עו"ד איריס ניב-סבאג | שותפה במשרד שינמן נגב ניב חזקה בהגנה

אישי: בת 38, נשואה 3, מתגוררת בגבעתיים השכלה: בוגרת תואר ראשון במשפטים מהאוניברסיטה העברית (בהצטיינות)

יום שני, 31 באוקטובר 2011, היה אחד הדרמטיים בתולדות מערכת המשפט הישראלית. באותו הבוקר הודיע שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב גלעד נויטל כי החליט לזכות את הפרקליט הבכיר עו"ד יעקב וינרוט מאישומי שוחד והלבנת הון.

משמעותה של הכרעת הדין חורגת בהרבה מעניינו של עורך דין פרטי זה או אחר; היא היוותה מכה קשה לפרקליטות ועלולה להרתיע את המדינה מלהגיש כתבי אישום במקרים דומים בעתיד.

וינרוט יוצג במשפט בידי "נבחרת החלומות" של סנגורי הצווארון הלבן במדינה, והקרדיט לזיכויו מגיע לשורה ארוכה של עורכי דין - בין השאר שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי ועורכי הדין נבות תל-צור, דן שינמן, נוית נגב, ד"ר גרשון גונטובניק, ירון קוסטליץ ועודד גזית. אולם מי שאורה זרח במיוחד במשפט וינרוט הייתה עו"ד איריס ניב-סבאג, שותפה צעירה במשרד שינמן נגב ניב, שניצבה בחזית המשפט וניהלה חלק גדול מחקירות העדים מטעם וינרוט. "הזיכוי של וינרוט הוא ללא ספק ההישג הגדול ביותר שלי", היא אומרת היום.

האם האמנת שהמשפט באמת יסתיים בזיכויו של וינרוט?

"לאורך כל הדרך האמנו בקו ההגנה שלנו, אבל תוצאת המשפט אף פעם לא מונחת בכיסו של איש. זוהי גדולתו של המשפט. האחריות הרובצת על סנגור בעבודתו היא גדולה מאוד, והוא למעשה נוטל אחריות רבה לחייו של בן אדם. יש במשפט רגעים לא פשוטים, אך אין כמו הרגע שבו השופט מודיע שהלקוח זכאי. זה שווה את כל העבודה הקשה".

משפטו של עו"ד וינרוט לא היה המשפט היחיד בשנה החולפת שבו השיגה ניב-סבאג זיכוי מהדהד ללקוח. במארס 2011 סימנה ניב-סבאג על גלימתה אות לזיכוי נוסף, לאחר שבית משפט השלום בתל אביב זיכה מכל אשמה את איש העסקים גד זאבי, מי שהיה יו"ר חברת המחשוב מלם מערכות והואשם כי השיג במרמה את אישור האסיפה הכללית של החברה לשכר חודשי עבורו בסך עשרת אלפים דולרים. השופטת דניאלה שריזלי קיבלה את טענותיה של ניב-סבאג, שלפיהן זאבי פעל כל העת בתום לב ועל סמך חוות דעת משפטית נכונה ומבוססת.

השנה המוצלחת של ניב-סבאג לא הסתיימה בכך. בין היתר היא ייצגה את היו"ר לשעבר של חברת אחוזות החוף דני קורן בפרשת החניונים, והגיעה עם הפרקליטות להסדר טיעון שבמסגרתו נמחקה העבירה המרכזית נגדו.

היא גם ייצגה את אחד הנישומים בפרשת פיקסל, בשימוע נוסף אצל פרקליט המדינה, שבעקבותיו הוחלט סופית לא להגיש כתב אישום נגד הנישומים.

את הקריירה שלה כעורכת דין עשתה מאז ההתמחות במשרד שינמן נגב ניב - מהמשרדים המובילים בארץ בתחום הצווארון הלבן. ב-2007, עשר שנים אחרי שהחלה לעבוד במשרד, הפכה ניב-סבאג לשותפה, ולפני שנתיים שונה שם המשרד ושמה הוסף לו.

לאורך הקריירה שלה ייצגה ניב-סבאג אנשי ציבור ובכירים בעולם העסקים שהסתבכו בפלילים, בין השאר את עו"ד דורי קלגסבלד, שר המשפטים לשעבר חיים רמון, ניצב בדימוס אבי דותן ואת הפרסומאי אלדד תמיר. היא חברה בוועדת שוק ההון של הפורום הפלילי בלשכת עורכי הדין, ומרצה בנושאי המשפט הפלילי בהשתלמויות לשכת עורכי דין.

כשנשאלת ניב-סבאג לגבי תוכניותיה לעתיד הקרוב היא עונה בצניעות: "להמשיך, יחד עם שותפיי דן שינמן ונוית נגב, לשמר את המשרד כמוביל בישראל בתיקי צווארון לבן, והכול באווירה חברית ומשפחתית. ייצוג חשודים ונאשמים בתיקי צווארון לבן זה עולם ומלואו. אין יום אחד דומה למשנהו. המציאות הכלכלית משתנה בקצב כזה שהאתגרים המקצועיים הם עצומים, ואנחנו כסנגורים תופסים את תפקידנו כמי שמסייעים לפרקליטות ולבית המשפט לראות את התמונה במלואה, לנסות להבין ולראות את הצד השני, ולעשות צדק".

כלומר, בעוד עשר שנים תעשי את אותו הדבר?

"כן. להמשיך לעסוק בתיקים מורכבים ולעזור לבני אדם להיחלץ ממצוקותיהם זה משימת חיים עבורי".