משה גפני: "שיטת המיסוי על הדלקים פשטה את הרגל"

יו"ר ועדת הכספים בראיון ל"מעריב": "מסתמן הסדר נקודתי לבעיית פרי הגליל" ■ "המצב רע מאוד. המסים השונים על הדלק הם מוגזמים וגורמים לכך שבאוצר רוצים שמחירי הדלק רק יעלו ויעלו. זה לא בריא"

חוק פרי הגליל של יו"ר ועדת הכספים משה גפני - יוזמה המבקשת לעשות שינויים בחוק עידוד השקעות שמטרתם להזרים כספים למפעל הנתון בסכנת סגירה - לא יעלה היום לדיון בוועדת השרים לחקיקה. "משיחות שקיימתי מול משרדי האוצר והתמ"ת מסתמן פתרון נקודתי לבעיה, אני מקווה שהעניין יסוכם השבוע", אומר גפני בראיון ל"מעריב".

"הוסבר לי שלפתרון בעיית עובדי פרי הגליל עלולות להיות השלכות רוחביות ולכן ביקשו ממני להמתין בפתרון הבעיה ולא לנקוט דרך של חקיקה. מבחינתי הדבר לא משנה. אם אראה שהעניין לא מתקדם, אחדש את יוזמת החקיקה. היום אני אופטימי יותר ומאמין שהעניין ייפתר", אומר גפני.

בנושא העלייה הדרמטית של מחירי הדלק אומר גפני: "המצב רע מאוד. המסים השונים על הדלק הם מוגזמים וגורמים לכך שבאוצר רוצים שמחירי הדלק רק יעלו ויעלו. זה לא בריא. רמת המסוי על הדלק בישראל גבוהה. שיעור המע"מ כמעט בלתי נתפס. הפחתה של המחיר ב-10-20 אגורות אינה מספקת. נוצר עיוות במוצר בסיסי הנוגע למעמד הביניים. זה כבר לא מוצר יוקרתי. מסוי הבלו הוא עיוות שצריך לתקן מהשורש".

- אבל איך עושים זה מבלי לפגוע בתקציב?

"חברי כנסת מהאופוזיציה ניסוי להוביל חקיקה פרטית. כחבר הקואליציה הייתי חייב להתנגד, אבל הרגשתי שאני מצביע בניגוד למצפוני. צריך לפתור את הבעיה בהפעלת לחץ גדול על הממשלה. אני מתכוון לקיים דיאלוג עם נציגי הממשלה, ואני כבר שומע זמירות חדשות הקוראות לשנות את שיטת המיסוי של הדלק. השיטה הנוכחית פשטה את הרגל. היא לא הייתה נכונה אף פעם. כיום, כשהמחיר לליטר הוא 8 שקלים, ראש הממשלה צריך להתערב. זה הופך לנטל בלתי נסבל".

בנוגע להפחתת דמי הניהול אומר גפני: "נושא דמי הניהול הפך לבעיה לאומית. העובדה שאנשים חוסכים כסף לפנסיה ומשלמים דמי ניהול בסדרי גודל בלתי נתפסים מצריכה שינוי דרמטי, אך צריך להזהר מהפחתה חריפה שעלולה להביא לסגירת בתי השקעות רבים. הממשלה הגיעה עם הצעה ולאחר דין ודברים עם ח"כ חיים כץ נוצר האיזון המתאים".