כרמל שאמה מציע: חוק השוואת מחירים למזון, פארם ודלק

עפ"י ההצעה, רשתות המזון, הפארם והדלק יחויבו לחבר את בסיס הנתונים של קופות המכירה שלהן למאגר מידע שינוהל ע"י התמ"ת ויאפשר השוואת מחירים

ח"כ כרמל שאמה-הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה, מגיש הערב (ה') הצעת חוק אשר מטרתה לחייב את רשתות המזון, הפארם והדלק לחבר את בסיס הנתונים הממחושב של קופות המכירה שלהן למאגר מידע שינוהל על-ידי משרד התמ"ת, זאת במטרה לשקף לצרכן במאגר אחיד נתוני מחירים של כלל הרשתות המדוברת.

במסגרת הצעת החוק, ייצור משרד התמ"ת בסיס נתונים המתעדכן תדיר של כל מחירי המוצרים ברשתות המזון, הפארם והדלק - שעל בסיסו יהיה ניתן לפתח אפליקציות או אתרים שיעבדו את הנתונים בהתאם לדרישות המשתמש.

בהסבר להצעת החוק נכתב כי מטרתו היא "להחיל תחרות מרבית שקופה והוגנת המותאמת למהפכות הטכנולוגית-תקשורתית-סלולרית וזו הצרכנית, ולאפשר לצרכן הישראלי בלחיצת כפתור והזזת אצבע, ללא שום עלות ומאמץ מיוחד, לבצע השוואת מחירי מוצרים".

במסגרת החוק מתעתד שאמה-הכהן לחייב את כל הרשתות המציגות מחזור מכירות מעל סכום מסוים לחבר את בסיסי הנתונים שלהן למאגר התמ"ת. גם רשת או עסק מוכרים שאינם מחויבים בכך יוכלו להתחבר למאגר במסגרת ההצעה.

ח"כ שאמה-הכהן אמר בהמשך להצעת החוק: "לחיצת אצבע אחת תערוך סקר מחירים מותאם אישית בשנייה אחת ותחשוף לעיני הצרכן איפה הכי כדאי לו לקנות. אף רשת לא תרצה להיות היקרה ביותר, וכל אחת תרצה להיות הזולה ביותר בתחומה ובאזורה. זו ההגדרה לתחרות אמיתית ובריאה, בלי אותיות קטנות ושטיקים פרסומיים".

לפי ההצעה, הממשק לצרכנים יהיה מבוסס ברובו על אפליקציות סלולריות לטלפונים ניידים חכמים ואתרי אינטרנט, וכן יוכל להתפרסם גם באמצעות המדיות השונות והעיתונות המודפסת.