה ב-56.1% ממניות תנובה, מציגה בימים אלה את דוחותיה למשקיעים, הכוללים הערכת שווי הנוקבת ב-7.9 מיליארד שקל - גבוה בכ-60% מהערכת השווי של מבטח שמיר.

לפי תגובת המניה היום, ניתן להניח כי השוק מתמחר את תנובה בין שתי הערכות השווי. בפורטפוליו של מבטח שמיר יש חברות נוספות, חלקן אף ציבוריות ולכן שווין ידוע, אולם תנובה היא המהותית ביותר, ולכן ניתן לייחס את הסנטימנט השלילי במניית מבטח שמיר לסוגייה זו.

המשתנה העיקרי הוא תנובה

גם אלון גלזר, סמנכ"ל המחקר של לידר שוקי הון, סבור כי שוויה של תנובה נע בין ההערכות השונות. תחת הכותרת "אז כמה שווה מבטח שמיר" מעריך גלזר כי מחיר מניית מבטח נע בין 71 ל-125 שקל למניה. במונחי שווי חברה מדובר בטווח של 750-1,311 מיליון שקל, כלומר מחיר המניה הוא כיום לדעתו די הוגן באמצע.

המשתנה העיקרי המשפיע במודל של גלזר, הוא תנובה. חלקה של מבטח שמיר בה מוערך בשווי הנע בין 326.7 מיליון שקל לכמיליארד שקל. כן מעריך גלזר כי האפסייד יכול להגיע מחברת ג'רביניה, זרוע הפעילות של מבטח שמיר בהודו, ברמה של 100-120 מיליון שקל, כלומר תוספת של 5-10 שקלים במחיר המניה.

לגבי תנובה, מציין גלזר כי "נראה עסקה כלשהי בחברה בחודשים הקרובים, ולהערכתנו הסיכוי גדול יותר שמבטח שמיר תהיה בצד הקונה. בכמה תסתכם העסקה? ברור שבמקום כלשהו בטווח בין הערכות השווי, להערכתנו יותר קרוב להערכת גיזה". עוד ציין גלזר, כי "ההחזקה במניית תנובה שווה למבטח שמיר יותר מהמחיר המשתקף בהערכת השווי של גיזה".

כאמור, מבטח שמיר פרסמה אתמול את דוחותיה לארבעת הרבעונים האחרונים, כחלק מהסכמות שגובשו עם רשות ני"ע. במסגרתן, הוטל על תנובה, מבטח שמיר וקרן אייפקס קנס של 15 מיליון שקל. מבטח שמיר הרוויחה בינואר-ספטמבר 344 מיליון שקל, בזכות דיבידנד שקיבלה מתנובה. זה היווה 92% מהכנסותיה, כאשר חלקה בדיבידנד הסתכם ב-499 מיליון שקל.

כמה שווה מבטח שמיר לפי לידר שוקי הון
 כמה שווה מבטח שמיר לפי לידר שוקי הון